شما با استفاده از حیوانات در آزمایش‌های دارویی و تحقیقاتی موافقید؟ بین مدافعین حقوق حیوانات و پژوهشگران بحث در این‌باره داغ شده و هر گروه،‌ گروه دیگر را به داشتن خواسته‌ای غیراخلاقی متهم می‌کنند.

بهنوش خرم‌روز:‌ اگر به مطالعات علمی،‌ به خصوص در زمینه پزشکی نگاهی بیاندازید، رد پای حیوانات را به وفور می‌توانید ببینید. حیوانات ابزار مهمی در مطالعات پزشکی به شمار می‌آیند. اما گروهی از طبیعت‌دوستان و دوست‌داران حیوانات،‌ معتقدند حیوانات هم مثل انسان‌ها حق حیات دارند و ما برای راحتی خود و یا رسیدن به نتایج مطالعاتی خود،‌ حق نداریم این حق را از آن‌ها بگیریم. به خصوص در مورد مطالعاتی که تهاجمی به شمار می‌آیند و موجودات زنده در آن‌ها آسیب‌های جدی می‌بینند،‌ خون مدافعین حقوق حیوانات به جوش می‌آید. شما در این مورد چه نظری دارید؟

گروهی از محققین اما در پاسخ به دوست‌داران حیوانات،‌ عدم استفاده از آن‌ها را غیراخلاقی دانسته‌اند. به گزارش دیسکاوری،‌ محققین آمریکایی اعلام کرده‌اندکه عدم استفاده از حیوانات در پژوهش‌های علمی،‌ به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود. این محققین که در گذشته یا در حال حاضر در آزمایش‌هایی شرکت داشته‌اند که حیوانات در آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند یا می‌گیرند،‌ در نشست سالانه انجمن آمریکایی پیشرفت‌های علمی، آزمایش‌های حیوانی را باعث رشد چشمگیر در مطالعاتی دانسته‌اند که کیفیت زندگی انسان‌ها را افزایش داده است.

آن‌ها می‌گویند عدم استفاده از حیوان‌ها،‌ یعنی این که ما نتوانیم داروها را آزمایش کنیم و این یعنی عده‌ای از انسان‌ها می‌میرند. درمان بیماری‌هایی مثل دیابت و فلج‌اطفال از راه آزمایش‌های حیوانی به دست آمد و در حال حاضر هم این گونه آزمایش‌ها برای یافتن درمان هپاتیت، ایدز و البته درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی،‌ در حال انجام هستند.

با این حال مدافعین حقوق حیوانات همچنان به آزمایشگاه‌ها فشار می‌آورند که برای آزمایش داروهایشان یک راه دیگر پیدا کنند. آن‌ها تاکید می‌کنند که هرگز از داروهایی استفاده نخواهند کرد که از طریق آزمایش‌های حیوانی به دست آمده باشند،‌ اما محققین معتقدند که آن‌ها به احتمال زیاد تا به حال از این داروها استفاده کرده‌‌اند. بیشتر انسان‌ها نمی‌دانند که داروها و واکسن‌هایشان از همین آزمایش‌ها به دست آمده‌اند.

به علاوه محققین اصرار دارند که دست‌کم در آمریکا،‌ استفاده از حیوانات برای آزمایش‌ها چارچوب‌های ویژه‌ای دارد و باید با آن‌ها درست رفتار کرد. تمام موسساتی که بودجه‌های دولتی دریافت می‌کنند،‌ کمیته‌ای برای مرور همه مراحل آزمایش دارند، ‌حتی اگر قرار باشد تنها و تنها از یک موش استفاده کنند. تازه این همه ماجرا نیست، طرح پژوهشی سپس در گروه دیگری مرور می‌شود که افراد گیاه‌خوار، متخصصین پزشکی و یک نماینده از عموم مردم در آن حضور دارند. آزمایش زمانی اجرا خواهد شد که تمام این افراد طرح را امضا کنند.

50172

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =