حمله به اماکن دیپلماتیک در عراق، انتقام جویی ریاض از تهران است؟

اعتراضات عراق اگر بر پایه مطالبات مردمی بود با توجه به اصلاحات انجام شده از سوی دولت این کشور باید آرام گرفته باشد. حمله به اماکن دیپلماتیک یک کشور دیگر معنای دیگر این تظاهرات را روشن کرد.

زهره نوروزپور:  ناراآرامی ها در  نجف از دمدمای نیمه شب با حمله به کنسولگری ایران آغاز شد. چهارشنبه شب، گروهی از مهاجمین نقابدار که به گفته منابع محلی آنها از اهالی شهر نجف اشرف نبوده‌اند،  به کنسولگری ایران در نجف یورش برده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند.

دوماه از اعترضات عراق می گذرد. اعتراضاتی که در برخی شهرهای مهم مانند نجف، بصره ، بغداد و کربلا محور آن ضدایرانی بوده است تا ضد بی کفایتی مسولان عراقی! کنسولگری ایران برای بار دوم مورد حمله ای هدفمند قرار گیرد که نشان می دهد که آن ها تنها اجیرشدگانی هستند که هدفشان قطع کامل روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله لبنان و عراق است. کدام کشور است که تا این اندازه هزینه کرده؟

در دوماه گذشته مسئولان عراقی، مراجع تقلید و سیاستگذاران این کشور بسیار طرح ها و خدماتی را برای ارائه به مردم عراق در نظر گرفتند تا جایی که پارلمان عراق این روزها تن به تغییر قانون انتخابات داده است! حتی بحث بر سر تغییر قانون اساسی نیز مطرح است، اما باز این شهر ها ناآرام است.

در پی دو دستگی بسیار میان مردم عراق ، دولت این کشور 13 شبکه خارجی را از فعالیت تعلیق کرد. اما ظاهرا شب گذشته برخی منابع گزارش داده اند که گزارشهای مستقیم از محل کنسولگری ایران از سوی شبکه العربیه بوده است. این در حالی است که این شبکه چند روز پیش مجوز فعالیتش در عراق لغو شد.

هدف آیا تنها ایران و عراق است؟

از شروع ناآرامی های دیشب ولوله ای سیاسی در عراق به پا شد؛ فرماندهی عملیات مشترک این کشور در بیانیه ای از تشکیل گروه بحران خبر داد.

در این بیانیه آمده است: به دستور عادل عبدالمهدی،‌ نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح مقرر شده برخی فرماندهان نظامی به عنوان اعضای این گروه‌های بحران برای هدایت این گروه‌ها و کنترل بر تمام نیروهای نظامی و امنیتی در استان‌ها و کمک به استانداران در انجام وظایف‌شان مکلف شوند.

همچنین رئیس پلیس کربلا امروز بیانیه‌ای را درباره وقایع این استان صادر کرد و از تظاهرکنندگان خواست صف خود را از کسانی که دست به اقدامات خرابکارانه می‌زنند، جدا کنند.

پلیس کربلا اظهار کرد، اوضاع در خیابان‌های کربلا را با نگرانی بالا پیگیری می‌کند.

همچنین دفتر عبدالمهدی در بیانیه ای عنوان کرد:  که وی در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه درباره مسائلی از جمله رخدادهای داخلی عراق، گفتگو کردند. عبدالمهدی نیز در این تماس اردوغان را در جریان تحولات کشورش به ویژه تظاهرات مسالمت آمیر و راه‌های تعامل با آن قرار داد.

این اولین تماس از مقامات خارجی کشورها بعد از آتش گرفتن کنسولگری ایران است. آیا اردوغان از چیزی اطلاع دارد؟ ایا اسنادی دارد که ثابت می کند این حملات هدفمند و در راستای نابودی ایران یا به زعم او تفرقه در جهان اسلام است؟

نخست وزیر ترکیه قبل از این حوادث به کشورهای جهان اسلام هشدار داده  و با جدیت گفته بود ما از برنامه خبر داریم؛ آنها می خواهند میان جهان اسلام تفرقه بیندازند و نارآرامی ها را به ایران بکشانند.  اشاره اردوغان به مراکز امنیتی در شمال اربیل ، امارات و قطر بود ، مراکزی که از سوی آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 1392 برای نفوذ ایران و مقابله با جمهوری اسلامی در منطقه پایه گذاری شد. نخست وزیر ترکیه از سوی میت سازمان اطلاعاتی کشورش اطلاعات دقیقی از رفت و آمد ها در اربیل و قطر دارد چرا که برخی از مهره های آنها برای ورود به این دفاتر از راه ترکیه تردد کرده اند. این در حالی است که برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که اردوغان قبل از شروع ناآرامی های ایران این اطلاعات را به مقامات امنیتی جمهوری اسلامی همراه با لیست افرادی که مسوول خرابکاری در آعتراضات بوده اند را داده است.

وضعیت فعلی عراق در حالی بحرانی می شود که بن سلمان ولیعهد سعودی در اوایل تخت نشینی خود مدتها قبل با انتشار انیمیشنی از حمله نظامی سعودی به ایران و اشغال تهران، گفت که ایران را ناامن خواهد کرد. این پیام تهدید آمیز پس از حمله به سفارت سعودی در ایران بود که برخی معتقدند که حمله به اماکن دیپلماتیک در عراق، انتقام جویی ریاض از تهران است.

در همین حال مایک پنس در سفری بدون هماهنگی با مقامات عراق، چند روز پیش خودسرانه وارد عراق شد، البته که با پاسخ منفی نیچروان بارزانی در خصوص اقداماتی علیه تهران مواجه شد.

این گمانه زنی وجود دارد که سفر پنس به اربیل بدون هماهنگی در راستای همان عملیات تغییر رژیم در ایران که ذکر آن پیش تر رفت انجام شده است.

با اینحال دولت آمریکا پس از شکست فشار حداکثری به همان طرح دیرینه برای سقوط ایران روی آورده است. بازی در زمینه سوخته و کشاندن ایران در این زمین با هدف کشاندن درگیری ها به ایران نشان از عزم جدی ایالات متحده برای مقابله همه جانبه جمهوری اسلامی دارد.

حمله به کنسولگری ها و سفارت ها به معنای حمله به خاک آن کشور است و همانطور که سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان عنوان کرد مقامات عراقی موظف هستند که از اماکن دیپلماتیک در بالاترین سطح امنیتی محافظت کنند.

وقایع اخیر، همچنین پیوستن کویت و قطر به ائتلاف دریایی آمریکا، خبر از تحولات تازه و جدی در منطقه می دهد که باید مقامات و مسولان کشور بیش از همیشه برای آن برنامه ریزی داشته باشند .

شاید بعد از سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران، بازی در زمین سوخته است که با هدف جنگی دیگر در منطقه پیش می رود و استارت آن را اسرائیل با حملات مکرر خود به اهداف ایران در عراق زد.  یک زمین دیگر بهتر از سوریه نیاز است!

23 / 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1325526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    چیزی که عوض داره گله نداره .دیروز شما از سفارت عربستان بالا رفتید امروز اونا
    • NL ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      نه فقط عربستان، سفارت آمریکا ، کانادا و انگلیس هم در ایران تا الان مورد تجاوز قرار گرفته. خوبه مزه این کار را بچشید و دست از این کارا بردارید
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      چون همشون جاسوس بودن برای سرنگونی ایران
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      چطوره امریکا دولت مردمی مصدق را سرنگون کنه و 25 سال بر تمام امور ایران حاکم باشه مشکل نداره اما اشغال جاسوسخانه شما رو سوزونده؟ اگر قرار به دادن جواب باشه ما یک کودتا. چند ترور،زدن هواپیما و... از امریکا طلب داریم و کشتن حاجیان در 66 و 94 و ... از عربستان طلب داریم. البته تمامش را وصول خواهیم کرد
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      8 50
      والا اگه به عوض داشتنه که اول باید در آمریکا کودتا راه بندازیم و ....
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      2 27
      حمله به سفارت ایران در انگلیس کی بود قبل از تسخیر لانه جاسوسی یا بعدش
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      10 79
      جناب وهابیِ دمدمی حتی اگه تمام شرارتهایی رو که آمریکا و گاو شیرده اش ضد ایران انجام داده اند رو بی خیال بشیم بعد از آتش سوزی سفارت عربستان چندین بار کنسولگریهای ایران مورد تعرض قرار گرفته ان، یعنی این عوض شما تمومی نداره؟ انگار خودتونید که تنتون میخاره
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      14 13
      حالا که چیزی که عوض داره گله نداره، چه طوری عوض کشتار ۴۶۰ حاجی ایرانی رو دربیاریم یا چه طوری کمک و تجهیز صدام و داعش توسط سعودیها رو دربیاریم؟
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      58 0
      بقیه مردم دنیا هم دیدشون به سفارتخانه های ما این هست که توش کار جاسوسی انجام میشه
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    خانم نوروزپور یعنی اینها مردم عراق نبودند؟
    • علی DE ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      294 6
      نه دیگه. اینا اشرار بودند.
    • سمیرا از اسلامشهر IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      18:25 منظورش اینه که اونا همونایی هستند که با دو تا اتوبوس پلاک 47 توی جاده ساوه پیاده شدن و مردمو کشتن، من اونجا بودم به چشم دیدم که اون ادمها از مردم نبودند ، من دیدم که تو جاده ساوه اون دوتا اتوبوس ارازل یه دفه ریختن پایین راه مردمو بستن و زن و بچه های مردم رو میترسوندن با تبر و قمه ، اونا هیچگاه از مردم ایران نیستن و صفشون از مردم معترض جداست، همین اتفاق توی عراق هم افتاده ، تا کی انقد با کینه حرف میزنید چشماتون رو باز کنید ببینید که این دفعه فرق داشت مردم واقعا اینکارها رو نکردن توی رباط کریم یک دونه بانک سالم وجود نداره و ما برای یک بانک باید بریم شهرستان های حومه خودمان و واقعا گرفتار شدیم ، بچه من مدرسش تو رباط کریم هست تا اسلامشهر یک بچه ابتدایی باید پیاده بیاد خونه؟ شما نبودید اون روز بینید چه به سر مردم رسید که از خونه هاتون و جای امن میشینید دفاع می کنید. شما اون روز ندیدید که چه به سر ما اومد اونها وحشی بودن مردم معترض یا گشته یا عصبانی ایران نبودن من از یک منطقه محروم کامنت میزارم از خیلی چیزها هم محروم هستم ، اما به من ثابت شد که این فقط خرابکاری هست
    • ایرج IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      337 9
      شما درست میگی ما مردم ایران هیچی نمیدونیم فقط دولت مردامون میدونن اونایی که پسراشون امریکا تشریف دارن
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      سمیرا واقعا خودت دیدی ؟ خخ بسندگی فارسی
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      187 7
      سمیرا: البته بعید میدونم حتی اسم و جنسیتت واقعی باشه کلا شما معتقدید یعنی همه تو مملکت راضین ؟! تو که بچه اسلامشهری (اگه باشی) که خوب باید بدونی قضیه رو په نیسی
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      166 8
      سمیرا : خب شما که میگید اینا مردم نیستن یه روز یه جا رو خودتون تعیید کنید بگید مخالفا و معترضا آزادن که بیان اونجا تجمع کنن و مخالفتشون رو با یکسری مسائل اعلام کنن البته شما که تو حرف کم نمیارید حتما در جواب میگید نه اونایی که اونجوری فک میکنن اصلا مردم نیستن اشرارن و آمریکایی سعودی کانادایی ژاپنی گواتمالایی مردم اونایی هستن که ما میگیم !
    • سمیرا IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      من یه مدیر هستم تو رباط کریم و منزل ما در اسلامشهر هست. من روز یکشنبه از سمت جاده ساوه به اسلامشهر در حال حرکت به خونه بودم ساعت 12 و این صحنه ها رو اونجا دیدم ، کاری به سیاست ندارم و حوصله سیاست رو هم ندارم چون دل خوشی از این مملکت ندارم ، لطفا قضاوت نکنید ، من هم سالهاست که مدیر هستم و عضوی از این جامعه و خودم هم یک معترضم شوهرم بیکاره و تنها درامد ما همین ححقوق مدیریت منه، حرف من اینه که مردم ما این کارهای وحشی و خشن رو نمیکنن چون دیدم که چه کارها کردن و من اون روز راه 30 دقیقه ای رو ساعت 4 رسیدم به خونه
  • مرصاد IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    ایرانی که سفارت میگرفتی همی دیدی که سفارت چگونه ایران گرفت؟ : ))))
  • مهدی IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    ایران تظاهرات میشه عراق تظاهرا میشه هرجا تظاهرات میشه مردم از جمهوری اسلامی متنفر نیستند و فقط یه سری خودفروخته زیر دست استعمار و سعودی و اسرائیل و دژمن هستند
  • مجید IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    163 3
    یعنی اردوغان به ایران امار داده که که میخوان شورش کنن تو ایران؟ کاش یه کم اطلاعات دقیقتری می دادین
    • علی IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      90 1
      به هرحال حسن تو کودتا پشت اردوغان رو گرفت و بهش کمک کرد، اردوغان اینجا با ارسال لیست اسامی خرابکارا از خجالتش در اومده
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      82 7
      خخ سناریوهای خنده دار اینا پایان نداره حالا یه مدته به اردوغان ورشکسته علاقمند شدن والا اگه اطلاعات ترکیه انقدر قدرت داشت اقلا مراد کارایلان و پ ک ک کلاشینکوفی رو میگرفت که تو خاک ترکیه 50 ساله دارن میجنگن ! بشنو و باور نکن
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      7 41
      اینم نگفته اردوغان! گفته سازمان میت بعدم این قصش فرق میکنه درست بخون فقط جواب کامنت دادی؟ نوشته که این ادمها از ترکیه تردد می کردن کدوم کشوری که تردد های هوایی و زمینی رو کنترل نکنه؟ همون اماری رو داد که موقع دستگیر کردن روح الله زم هم به ایران دادن گفتن تو راه بغداده که زم هم یکی از همونایی بود که میخواست بره اربیل تو یکی از همون نهادی که تو گزارش ازش اسم برده ممنونم از گزارشتون اطلاعات خیلی خوبی داشت
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      0 3
      در جواب 20:33 : اون تروریست ها رو نمی تونه بگیره چون میرن در کشورهای همسایه قایم میشن مثل پژاک که در شمال عراق قایم میشه دلایل عملیات در شما سوریه همین خشکاندن تروریست در چشمه بود
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    روشی هست که خودتان آغازگرش بوده اید پس جای گلایه نیست
    • AE ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      کند ذهنید و طوطی فقط همینو بهتون میگم
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      110 4
      فلسطینی 22:00 یعنی میخوای بگی از خودت عقب مونده تر هم وجود داره؟!
  • حامد IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    به هر حال مطمئن باشید که اسراییل وامریکا همانجور که القاعده وداعش را ایجاد وحمایت کردند در این زمینه با پول عربستان فعال هستند این جنگی که شروع شده وهدفش تسلیم ایران یا حتی تجزیه ایران می باشد
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      36 39
      کاملاا مشخصه که اینها هدفمنده چرا همه اتفاقات عراق مشابه این چند روز اخیر تو ایرانه همه کارها و خرابکاری ها عین هم ، متاسفانه تا وقتی رسانه ملی تفرقه ایجاد میکنه ایران هم همین روزا مثل عراق میشه، تا وقتی علم الهدی و کیهان و رسانه ملی رو داریم هیچ غمی نیست ایران خودش سرنگون میشه با اینا
    • BR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      در زمان رضا شاه و محمد رضا شاه اینقدر صحبت تجزیه تجزیه ایران نمی شد، حالا چطوریه که میگن ایران حکومتش عوض بشه ، ایران تجزیه میشه؟ مگر 40 - 50 سال پیش حکومت فعلی بود که ایران تجزیه نشد؟
    • DE ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      101 2
      وطن خاک نیست مردم و فرهنگش هستن که همین الان هم خانواده ها تجزیه شدن و بهم ریختن وگرنه خاک سومالی رو برات بریزن تو یه سطل عمرا از خاک ایران بتونی تشخیصش بدی
    • حامد IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      8 50
      غائله کردستان وحمله صدام برای تجزیه ایران بود فقط ایستادگی مردم مانع آن شد
    • غیر روشنفکرنما IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      22 57
      درجواب شخصی که دراین قسمت نوشته"مگر 40-50 سال پیش حکومت فعلی بود که ایران تجزیه نشد؟":من نمیدونم که اگر حکومت فعلی، در حال حاضر نباشه آیا ایران تجزیه میشه یا نه.ولی آیا شرایط ۴۰-۵۰ سال پیش با الان کاملا یکسانه؟آیا در اوایل انقلاب هم عده ای تلاش نکردن که بخش هایی رو از ایران جدا کنند؟تو میدونی نقش پذیرش رهبری واحد در بین مردم بسیاری در زمان انقلاب و اوایل انقلاب چقدر در وحدت بسیاری از مردم و خنثی کردن توطئه های بسیاری که علیه ایران صورت گرفت،نقش داشت؟تو میدونی درحال حاضر چقدر رسانه های به شدت قوم گرا و برضد منافع ملی ایران وجود داره که به شدت سعی میکنن با روش های مختلف حس مطالبه گری شدید و بر علیه منافع ملی ایران در قومیت های مختلفی به وجود بیارن؟تو میدونی چقدر در تعدادی از اون رسانه ها و یا شاید همه اون رسانه ها سعی میشه با چاشنی مظلوم نمایی هویت کاذب و غیر ایرانی برای اون قومیت ها تعریف بشه؟اگر این حکومت در حال حاضر از بین بره ،چه حکومتی در ایران مورد علاقه تمام سلطنت طلبان و منافقین و پانکرد و پانترک و پان عرب و تمام گروه های تجزیه طلب و همه گروه های مخالف حکومت فعلی در ایران هست؟
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      12 24
      ادامه پاسخی که در این قسمت نوشتم:آیاتو فکر میکنی اگر با تمام خواسته های( به جز تجزیه طلبی )همه افرادی که در گروه های تجزیه طلبی هستند و با چاشنی مظلوم نمایی و حتی با اسم حقوق بشر سعی می کنند بر ضد منافع ملی ایران اقدام کنند، هم موافقت بشه آیا همه اون افراد در همه اون گروه های تجزیه طلب از اون تفکرات و اقدامات تجزیه طلبانشون کاملا دست می کشند؟تو میدونی چقدر رسانه وجود داره که به شدت تلاش می کنند با روش های مختلفی بین قومیت های مختلف بدبینی و نفرت به وجود بیارن؟
    • غیر روشنفکرنما IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
      5 27
      ادامه پاسخی که در این قسمت نوشتم:آیا تو فکر میکنی که اگر با تمام خواسته های(به جز تجزیه طلبی)همه افرادی که در گرو های تجزیه طلبی هستند و با چاشنی مظلوم نمایی و حتی با اسم حقوق بشر سعی می کنند بر ضد منافع ملی ایران اقدام کنند،هم موافقت بشه آیا همه اون افراد در همه اون گروه های تجزیه طلب از اون تفکرات و اقدامات تجزیه طلبانشون کاملا دست می کشند؟تو میدونی چقدر رسانه وجود داره که به شدت تلاش می کنند با روش های مختلفی بین قومیت های مختلف در ایران، بدبینی و نفرت به وجود بیارن؟
    • DE ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      8 1
      تجزیه یک منطقه با راکد و بی استفاده ماندنش فرق چندانی ندارد وقتی یک منطقه ای فاقد آبادانی باشد و با توپ و تانک و خون بخواهد نامش کشور خاصی باشد به هیچ دردی نمیخورد چرا هندی ها با این همه تنوع قومی و مذهبی و فرهنگی از تجزیه نمیترسد؟ در حالیکه با افغانستان و پاکستان هم مرز هستند
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      8 2
      هندی ها از تجزیه نمیترسن؟! به خاطر همین چنبره زدن رو کشمیر؟!!!!
    • BG ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      3 0
      کشمیر منطقه ای تحت مناقشه بین پاکستان و هند است پروفسور ٰاول اینکه در دنیا واژه ای تحت عنوان تجزیه طلبی وجود ندارد بلکه واژه اصلی استقلال طلبیست در هند علیرغم تنوع بسیار و حتی فقر استقلال طلبی طرفدار ندارد چن دمکراسی و عدالت وجود دارد
    • غیر روشنفکرنما IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      0 4
      در جواب شخصی که در این قسمت نوشت"تجزیه یک کشور با فاقد و بی استفاده ماندنش فرقی نداره":منظورت از فاقد و بی استفاده ماندن دقیقا در این نظرت چیه؟پس نظرت در مورد اینکه اون تعداد بسیاری صنعتگر و تولید کننده و کارگر و افراد مختلفی که در این کشور زحمت می کشن و در برداشتن مشکلات بسیاری در این کشور نقش دارن و آبادانی های بسیاری هم در این کشور صورت گرفت دقیقا چیه؟همونقدر امنیتی که ایران در منطقه خاورمیانه داره از نظرت واقعا ارزشی نداره؟درسته مشکلات زیادی هم در کشور وجود داره ولی آیا واقعا از نظرت باید چشم به روی موارد مثبت در ایران را هم بست؟آیا همینقدر امنیتی هم که در ایران هست با تضعیف ایران ضربه نمیبینه؟ آیا با تجزیه طلبی و تبدیل شدن به کشورهای کوچک و شکننده در منطقه خاورمیانه و اختلاف شدید بین قومیت ها واقعا به نظرت مشکلات ایران حل میشه؟ هدف و نیت واقعیت از نوشتن این پاسخت چی بود؟ تو میدونی چقدر اشتراک فرهنگی و پیوند ودستاوردهای تاریخی مشترک بین اقوام مختلفی درایران وجود داره؟بعضی ها هم در جواب به این پاسخم با ژست به ظاهر منطقی برای عده ای، و با بازی با کلمات،جواب بی ربط و غیر منطقی ندن.
    • BG ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      7 1
      پاسخ به غیر روشنفکرنما : اول اینکه مشخص است هدف امثال تو در فضای مجازی که تا کوچکترین مطالبه بحقی در هر صنفی از اجتماعی و زنان و کارگری و قومی پیش آید فورا بحث تجزیه طلبی رو میکنید که یعنی یا ما یا تجزیه دوم اینکه من بدترین حالت ممکن رو گفتم یعنی اینکه اگر حتی تجزیه منجر به بهبود وضعیت آبادانی و شور زندگی در جایی شود بهتر است که خاک مرده واحد (کشور) بزرگتری باشد مثلا امپراتوری عثمانی تجزیه شد کویت و قطر و امارات و عربستان و اردن و عمان درست شد که مردمش یکی از یکی ثروتمندترن و استانداردهای زندگی بالاتری دارن امارات الان قطب اقتصادی جهانه تصور کن در امپراتوری عثمانی بود مطمئنا الان وضعی مثل کردستان ترکیه داشت و چند تا گروه مثل پ ک ک از توش در میومدن کشور وقتی بزرگ باشد خوب است که دمکراسی داشته باشد مثل آمریکا برزیل یا هند از نظر من تجزیه حساسیت برانگیز نیست
    • BG ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      10 1
      ادامه پاسخ به غیر روشنفکر در مورد امنیت هم که گفتی امنیت ابعاد گوناگون دارد از اقتصادی بگیر تا اجتماعی و جانی در مورد اقتصادیش چیزی لازم نیست بگیم در مورد اجتماعیش شاخصهای عصبیت امید به زندگی و شادی در کشور و رتبه ش در دنیا باز مشخصه در مورد جانی وقتی دوتای اول نباشه سومی هم خیلی سخت گیر میاد مثلا خانم شما جرات داره ساعت 12 شب پاشو از خونه تنها بیرون بزاره؟
    • غیر روشنفکرنما IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      1 2
      در جواب شخصی که در پاسخ به جوابم در این قسمت، مطالبی نوشت:من در کجای پاسخم در این قسمت نوشتم که اگر هر شخصی مطالبه به حقی در ایران داشته باشه،مطالبه به حقش از نظرم مردوده و و یا ما و یا تجزیه؟بر چه اساسی اونطور نوشتی تو و امثال تو؟آیا من گفتم الزاما هر کس در ایران مطالبه به حقی داشته باشه باید اونو نادیده گرفت؟نکته بعد اینکه خودت در قسمتی از پاسخت در این قسمت اعتراف کردی که "تجزیه از نظر من حساسیت برانگیز نیست".نکته بعد اینکه،در این موارد سوء استفاده عده ای از تجزیه طلبان در یک سری از مشکلاتی که تا الان در ایران وجود داشته،یکی از واقعیاته.نکته بعد اینکه در مورد جدایی مناطقی از امپراطوری عثمانی در این قسمت نوشتی.چرا در این پاسخت از جدایی فلسطین از حکومت عثمانی ننوشتی؟افغانستان در دورانی جزو ایران بود.افغانستان چه حجمی از مشکلات و ناامنی و جنگ های داخلی را در قرن بیست و یکم تا به اکنون تجربه کرد؟چرا در مورد جدایی افغانستان از ایران در این پاسخت ننوشتی؟آیا میشه با یک نسخه ای از جدایی چند منطقه از عثمانی و تجزیه و تحلیلی به سبک پاسخت در این قسمت همیشه گفت که تجزیه طلبی امری قابل قبوله؟
    • غیر روشنفکرنما IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      1 2
      ادامه پاسخ قبلیم در این قسمت:نکته بعد اینکه تو میدونی در صورت تجزیه ایران چه مخمصه هایی برای قومیت های مختلفی درایران ممکنه به وجودبیاد؟مثلاآذربایجان درایران به آب های آزاد درجهان متصل نیست ،درتفکربسیاری از تجزیه طلبان پانترکیسمی که آرزوی جدایی آذربایجان رادارند،یک حس بدبینی و نفرت بسیاری نسبت به ارمنستان و کردستان هم وجودداره و حتی نسبت به فارس زبانان .آذربایجان از نظرتاریخی هم در چندین سال با حکومت عثمانی چالش و درگیری های مختلفی داشت.تو میدونی چه تعداد رودخانه از خارج از آذربایجان وارد آذربایجان میشه و درمجموع چه نقشی درآذربایجان دارند؟یک کشور نه چندان بزرگ که به آب های آزادوصل نیست و با اون حجم از تقابل با تعدادبسیاری ازهمسایگانش که در بخش وسیعی در تفکرات پانترکیسمی وجود داره ( و با توجه به وضعیت تاریخی که در مجموع در غرب آسیا وجود داره)، چقدر وضعیت شکننده ای میتونه داشته باشه؟واقعا با تجزیه ایران،چقدر قومیت های مختلف در ایران در اون موقع از نظر تفاوت های مذهبی و نژادی و زبانی میتونن در غرب آسیا در وضعیت شکننده و منزوی قرار بگیرن؟اون وضعیت چقدر در بین عرب های غرب آسیا وجود داره؟
    • غیر روشنفکرنما IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      1 2
      ادامه پاسخ قبلیم در این قسمت:نکته بعد اینکه دقیقا چه مشخصاتی در آمریکا و برزیل برای تجزیه دراون کشورها وجود داره؟ چقدر در دنیا برعلیه آمریکا و برزیل و هندوبرای تجزیه اون کشورها توطئه وجود داره؟نکته بعد اینکه چند درصد از مردم کشمیر علاقه دارن که کشمیر جزو هندوستان باشه؟نکته بعد اینکه ایران یک پناه برای قومیت های ایرانی نیز است.در مجموع پیوند و تشابهات فرهنگی و دستاوردهای تاریخی مشترک بسیاری بین اقوام مختلف در ایران وجود داره.متاسفانه عده ای از تجزیه طلبان هم به شدت تلاش میکنند با بازی با کلمات و ژست به ظاهر منطقی برای عده ای،و به بهانه یک سری ازمشکلات در ایران،تفکرات ملی در ایران را تضعیف و تفکرات تجزیه طلبانه در ایران را تئوریزه و تطهیر کنند. اون چه حکومتیه که همه تجزیه طلبان و پانکردان و پانترکان و سلطنت طلبان و منافقین و تمام مخالفین حکومت فعلی در ایران،از اون حکومت در ایران راضی باشن؟عده ای هم درجواب به این پاسخم سعی نکنن به صورت بی ربط با فرارازپاسخگویی به این سوال،تفکرات تجزیه طلبانه رو تئوریزه وتطهیر کنن.عده ای هم لایک ودیسلایک به پاسخ هام در این قسمتو به صورت کاذب تغییرندن.
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    11 62
    ممنونم بعد چند وقت یه گزارشی خوندیم که یه سری اطلاعات تازه داشت
  • سامان IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    بهترین دفاع حمله سد، کافیست آل سعود بساطش جمع بشه، بلافاصله دومینووارتمام شیوخ عرب وصهیونیستهابه کاخهای خوددرغرب فراری خواهندشد.
    • میثم ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      52 0
      پس از زیر لحافت و پشت کامپیوتر پاشو برو سوریه و عربستان حمله کن بهشون.
  • مهدی IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    180 4
    مسئولین جمهوری اسلامی ناراحت نباشن. اونجا هم یه سری خودسر اینکار کردن!
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    33 3
    خودتونو با این حرفا گول بزنین چشماتونو وا کنید تا بهتر ببینید جایگاهمون الان تو منطقه و دنیا چطوره
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    جالبه کامنت های با کینه را خوندم متاسف شدم حداقل ملی گرا باشید...به کجا داریم میریم
    • رضا IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      56 4
      دوست عزیز مگه چیزی از ملت و ملیت باقی مونده. چشماتو باز کن و دور و برت رو خوب تماشا کن ببین چی بودیم و چی شدیم
    • ستم دیده IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      39 1
      اکثر ملت نون شب ندارند تو داری از ملی گرایی صحبت میکنی
    • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      2 13
      اینا همون اراذلی هستن که فعلا حسابشون از شرارتها و کشتارهایی که دوهفته پیش کردن پر شده
    • درمانده IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      23 1
      ههه ملي گرا من يه زماني خيلي ملي گرا بودم ولي ميشه يكم چشاتون و باز كنيد و ببينيد از فرهنگ انسانيت عدالت چي مونده برامون؟ يه سري سنگ تمدن ٢٥٠٠ ساله رو به سينه ميزنن هنوز الان چي مونده برامون؟ بايد به چيزي كه داريم افتخار كنيم نه چيزي كه داشتيم
