چند برگی بیشتر از تقویم دوره ششم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی باقی نمانده است و به روزهای پایانی این دوره نیز نزدیک می شویم. دوره ای که با رأیریزان فعالان اقتصادی در 5 اسفندماه 1384 فصل تازه ای در بزرگترین نهاد بخش خصوصی رقم زد.
چهار سال پیش در چنین روزهایی بود که میتینگهای انتخاباتی فعالان اقتصادی برای نخستین بار راه افتاد و طیف های مختلف با هر گرایش و تفکری به استقبال انتخابات ششمین دوره هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی رفتند. یارکشی ها آغاز شد و گروه های مختلف با شعار تغییر به عرصه انتخابات پا گذاشتند و اینجا بود که بازرگانان و صاحبان صنایع به این باور رسیدند که اتاق بازرگانی به عنوان خانه تمامی فعالان اقتصادی باید که نقش آفرینی در اقتصاد کشور را در دست بگیرد.
به واقع انتخابات اتاق بازرگانی در آن دوره یکی از مردمی ترین انتخابات ایران بود که طعم نتایج آن انتخابات هنوز در کام بسیاری از فعالان اقتصادی شیرینی خود را دارد. نمایندگان فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی در طول چهار سال اخیر روزهای تلخ و شیرین بسیاری را از سر گذرانده اند. روزهایی که بعضا با بیمحلیهایی از سوی دولتمردان مواجه می شدیم اما قدمهای نمایندگان فعالان اقتصادی در پارلمان بخشخصوصی برای تحقق آنچه که وعده داده بودند هرگز سست نشد.روزهایی که سعی کردیم بنا به قول یحیی آلاسحاق،رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران "یار شاطر باشیم و نه بار خاطر".
ترکیب هیات نمایندگان این دوره نیز در قیاس با دوره های پیشین اتاق بازرگانی اگر نگوییم بی نظیر بلکه کم نظیر بود و از این حیث برگ تاریخ سازی در اتاق بازرگانی رقم خورد. حضور فعالان اقتصادی با گرایشها و تفکرات مختلف که وجه اشتراک آنها اعتقاد و باور به اقتصاد آزاد است ،دوره ششم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی را به گواه بسیاری از پیشکسوتان و بزرگان اقتصاد در تاریخ این نهاد بخش خصوصی ماندگار کرد. باور جمعی در اتاق بازرگانی این است که هر فعال اقتصادی که می تواند در عرصه کسبوکار و اقتصاد کشور نقش آفرین باشد، باید از توان خود به عنوان یک وظیفه اجتماعی، کمک حال اقتصاد کشور شود و برای ایفای نقش خود اتاق بازرگانی را محلی برای خدمت به اقتصاد بداند. اتاق بازرگانی می تواند جایگاهی رفیع، اثربخش و کارآمد در اقتصاد کشور داشته باشد، مشروط براینکه بتواند با مخاطبان خود ارتباطی سازنده همراه با تعاملی دوسویه برقرارکند.از این منظر، اولین مخاطب اتاق بازرگانی حکومت یا به عبارتی قوای سه گانه است. گروه دوم مخاطبان که اتاق بازرگانی وظیفه حمایتی و خدمت رسانی درقبال آنها را دارد فعالان بخش خصوصی هستند.
گروه دیگر مخاطبان اتاق بازرگانی به تعاملات بین المللی و خارج از کشور برمی گردد و در قالب ارتباط و تعامل اتاق بازرگانی با دیگر کشورها و فعالان اقتصادی آنها تعریف می شود.اتاق بازرگانی باید بتواند از طریق تعامل سازنده با دستگاه های حکومتی دیدگاه های کارشناسی و مسیرهای منطقی پیشرفت و توسعه را پیشنهاد دهد و اجرایی شدن آنها را پیگیری نماید.اتاق بازرگانی باید تلاش کند، خدمات با بهره وری بالا و حداقل هزینه در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد و در مقابل مشکلاتی که برای صاحبان کسب و کار پیش می آید، با ارائه مشاوره از ایشان حمایت کند ، یا با استفاده از ارتباطی که با دستگاههای اداری و سازمانی قوای سه گانه دارد، برای حل مشکلات ایشان قدم بردارد. بخشی از اقتصائات بین المللی این مسئله است که ارتباط اتاق بازرگانی با اتاق های بازرگانی سراسر دنیا برقرار شود که این اتفاق می تواند برای حضور فعالان اقتصادی کشور در بازارهای بین المللی بسیار اثربخش باشد و متقابلا میتواند بسترسازی لازم برای حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خارجی در اقتصاد ایران برای سرمایه گذاری مشترک، ارتقاء سطح مدیریت، افزایش توان کارشناسی و انتقال دانش و تکنولوژی به داخل کشور را ایجاد کند.
به باور من امروز شاهد یک تحول تدریجی رو به افزایش در اتاق بازرگانی هستیم. براین اساس تعاریف و موقعیت هایی که برای اتاق های بارزگانی سراسر کشور در قانون برنامه پنجم دیده شده از برنامه چهارم و سال های پیش از آن قابل توجه تراست و این نشان می دهد که اتاق بازرگانی طی چهار سال گذشته در تعامل با قوای سه گانه و در کل حاکمیت موفق شده این موضوع را مطرح کند که اتاق بازرگانی کانون مدیران کسب وکار و کارآفرینان و کسانی است که برای کشور تولید ثروت می کنند. و امروز در آستانه انتخابات هفتمین دوره اتاقهای بازرگانی کشور فعالان اقتصادی میتوانند با شورآفرینی در این دوره از انتخابات پیام واضح و روشنی را به دولتمردان و نهادهای تصمیمساز کشور مخابره کنند که اتاق بازرگانی در تصمیم گیری ها "یار شاطر است".
قائم مقام دبیرکل اتاق تهران
/36
نظر شما