نوای خرم، قصد رقابت با هیچ جشنواره‌ای را ندارد

در نشست خبری ششمین جشنواره «نوای خرم»، درباره اهداف، برنامه‌های پیش‌رو، تعداد شرکت‌کنندگان و آثار ارسالی، معیار انتخاب داوران و ... صحبت شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرّم) صبح سه شنبه (۲۸ آبان) با حضور ناصر ایزدی دبیر جشنواره نوای خرم، بردیا صدرنوری مدیر جشنواره و رضا خرم عضو شورای سیاست گذاری جشنواره در تالار وحدت تهران برگزار شد.

جشنواره «نوای خرّم» به طور متمرکز برای بچه‌های زیر ۱۵ سال برگزار می‌شود.

در ابتدای این نشست، صدرنوری درباره هدف این جشنواره گفت: «فراخوان جشنواره تیر اعلام شد و داوطلبان تا ۳۰ مهر آثار خود را به ستاد جشنواره فرستادند. داوری مرحله انتخاب شرکت‌کنندگان انجام شد. طی سه هفته در پنج شنبه و جمعه‌ مرحله رقابتی را برگزار خواهیم کرد. بخش رقابتی در هفته دوم و سوم در فرهنگسرای نیاوران در حضور داوران انجام خواهد شد. هدف جشنواره حفظ و نگه‌داری سرمایه فرهنگی در حوزه موسیقی اصیل است و جای امیدواری هست تا بچه‌های ما به موسیقی اصیل توجه کنند و این سرمایه در فضایی که انواع موسیقی در دسترس بچه‌های ما وجود دارد به نسل‌های آینده منتقل شود.»

میزبانی از هنرمندان نوجوان ۱۲۱ شهر

مدیر جشنواره خرم ادامه داد: «در این جشنواره به غیر از بحث موسیقی، یک بحث آماری داریم که تعداد شرکت‌کنندگان، اینکه از کدام شهر و استان آمده‌اند و ... را بدانیم. افرادی که برنامه‌ریزی فرهنگی کشور را در دست دارند به این جشنواره به چشم یک جشنواره فرمالیته که چند نفر در آن ساز می‌زنند و تمام می‌شود، نگاه نکنند؛ بلکه از آمار و ارقام ما استفاده کنند. مشکلات زیادی در بخش مالی، اداری و ... داشتیم و امیدوار نبودیم بتوانیم امسال آن را برگزار کنیم، ولی سعی کردیم با برگزاری آن این امید را که هنر و موسیقی زنده است، در دل بچه‌ها نگه داریم.»

او افزود: «امسال به شرکت‌کنندگان اجازه دادیم از ۱۰ آهنگساز بزرگ کشور آثار را انتخاب و اجرا کنند. ۹۸۲ اجرا به دست ما رسید که ۲۵۳۴ کودک و نوجوان در این اجراها شرکت داشتند. این اعداد نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سال گذشته ۶۲۰ اجرا داشتیم. اگر سایت خود را باز می‌گذاشتیم تعداد شرکت‌کنندگان بیشتری داشتیم. این نشان می‌دهد جشنواره به برنامه‌ریزی بیشتری نیاز دارد. از ۱۲۱ شهر در جشنواره شرکت کردند و از همه استان‌ها کار فرستادند.»

صدرنوری همچنین درباره محور برگزاری جشنواره گفت: «در ابتدا بررسی کردیم که در بین جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود خلأ چه چیزهایی را داریم که باید پرکنیم. این جشنواره ملودی و موضوع محور است و در آن کار آهنگسازان قدیمی را اجرا می‌کنیم. همچنین شرکت‌کنندگان می‌توانند پیانو و ویولن ایرانی را نیز بنوازند. خوشحالم که این جشنواره باعث شد تا جشنواره جوان به بچه‌های زیر ۱۵ سال توجه بیشتری داشته باشد، کمک کند. ما بیش‌تر به اجرای گروهی تاکید داریم و به شرکت‌کنندگان گفته‌ایم که امتیاز بیشتری به این اجراها داده می‌شود.»

مثل عصر جدید نیستیم

مدیر جشنواره در پاسخ به اینکه چرا جشنواره به نام همایون خرم است، گفت: «چون او از نظر هنری و آهنگسازی در بلندترین قله‌های یک موسیقی‌دان است. او تحصیلات آکادمی در یکی از رشته‌های مهندسی را داشت و با چنین نمونه‌ای می‌توان نشان داد که می‌شود در رشته دیگری درس خواند و در هنر نیز موفق بود. او همچنین بسیار به مباحث اخلاقی پایبند بود.»