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      3 0
      عزیزجان ملی گرایی در ایران اساسا یک پزه از اولش تا حالا، هر جا ادعای ملی گرایی و ایران باستان کردن مشخصا دنبال منفعت بودن وطن برای این جماعت ریاکار مدعی آریایی بودن در حد وسیله امرار معاشه و نه بیشتر
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    5 69
    لعنت خدا بر این وطن فروشانی که حامی تخریب کنسولگری نظام مقدس اسلامی کشورشان توسط ایادی امریکا شده اند و درود خدا بر رزمندگانی که تا پای جان در دفاع از حریم ولایت شیعه نه تنها در ایران که در عراق و سوریه و لبنان ایستاده‌اند.
  • IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    30 0
    لابد اونها هم مثل اینها نیروهای خودجوش و زودجوش دارن
  • IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    4 23
    یک معاهده نظامی بین ایران و ترکیه و عراق و پاکستان برای حفاظت از منافع یکدیگر در منطقه میتواند آبی بر آتش اعراب باشد.
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      1 0
      ایران از چنین چیزی بدش نمی آید با عراق نتیجه اش این شد که میبینی ترکیه و پاکستان هم که دشمن ایرانند
  • NL ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    36 0
    هیچ کشوری دوست ندارد در کشورش شاهد دخالت کشور حارجی در امر داخلیش دخالت شود
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    3 0
    قطعادست داردامایک چیزراهم نبایدازیادبرداولاناسیونالیزم عرب دوماوقتی عراق بعدازسالهاصلح جنگ8سال هنوزپشیزی بابت تحمیل جنگ وخسارت وارده به ایران که درسازمان ملل محکوم شدخ نداده
  • Reza IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    8 36
    من از کامنت های دوستان متوجه شدم که باید مسئولین کشور به ایران توجه کنند و کاری به سیاست خارجی نداشته باشند و هیچ هزینه ایی بابت سیاست خارجی نکنن. متاسفم برای برخی دوستان ساده لوح که دشمن تا پشت مرزهاشون اومده و تو فکر اینن که چرا یه عده به اشتباه از دیوار سفارت رفتن بالا.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      9 0
      بابا بس کن خسته شدیم از لفظ دشمن هر کی که دلشون میخواد میکنن وقتی هم اعتراض میکنی فقط میگن دشمن.اتفاقا این دخالتهای بیجا در امور عراق باعث ایجاد دشمنی میشه
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
      2 5
      دوست کدومه؟ باور کن خیلی از این کامنتها رو تجزیه طلبها و اجیرشده ها میذارن
  • امیر IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    9 1
    من تو یه بازی موبایل آنلاین پابجی موبایلهر روز هستم با بازیکن های عراقی که هم گروه میشم همشون به ایرانی ها فحشا و ناسزا میدن
  • اسماعیل IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    18 0
    بس کنید بابا، یا اشرارن یا آمریکا یا اسرائیل یا عربستان یا انگلیس، شما خوبید
  • غیر روشنفکرنما IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    0 7
    ادامه پاسخ قبلیم در این قسمت:تعریف تو از پیشرفت دریک کشور دقیقا چیه؟استقلال یک کشور از نظرت چقدرمهمه؟نوآوری توسط نیروهای داخلی دریک کشور چقدر ازنظرت مهمه؟قدرت امنیتی در یک کشور با اتکا برنیروهای داخلی از نظرت چقدر مهمه؟نکته بعد اینکه درمجموع اگر در یک کشور همیشه حملات تروریستی برقرار باشه و حمله به بانک و مغازه و اموال عمومی اتفاق بیفته،آیا امنیت اقتصادی میتونه در یک کشور به خوبی برقرار بشه و میتونه در یک کشور حتی در واقعیت حاصل بشه؟نکته بعداینکه تشابه اکثر قومیت های ایرانی از نظر آداب معاشرت،از نظر ساختارچهره،ازنظر اعیاد ملی،از نظر دستاوردهای تاریخی به همدیگر بیشتره یا تشابه اکثر استانبول نشینان بااکثرمردم عرب غرب آسیا ؟اون حجم از پیوندهای فرهنگی بین قومیت های ایرانی بیشتره یا پیوند فرهنگی بین اکثر استانبول نشینان بااکثر مردم کشورهای عربی؟آیا میدونی قدرت آذری ها درحکومت ایران و دراجتماع مردم ایران چقدر با قدرت کردها درحکومت ترکیه و در اجتماع ترکیه متفاوته؟آیا تمام مسئولین رده بالا در حکومت ایران فقط از یک قومیتن(منظورم ازقومیت دراین قسمت صرفا بر اساس تشابه زبانیه ونه تشابه مذهبی)؟