در یک هفته​ای که از 25 بهمن​ماه گذشته، مقام معظم رهبری دو سخنرانی در هفته وحدت و پیش از آن داشته​اند که هربار به لزوم توجه به وضع کنونی امت اسلامی تاکید داشتند.

به گزارش خبرآنلاین، در حالیکه از روز 26 بهمن​ماه بسیاری از تریبون​های علنی و عمومی به این اختصاص یافت که سران فتنه باید محاکمه و حتی اعدام شوند، رهبر معظم انقلاب در سخنانشان نشان دادند که حتی پرآشوب​ترین مسائل داخلی نباید مانع از توجه به جهان خارج بویژه اتحاد میان ملل مسلمان شود. ایشان حتی در جمع مسئولان قوا که در آن دولتمردان، مجلسیان و چهره مورد انتقاد این روزها یعنی هاشمی رفسنجانی حضور داشتند، ایجاد شکاف میان ملتها و دولتها را از پیامدهای سیاست​های خاورمیانه​ای امریکا دانستند و افزودند: حضور ملت​ها در صحنه، تیغ زورگویی قدرت​ها را کُند می​کند و اگر دولت​ها با خواست​های ملت​ها همراه شوند امریکا و هیچ سلطه​گر دیگری نمی​تواند اهداف خود را به آنها تحمیل کند.

جمع همه مسئولان نظام فارغ از اختلافاتی که در ماه​های گذشته با یکدیگر داشتند، حواشی​ای که پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری از گپ و گفت و شوخی میان چهره​هایی چون رئیس​مجمع تشخیص مصلحت نظام با برخی اعضای دولت منتشر کرده است، گویای نگاه رو به آینده برای اتحاد میان مسئولان نظام و پرهیز از اختلافات داخلی است.

حضرت آیت الله خامنه ای در آن مراسم وظیفه عالمان دینی و نخبگان سیاسی - علمی و دانشگاهی را، «هدایت موج رو به گسترش بیداری اسلامی در منطقه» عنوان کردند که از نگاه ایشان وظیفه بسیار سنگینی است.

جایگزینی درخواست «محاکمه» به جای «اعدام» و پذیرش اینکه «دستگاه قضا و مسئولان ذیربط باید تصمیم گیر باشند» و دیگران بیرون از کاخ دادگستری، نسخه​های چگونگی برخورد با سران فتنه نپیچند، روندی رو به عقلانیت و تصمیم گیری در فضایی آرام و با طمانینه است که در چند روز اخیر شاهد آن بودیم. چه آنکه حتی محمدرضا باهنر نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان نیز که در این مدت انتقاداتی را به هاشمی وارد کرده بود، راهپیمایی در مجلس و شعارهایی علیه برخی افراد را که در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه اش به اقدامات انحرافی در مجلس ششم نظیر تحصن نمایندگان تشبیه شده بود را اقدامی سمبلیک می​خواند که برای رساندن یک پیام و روشن کردن مشی نظام بود. پیامی که به گفته وی منتقل شده و اکنون منتظر دیدن آثارش هستند.

وی در این نشست خبری گفت: این‌که محکمه کی تشکیل می‌شود و حکمی که محکمه می‌دهد چیست را باید اجازه دهیم تا روال طبیعی آن طی شود. در بحث محاکمه سران فتنه و قضاوت حرف آخر را قاضی منصوب می‌زند که اجازه قضاوت دارد پس باید فرآیند رسیدگی حقوقی به این مساله طی شوند پس معمولا دادگاه‌های عمومی، به صورت روانی است و اعلام موضع می‌کنند، اما اتفاقی که در دادگاه باید بیفتد به صورت رسمی، قانونی و حقوقی است و فرآیند آیین دادرسی باید طی شود و در آن صورت هر حکمی صادر شود مورد قبول جامعه خواهد بود.

توجه به مواضع رهبری را در سخنان رئیس​مجلس نیز شاهد بودیم. او که سخنران دومین همایش «ایران و استعمار انگلیس» در تالار علامه امینی دانشگاه تهران بود، با اشاره به برگزار کنندگان راهپیمایی 25 بهمن، اقدام آنها را به «بازی در میدان حریف» تشبیه کرد و افزود: اطلاعات دقیقی داریم که آمریکایی‌ها از این موضع ایران عصبانی‌اند و به دنبال مسئله‌سازی بخصوص در میان اقوامند تا مشابه‌سازی کرده و قدرت حمایت ایران از منطقه را کم کنند. این تئوری آنها عوامانه است چرا که هیچکدام از اقوام ایرانی ابزار دست آمریکا نمی‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به نقش نخبگان و رسانه​ها اشاره کرده و گفت: روشنفکران و نخبگان باید به این مسائل منطقه توجه کنند و رخنه‌ها و سوراخ‌های نفوذ را به مردم نشان دهند چون دوره‌ تسلط‌های مختلف از طریق رخنه‌ها به سر آمده و در این بین نخبگان جامعه نقش مهمی دارند.