او درباره برنامه جشنواره برای کودکانی که در رقابت‌ها موفق به کسب مقام می‌شوند، گفت: «در طول سال با آنها در ارتباط هستیم و حتی بعضی از آنها را به بنیاد نخبگان و یا ارکسترهای مختلف معرفی می‌کنیم ولی باید مراقب بود که از مسیر خود خارج نشوند. مثلا صدا و سیما در برنامه عصر جدید در ابتدا با پارسا خائف خوب شروع کرد ولی به مرور او را از مسیر اصلی خارج کرد و از او چیزی خواست که در توانش نبود.»

صدرنوری در پایان سخنان خود درباره جوایز جشنواره گفت: «جوایز ما فرهنگی است و نقدی نیست. شرکت‌کنندگان یک لوح تقدیر و بسته فرهنگی می‌گیرند. کلیه ۱۷۱۴ نفر شرکت کننده در این دوره از جشنواره لوح را می‌گیرند و حتی آنهایی که رد شدند نیز به صورت اینترنتی لوح تقدیر می‌گیرند. برگزیدگان نهایی تندیس جشنواره و تقدیر شدگان سردیس جشنواره را دریافت می‌کنند. در دو سال اخیر یک جایزه ویژه نیز داشتیم که به یک نفر ساز هدیه دادیم.»

از احساس موسیقی تا اخلاق نوازنده

در ادامه این نشست، ناصر ایزدی درباره معیارهای داوری و بخش اجرایی جشنواره گفت: «این جشنواره قصد رقابت با جشنواره دیگری ندارد و هدف آن کمک به فرهنگ و هنر اصیل ایرانی است و شبیه به دیگر جشنواره‌ها نیست. تیمی داریم که با بچه‌ها در ارتباط است و کسانی که شرکت می‌کنند می‌توانند با کمک آنها حتی قبل از ارسال آثار، متوجه ایراد و مشکلات خود بشوند. به افرادی هم که رد می‌شوند کمک می‌کنیم تا ایرادشان برطرف شود؛ چون می‌خواهیم یک کار زیربنایی انجام دهیم و به دنبال کار فرمالیته نیستیم. می‌خواهیم به بچه‌هایی که در مناطق دورافتاده هستند کمک کنیم تا موسیقی را دنبال کنند.»

او افزود: «سعی کردیم کسانی را به عنوان داور انتخاب کنیم که هم در رشته خود صاحب نظر باشند و هم به صورت عام نظر دهند. فریدون شهبازیان (موسیقیدان)، میلاد کیایی (آهنگساز)، علی جهاندار (خواننده)، مظفر شفیعی (خواننده)، پری ملکی (خواننده)، بهناز ذاکری (موسیقیدان)، پویان آزاده (نوازنده پیانو)، رضا مهدوی (کارشناس موسیقی) و ... از جمله داوران ما هستند. داورانی بسیار قوی داریم که واقعا جزو بهترین‌ها هستند و در سالیان اخیر در جشنواره‌های مختلف حضور داشته‌اند. قرار است داوران بر اساس معیارهای موسیقایی نظر دهند نه شخصی. از شرکت‌کنندگان خواسته‌ایم تا این معیارها را رعایت کنند. تمامی نکته‌ها را از جمله آراستگی ظاهر لباسی که در شأن موسیقی اجرایی آنها باشد، کوک ساز، هماهنگی گروهی، اجرای نزدیک به اثر و ... را در نظر گرفته‌ایم. اگر قرار باشد شرکت‌کنندگان حین اجرای یک اثر خلاقیت به خرج دهند، نباید چهارچوب موسیقی اصیل را به هم بریزند. روی احساس اجرا موسیقی نیز تاکید داریم چون خیلی اوقات می‌بینیم نوازندگان تکنیک و سرعت را دارند ولی احساس ندارند.»

رضا خرم، فرزند زنده‌یاد همایون خرم هم در پایان این نشست گفت: «تمام تلاشمان این است که شرکت‌کنندگان مسئله اخلاق را نیز رعایت کنند؛ چون قشر کودک و نوجوان هستند و این امر باید در آنها شکل بگیرد و باید بدانند که هیچ هنری بدون اخلاق و درون متعالی، متعالی نمی‌شود. سعی می‌کنیم این امر را به زبان خودشان به آنها بگوییم. چیزی که مشکل ایجاد می‌کند بحث غرور است؛ چراکه گاهی می‌بینیم یک بچه هشت ساله غرور زیادی دارد و این امر شاید به دلیل اطرافیان و خانواده‌های آنها باشد که می‌گویند فرزندانشان تافته جدا بافته هستند. جا انداختن بحث رقابت نیز مسئله مهمی است و باید بدانند که اگر نتوانستند موفق شوند باید تلاش کنند تا دوباره شرکت کنند و موفق شوند.»

۵۷۲۴۵

کد خبر 1322708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =