آیا طرح عنکبوت در حال اجرایی شدن است؟

چرا همزمان با خروج نصفه نیمه آمریکا از سوریه ابوبکر کشته شد؟ چرا همزمان با آشوب های عراق و لبنان؟ در منطقه چه خبر است؟ ایا تحولات تازه ای در راه است؟

زهره نوروزپور: خاورمیانه وارد فاز تازه ای شده است. معادلات به قدری پیچیده و سریع در حال پردازش است که قوه تحلیل را از تحلیلگران ربوده است. هروز شاهد یک خبر و تنش تازه در سطح منطقه غرب آسیا هستیم، اما وقتی آنها را مانند صفحه شطرنج کنار هم می چیینیم به فرضیه های تازه ای می رسیم که نوید یک تحول جدید را می دهد. اول از همه سوالی که مطرح می شود این است که چه اتفاقی افتاده است که انقدر کشورها دستپاچه شده اند؟ خیلی سریع بازی بعدی را اجرا می کنند؟ اگر به عقب برگردیم همه این اتفاقات به خروج آمریکا از برجام برمی گردد.

برجام رکن اصلی این تحولات است. از این نظر که توافق هسته ای محور مقاومت را منطقه تقویت کرد. نیروهای نیابتی ایران پس از سال 2015 توانستند سوریه و عراق را لوث تروریست های تکفیری پاک کنند و در همین احوال بود که توافق آستانه نشست سه جانبه و ادنا شکل گرفت. همچنین بعد از آن قانون اساسی سوریه نیز بازنگری شد و در حال تدوین است، ضمن اینکه بشار اسد مشروعیت رفته در اروپا و امریکا و منطقه را به دست آورد و اکنون هیچ بازیگری در منطقه و فرامنطقه نیست که بگوید بشار باید برود!

همین امر بود که ترامپ عنوان کرد برجام برای ما منفعتی ندارد جز اینکه نفوذ ایران را در منطقه تقویت کرده است! پس از آن کشورهای مرتجع منطقه با همکاری اسرائیل در پی آن درآمدند که از این وضعیت علیه ایران استفاده کنند.

این در حالی است که پس از 8 سال بحران سوریه، در چند هفته اخیر عراق و لبنان درگیر آشوب های خیابانی شده است. هشت سال اخیر خاورمیانه به یک زمین سوخته تبدیل شد.عراق  و سوریه به خون نشست و زیر ساخت های این کشورها به کلی نابود شد.

مروری بر تحولات اخیر منطقه

در همین باره کانال اخبار سوریه که اخبار محور مقاومت را پوشش می دهد در تحلیل عنوان کرد: پس از هدف گرفتن نفتکش ایران در دریای سرخ تحولات منطقه وارد فاز تازه ای شد. رژیم صهیونیستی در این راستا آماده باش کامل داده است و رسانه های وابسته به آنها نیز دائما در حال صحبت از آماده سازی ایران برای پاسخ متقابل هستند.

حمله آرامکو نیز می تواند یکی دیگر از علت هایی باشد که این رژیم را به تکاپو واداشته است، چرا که سیستم های راداری عربستان و رژیم صهیونیستی هر دو ساخت آمریکا هستند.

از طرفی صهونیست ها در جریان این موضوع هستند که ایران از موضوع دست داشتن آنان در حمله به نفتکش ایران در دریای سرخ مطلع هستند و با توجه به تهدید ایران برای پاسخ، آنان در آماده باش کامل به سر می برند. نتانیاهو چندی پیش اعلام کرده بود که به هیچ وجه نباید اجازه داد که صادرات نفت ایران انجام شود و در همین حال ممکن است وی دستور حمله به این نفتکش را داده باشد.

در همین گیر و دار بود که خبرهایی آمد مبنی بر اینکه آمریکایی ها نیز چندین هزار نیرو را به عربستان اعزام می کنند. پس از آن نیز وزیر خارجه عربستان تغییر می کند و بن سلمان نیز در گفت و گویی اعلام می کند که خواستار حل مشکلات با ایران از طریق گفت و گو است. با این چراغ سبز نخست وزیر عراق به دعوت سعودی ها به عربستان می رود تا نقش میانجی گر را ایفا کند. در ادامه هم عمران خان برای میانجی گری اعلام آمادگی می کند و به تهران سفر می کند.

در همین احوال ایران هم موضع مشخصی دارد و برای مذاکره شرط پایان جنگ در یمن عنوان کرده است. در همین راستا خبرهایی بین انصارالله و سعودی ها درباره آتش بس در اخبار شنیده شده است. اما در منابع معتبر و رسانه های ایران خبری در این باره به گوش نرسیده است. حتی از طرف انصارالله این خبر تأیید نشده است.

در همین حال انصارالله عملیات های خوبی در استان های حجه و صعده  داشته و همچنین پیشروی های خوبی در استان های اشغالی جازان، عسیر، نجران صورت گرفته است. اما در روزهای اخیر شاهد هستیم که هیچ عملیات پهپادی و موشکی در خاک عربستان و یا در فرودگاهی انجام نشده است.

این در حالی است که خط تولید پهپادهای قاصف است که انصارالله چیزی حدود 8 عدد از آن را در روز تولید می کند. اگر بخواهیم دقیق تر صحبت کنیم در طول این 30 روز 250 فروند پهپاد K2 ساخته شده که پهپادهای صماد 1 و 3 را نیز رونمایی کرده است. همچنین موشک هایی تولید و در انبار ذخیره شده است. این در حالی است که جنگنده های سعودی در روزهای اخیر بارها و بارها بر فراز آسمان های یمن پرواز کرده اند ولی انصارالله پاسخی نداده است.

اما در ادامه تغییرات در کابینه عربستان شاهد برکناری ابراهیم العساف وزیر خارجه بودیم و به جای آن یک شاهزاده تندروی ضد ایرانی به نام فیصل بن فرحان آل سعود سکان وزارت خارجه را بدست می گیرد. به دستور ولیعهد فرد جدید باید به دنبال روندهای خاص و برقراری رابطه با ایران باشد که البته این فرد سابقه کاملا مشخصی دارد. او در ماجرای قتل جمال خاشقچی نقش داشته و از نزدیکان خاص محمدبن سلمان به شمار می رود.

اشوب های عراق و لبنان

اخیرا شاهد بودیم که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا به عربستان سفر کرد که بعد از آن رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی نیز به این کشور رفت که گفته شده فرد دیگری نیز همراه وی بوده است. این فرد ممکن است نتانیاهو و یا رئیس موساد بوده باشد. این مسائل را می توان با آماده باش در سرزمین های اشغالی، آشوب های لبنان و عراق، انتقال نیروهای آمریکا و تجهیزات نظامی از سوریه به عراق مرتبط دانست.

در خصوص توافق جنوب یمن نیز مواردی مطرح است. در این راستا اماراتی ها بخش از تجهیزات و تسلیحات خود را با یک کشتی از بندر عدن تخلیه کردند و شهر را تحویل دولت منصور هادی دادند. شورای انتقالی جنوب نیز این اتفاق را تبریک می گوید و از آن به عنوان مرحله ای جدید در تحولات یاد می کند.

منطقه در شرایط فعلی در حالت خیلی خاصی به سر می برد و اتفاقات را نمی توان قابل هضم دانست. باید پرسید که آیا طرح عنکبوت در حال اجرایی شدن است؟ از طرفی می بینیم که کنفرانس آزادی و امنیت دریانوردی در مجمع الجزایر بحرین برگزار می شود و رژیم صهیونیستی نیز در آن حضور دارد.

نکته دیگر اینکه توافق استکلهم با اینکه ماه ها از آن می گذرد با استقرار نیروهای ناظر سازمان ملل در الحدیده اجرایی می شود.چند کشتی سوخت از 12 کشتی حامل گازوئیل و بنزین تعداد 5 یا 6 کشتی بارشان را در بندر الحدیده تخلیه می کنند که پیش تر خیلی از بیمارستان ها و مراکز خدماتی و حتی خودروهای حمل زباله نتوانسته بودند کار کنند که با ورود این محموله مجددا فعالیت خود را از سر گرفتند.

در سفر چند ماه پیش هیات اماراتی به تهران یکی از خواسته های آنان از ایران این است که می گویند حاضرند هزینه کامل بازسازی یمن را به صورت کامل پرداخت کنند اما کنترل بنادر یمن در اختیار آنها باشد. البته به نظر نمی رسد که ایران در این خصوص مذاکره ای کرده باشد. چرا که نظر کلی ایران در قالب همان طرح 4 ماده ای است که سال 94 همزمان با حمله ائتلاف سعودی و اماراتی به این کشور پیشنهاد شد و رهبر انقلاب هم در دیدار با عمران خان بر طرح 4 ماده ای تاکید کردند که خروج نیروهای خارجی از یمن، وحدت اراضی، برداشتن تحریم ها و گفت و گوی یمنی یمنی جزئیات آن هستند.

مرگ ابوبکر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با مرور این اتفاقات بیراه نبود که این روزها خبر مرگ ابوبکر البغدادی را در رسانه های خبری آمریکا ببینیم! لبنان و عراق ودیگر کشورها حتی تنگه هرمز و خلیج فارس نیاز به یک نام دیگر دارد. البغدادی دیگر اسمی وحشت انگیز نبود و مهره ای سوخته در گروگان ترکیه بود. اردوغان با حمله نظامی به شمال شرق سوریه کارت خود را پشت درهای بسته برای آمریکا و روسیه رو کرد. ابوبکر در ازای تحریم ها و ادامه جنگ و قطع شدن حمایت آمریکا از کردهای سوری بود.

مرور تحولات منطقه بر اساس این گزارش تنها می گوید که هدف بعدی نابودی محور مقاومت است. عجله قابل تامل بازیگران منطقه برای پیشبرد اهداف، خصوصا پس از میانجیگری عبدالمهدی میان ریاض و تهران خبر از تحولات تازه ای می دهد که ایران و محور مقاومت باید به هوش و به گوش باشند که هر حرکت ناشیانه منجر به اتفاقات ناخوشایندی خواهد شد. عبدالمهدی زمانی که از ریاض بازگشت با عراق اشوب زده مواجه شد. چه کسانی نیازمند این تفرقه هستند؟ چه کسانی نیازمند تنش میان تهران و ریاض هستند؟ کشتن البغدادی بسیاری از سوالات را پاسخ داد.

ابوبکر رفت اما در روزهای آینده نام جدید رهبر این گروه را برای تحولات بعدی قطعا خواهیم شنید ، اینبار هدف، تنها ایران و مقاومت است، همانطور که دبیر کل حزب الله در خطابه های اخیر خود به صراحت هشدار داده است، الان زمانی است که کشورهای خلیج فارس به طرح صلح هرمز ایران بپیوندند و با همگرایی مانع از تحولات خونبار آینده شوند و ترکیه نیز در نظر بگیرد که کردهای سوریه تنها یک دام از سوی آمریکا برای سقوط کشورش است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1314854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    28 93
    چرا جفنگ می گویید حضور و کمک جمهوری اسلامی ایران در کمک به مقاومت به پیش از برجام بازمی گردد و اصولا می بینید که تلقی تمام اطراف برجام این است که انتظارشان این بوده ایران دیگر در منطقه حضور نداشته باشد و پیشرفت موشکی هم نداشته باشد همان امری که مسئولین هوادار برجام در ایران نیز به انحاء مختلف ابراز داشته اند علیرغم اینکه برجام امضاء شده بود از شهرک های موشکی به عنوان سد برجام یاد می کرد یادتان رفته و یا طبق روش همیشگیتان هر چیز خوبی تعلق به شماها دارد و هر نقص و بدی ای به دیگران؟؟؟
  • ترک IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    در این سال ها هر تیری در منطقه شلیک شده هدفشان ایران و جبهه مقاومت بوده و تا الان هم ایران و هم جبهه مقاومت هوشیاری و درایت و ابتکار عمل خود را نشان داده وهمه این ها را بنحوی مدیریت کرده ولی زنگ هشدار این است که ایران باید حصارهای امنیتی خود را محکم کند تا این در گیریها به کشورمان نفوذ نکند و مثل سال 88 نیروهای داخلی درگیر فتنه پیچیده سرایت یافته از منطقه نشود .
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      این نگاه خودخواهانه و بیمارگونه که هر کس با شما نیست قطعا فتنه گر است را چه زمانی کنار میگذارید؟!؟چه معنی داره که شماها حق اعتراض مردم رو برنمی تابید و دنبال قبضه کردن کامل قدرت هستید؟!؟
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    173 9
    واقعا عجیبه که منفعت یا ضرر برجام بیش از اینکه در داخل مرزهای ایران ملموس باشه بر معادلات کشورهای خارجی اثرگذاره!ثابت میشه ترامپ و تیمش درست میگفتند که منافع برجام تنها صرف بلند پروازیهای منطقه ای ایران شده
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    78 8
    تا خاورمیانه میاد به آرامش برسه یک نفر دیگه علم میشه و منطقه رو دوباره به خاک و خون میکشه! تا قبل از این آمریکا و انگلیس بود حالا روسیه و ترکیه هم اضافه شدند! آخه دیگه چی میخواید از جون این زمین سوخته خاورمیانه لامصبا؟؟!!
  • مهرداد ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    121 2
    هر چیزی که برخلاف میل شماست اسمش توطئه نیست! بله به میان آوردن این احتمال صحیحه که ممکنه آمریکا هم نقشی در ماجرا داشته باشه. ولی به عنوان مثال جامعه عراق یک جامعه متنوع با احزاب متنوع هست که لزوما وابسته به ایران یا طرفدار ایران نیستن. همینطور اینکه عراق یک کشور جنگ زده و غیر منسجم هست که هنوز به شرایط تعادل نرسیده
  • CH ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    51 1
    خدا رحم کنه واقعا تحمل جنگی دیگر را نداریم
  • هادی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    107 8
    آبکی تر از این تفسیر تا حالا ندیده بودم .یهو میگفتی حسین شریعتمداری کیهان بقیشو خودمان متوجه میشدیم
  • بی نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    144 3
    الان هر جای دنیا مردم علیه حکومتی بلند شن که متحده ایرانه ایران میگه آشوب.هر جا بلند شن که دشمن ما باشه شما میگید بهار عربی ..بهار فرانسوی...خود شیفتگی هم حدی داره
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    76 5
    مقاله تخیلی ننویسید لطفا. اصلاً جالب نبود و باعث اتلاف وقتم شد
  • NL ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    21 8
    خدا قوت به برادران عراقی و سوری
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    10 36
    از بین اعتراضات عراق قطعا یک نفر بعنوان ازادی خواه توسط امریکا دوباره علم میشه دقت کنید همه اینها تاریخ مصرف دارند اول صدام بعدش بن لادن و بعد از ان بغدادی خدا می داند نفر بعدی که علمش می کنند کی است و با چه انگیزه ای می اید حالا ببینید ظرف دو سال اینده !
  • RU ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    29 3
    تنها کسی که برجام را اجراء کرد حسن روحانی بود
  • شمس تبریزی IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    18 22
    موافقم که برجام محور مقاومت را در منطقه تقویت کرد اما یه نکته را نباید نادیده گرفت. حرفهای کارشناسان آمریکایی حکایت از این داره که برجام بخشی از یک بسته بوده. برجام هسته ای، برجام یک بود. برجام منطقه ای، برجام دو بود و برجام موشکی، برجام سوم بود. آمریکایی ها برجام هسته ای را به این خاطر امضا کردن، تا راه برای برجام دو و سه هم باز بشه. وقتی دیدن از برجام دو و سه خبری نیست، از همان زمان اوباما شروع کردن دبه درآوردن و در نهایت ترامپ هم زد زیر همه چیز.اگر هیلاری هم بود، همین اتفاق می افتاد. آمریکایی ها به این دلیل میگن که روحانی سرشون رو کلاه گذاشته، چون روحانی قرار بود درباره برجام های دیگه هم مذاکره کنه. قرار نبود به همین برجام ختم بشه.از حرفهای آمریکایی ها متوجه شدم که قول و قرارهایی برای برجام بعدی در میان بوده که ما بهش عمل نکردیم. دلیلی هم نداشته عمل کنیم. به نظرم روحانی به طور همزمان هم سر ما رو کلاه گذاشت و هم سر طرف آمریکایی را. به خاطر همین نه ما ازش راضی هستیم و نه آمریکایی ها. این را نوشتم که بدانید چرا هم ما و هم آمریکایی ها بهش انتقاد میکنیم، هرچند که خطمون هم جداست
    • هادی IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      26 4
      از نام شما مشخصه اهل ادبیات و شعر هستی ولابد اینم میدونی که تنها کتاب شعر و غزلی که وزن شعر وحتی قافیه در یک غزل از بیتی به بیت دیگر عوض شده کتاب غزلیات شمس تبریزی مولویست اینو گفتم که شماهم شاخه به شاخه از هرچیزی یک تیکه نیایی. جهت اطلاع بعضا از غزلها مصداق توضیح میباشد نه همه
  • شمس تبریزی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    3 32
    اولین باره که میشنوم اسراییل در حمله به نفتکش ایران نقش داشته. البته بعید نیست. جنگنده هاش در آن حوالی پلاس هستن و ممکنه موشک هم زده باشن. اطلاعات مولکول دی ان ای پیچیدگیهای خاص خودش را داره و کافیه خداوند یه تغییر جزیی در دیتاهای این مولکول بده تا یه آدم، یا یک قوم کرمکی بشن. البته خداوند ابتدا به ساکن، ادمی را کرمکی خلق نکرده، اما اگر فرزند آدم به اصرار و جد آن را از خدا طلب کنه، شاید به امضای او برسد. این چیزی است که درباره قوم اسراییل اتفاق افتاده. بارالها از سرنوشت پلشتی که برای این قوم رقم زدی، به تو پناه میبریم. پروردگارا، به حیدر العبادی و مقتدی صدر هم بصیرت سیاسی مرحمت فرما. اگر قابل هدایت نیستن، بیامرزشون و امانت ات را از ما باز پس گیر
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      30 10
      جناب شمس به گذشتگان کاری نداشته باش .اگر اون زمان قوم یهود چکارها که نکرد برای جنابعالی نون واب نمیشود الان و بچسب وببین چطور خدا هواشون و داره تو خاورمیانه که خاستگاه اسلام اونا پیشرفته ترین و منظم ترین و دموکراتیک ترین کشورند و میتونند هرکسی رو اگه خلاف کرده دادگاه ببرند که ما این یکیرو نداریم و شو اجرا میکنیم وادا درمیاریم
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      4 20
      جانم؟ راستش من میخوام گذشته را ول کنم، اما این لاکردارها ول نمیکنن. اون ستاره داوود که روی پرچمشون هست، مرا به 3000 سال پیش میبره، یعنی زمانی که به قول خودشون و به قول ما العیاذ بالله، داوود نماز را رها کرد و رفت روی بام قصر، و همسر اوریا هتی را که مشغول استحمام بود، دید زد. اینها با اون پرچمشون نشون دادن، که نمیتونن دل از گذشته بکنن. اما امروزشون. شوخی میکنید که میگویید دموکراسی دارن. در یک دموکراسی، از نمادهای مذهبی نباید استفاده کرد. اون شمعدون و اینها در پارلمان شان نشون میده چقدر دموکراتن. رفتارشان با همان اعراب داخل اسراییل هم گویای خیلی چیزهاست. اما در مورد پیشرفته بودنشون باید عرض کنم که گول هرتزلیا را نخورید. اونجا توسط بیزنس من های آمریکایی اداره میشه. خودشون مال این حرفها نیستن. اجازه بدید من درباره اینها بیشتر نگم
    • هادی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      23 3
      فقط بگم که سازندگان کشور امریکا همه دزد و قالطاق وطلاجو و ادم کش بودند که از بیکاری از اروپا به سرزمین امریکا مهاجرت کردند ولی همین ادما که همدیگرو میکشتند تا اموال همو غصب کنند چه کردند که نخبه های دنیا رفتند اونجا و کشور درحال حاضرو ساختند البته اگه نگی باز همه کاره اسراعیلیا هستند که ادمشون کردند ضمنا ما مثال و در منطقه زدیم نه با کل دنیا
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      2 2
      دادا ساندیس خوریت ثابته برای همه این تفسیر های دوزاریت هم برای خودت نگه دار
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    21 3
    این لینک و مطالعه کنین تا ببینین هیلاری کلینتون هیچوقت نگفته ما با صد کشور برای ایجاد داعش توافق کردیم . http://muslimna.ir/news/2007-2017-10-15-15-43-56.html
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    33 8
    از این نویسنده یه مقاله دیگه هم هست اردوغان راننده تریلی کودک کش رو چریک کهنه کار !! نامیده والا چریک ندیده بودیم با اف سی و چهار آمریکایی رو کله پیرزنا بمب بریزه زیاد جدی نگیرید. بیست و سی زیاد میبینه الانم خودش با اسمهای فیک میاد با خواننده ها وارد بحث میشه
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      4 11
      داداش جون، در فضای رسانه ای ایران نمیشه خیلی حرفها را گفت، اینه که باید با ایهام حرف بزنی. شاید این بنده خدا هم به خاطر همین این را گفته. در ضمن، من یکی را میشناختم که خیلی مودب بود. هر وقت میخواست بره گلاب به روتون بیت الخلا، میگفت دارم میرم خدمت خلیفه. کسی که فارسی زبان مادریش باشه، میدونه خدمت خلیفه رفتن یعنی چی. قضیه چریک کهنه کار هم شاید تو همین مایه ها باشه.
    • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      14 2
      جنابی ه با نام شمس کامنت میگذاری باور کن زبان مادری من فارسیست در تهران زاده و مدرسه رفته ام آی کیوم بالاست ، از تحصیلات بی بهره نیستم و نمره ادبیاتم همیشه خوب بوده ، صنعت ایهام رو هم خوب میفهمم ! اما اصلا در اون مقاله منظور نگارنده منظور شما نبود! حالا شما میخوای تبرئه ش کنی باید ببینیم دلیلش چیه ، احتمالا ی قسمتهایی از مقاله ش بهت چسبیده !
    • شمس تبریزی IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
      4 6
      برادرمن، یه جمله را از همین مقاله می نویسم «ابا گذشت زمان، مشخص شد دیکتاتوری درون اردوغان که آن زمان نخست وزیر وقت بود، چگونه آرام آرام آشکار می شود و اندیشه های عثمانی گری و خلافتی او چگونه بیدار می شود و دو کشور عراق و سوریه را با تفکرات ویرانگر خود به نابودی می کشاند». عرض نکردم تیتر را اشتباه گرفتی؟ حالا بذار برات یه داستان منکراتی تعریف کنم. البته منظورم این نیست که نویسنده هم منظورش این بوده. من دارم برای خودم نیت او را تفسیر میکنم تا بگم قضیه چیه. سالهای خیلی دور که ویدیو ممنوع بود، بعضی ها که کنسرت های لس آنجلسی را روی نوار ویدیو میخواستن بیارن ایران، از این ترس داشتن که نوار ویدیوشون توی فرودگاه ضبط بشه. اینه که 10 دقیقه اول فیلم رو، خطبه های نمازجمعه را ضبط میکردن و بعدش کنسرت بود تا اگه فیلم در فرودگاه بازبینی شد، کسی نفهمه منکراتی هست. آره دادش. شاید این بابا هم تیتر رد گم کنی زده که طرفداران رجب بهش حمله نکنن خخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    2 0
    اصلا طرح عنکبوت چی هست؟
  • علیمرد AE ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    1 0
    تا افکار افراطی در خاورمیانه افکار غالبه همین آشست و همین کاسه. شریعتمدار امروز به عراقیا دستور داده بریزن سفارت آمریکا و اسرائیل ، اگه چند نفر احمق هم اینکارو انجام بده آن دو کشور هم جواب میدن و اغتشاشات داخلی منجر به جدال با کدخداست .
  • محمد IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    1 0
    واقعا مانده ام معطل از اینکه شمس تبریزی تقریبا برای هر مطلب خبرآنلاین ده ها مرتبه مطلب می نویسه. فکر کنم هیچ کار دیگری نداره غیر از مطلب نوشتن.
  • yahowah IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    0 0
    برای دستگیری البغدادی یک ارتش لازم نبود،فقط چند کماندو لازم داشتند. یک حیله بسیار ساده به کار گرفتند،از اتاق رفتند بیرون و پشت در فال گوش واستادن،همه نیروها رو 24 ساعته خارج کردن،و گذاشتن اصل کاری ها کار رو انجام بدن. شما نئاندرتال هستید یا میمون؟