لزوم توجه به سخنان رهبر انقلاب و پرهیز از پیشی گرفتن از ایشان نیز تاکیدی بود که رییس سازمان بازرسی کل کشور طی سخنانی در کیش آن را مطرح کرد و متذکر شد: باید دشمن را شناخت و اجازه تحرک به او نداد اما در عین حال نباید وقت خود را در راه تشدید اختلافات هدر داد. امروز با وحدت اسلامی باید به آینده نگریست و در این مسیر بهترین سرمشق، مقام معظم رهبری هستند.

مصطفی پورمحمدی با تاکید بر این که امروز بحث فتنه و فتنه‌گران مطرح نیست، خاطرنشان کرد: فتنه متعلق به دوران غبارآلودی بود که تشخیص حق و باطل دشوار بود و باطل در لباس حق جلوه می‌نمود اما امروز با روشن شدن مسایل و گذشت زمان، ما فتنه و سران فتنه نمی‌شناسیم بلکه با ضد انقلاب و عناصر مخالف با انقلاب اسلامی روبه‌رو هستیم.

به گفته وی، امروز بر همه روشن است که این جریان، پایه‌های انقلاب و نظام اسلامی را هدف قرار داده است. با روشن شدن خطوط، داستان فتنه تمام شده است و با تغییر ادبیات سیاسی باید فتنه‌گران دیروز را ضد انقلاب امروز نامید؛ البته ما برای آن‌ها متاسف هستیم و افسوس می‌خوریم. آنان جزو ریزش‌های انقلاب هستند و با عدم تشخیص حق و باطل و گرفتار شدن در فتنه و گمراهی، اکنون به مرحله‌ای رسیده‌اند که روبروی حق ایستاده و با حق لجاجت می‌کنند.

پورمحمدی با بیان که ایران اسلامی و ملت ایران در موقعیت خطیری از حرکت تاریخی خود قرار دارد، به راهپیمایی جمعه گذشته مردم اشاره کرد و افزود: این حرکت نشان‌دهنده دشمن‌شناسی ملت ایران بود. وی بی​آنکه مصادیق برخی تندروی​ها را نشان کند، ادامه داد: مردم ما باید در صحنه حضور داشته باشند اما جلوتر از رهبری حرکت نکنند. هر کسی که از مسیر تعیین شده نظام جلو بزند، منحرف خواهد شد. ما باید در برابر ضد انقلاب امروز با تمام امکانات مقاومت کنیم اما به هیچ وجه نباید جلوتر از مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

فصل پایان اختلافات داخلی
تلاش غرب برای معرفی چهره مغشوشی از ایران، موضوعی است که اکثر مسئولین نظام طی روزهای گذشته با آن اشاره کرده​اند. از این رو لازم است که با پرهیز از برخی اختلافات، زمینه​های بروز آن را نیز کاهش داد. هرچند که برخی اقدامات در ماه​های اخیر در این راستا نبوده و ضرورت اصلاح آن بیش از پیش احساس می​شود.

از همین رو بود که باهنر در نشست خبری اش با تاکید بر این‌که وجود اختلاف سلایق در یک جامعه 70 میلیونی که مردم جهان نسبت به فعالیت‌های آن حساسیت دارند طبیعی است، تصریح کرد: البته تکلیف بسیاری از اختلاف‌سلایق در قانون اساسی روشن شده است. اشاره وی به اختلافات میان دولت و مجلس در مورد تصویب و اجرای برخی قوانین بود که در از ابتدای سال جاری تا کنون به موضوعی اختلاف برانگیز بدل شده و تا تشکیل ستادی از سوی مقام معظم رهبری برای رفع این اختلافت پیش رفت.

به گفته وی هرچیزی هم که در قانون اساسی غیرقابل پیش‌بینی بوده است براساس قانون، مسوولیتش بر عهده تنظیم کننده روابط قوا یعنی مقام معظم رهبری است که این امر مطابق اصل 110 قانون اساسی می‌باشد. البته همین اشاره هم مانع از آن نشد که معاون نظارتی مجلس به انتقاد از رفتارهای اخیر دولت بشود. او اشاره​ای به نامه احمدی​نژاد به نمایندگان مجلس و غیرقانونی خواندن استیضاح وزیر راه نکرد، اما گفت: مازاد بر این اگر حرفی زده شود به نظر من کم لطفی است که بخواهند اختلافات و برداشت‌های شخصی خود را به رسانه‌ها بکشانند و بیانیه و اخطاریه دهند که بسیاری از آن‌ها ضروری نیست و باید حل شود.

هشدار دیگری را نیز در سخنان  لاریجانی شاهد بودیم. او اشاره​ای به مرجع اظهاراتش نکرد و بی​آنکه از برخی چهره ها و اظهارت مناقشه برانگیزشان گفت: سخن از ناسیونالیسم در ایران کاری عبث است که نمونه آن تظاهرات 25 بهمن به عنوان حمایت از مصر و تونس بود که برخی انجام دادند که ظاهرا باید این تظاهرات نتیجه می‌داد اما در عمل حمایتی از مصر و تونس نبود و تنها به منزله بازی در میدان حریف بود. به این ترتیب رئیس مجلس نیز خواستار پرهیز از برخی مواضع اختلاف برانگیز شد.

/30111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =