دیک چنی از اقدام ترامپ درباره برجام استقبال کرد/ انتقاد از عقب‌نشینی واشنگتن از خاورمیانه

ایرنا نوشت: دیک چنی معاون «جرج دبلیو بوش» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا روز دوشنبه (۱۸ آذر) در مجمع راهبردی عربی در دُبی به چرایی حضور نیروهای نظامی کشورش در خاورمیانه اشاره کرد و گفت، عقب‌نشینی واشنگتن از خاورمیانه، به نفع دیگر کشورها از جمله روسیه است.

مجمع راهبردی عربی، همایشی است که هر سال در دوبی برگزار می‌شود و هدف از آن، فراهم شدن فضایی برای مقام‌های بخش خصوصی و دولتی برای ترسیم راهبردهای آتی به ویژه با تمرکز بر سال پیش‌رو اعلام شده است. نشست امسال، دوازدهمین نشست سالیانه این مجمع است که مقرر شده در جریان آن، نقشه راهی برای 10 سال آینده فراهم شود تا به تصمیم‌گذاران برای تدوین برنامه‌ها و راهبردها و غلبه بر چالش‌ها در سراسر جهان،‌ یاری رساند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، چنی در این همایش، به طور غیرمستقیم از تعهد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به خارج کردن نیروهای آمریکایی از منطقه انتقاد کرد. ‌او در سخنانش فقط یک بار نام ترامپ را برد؛ آن هم در تحسین او برای خارج شدن از برجام بود؛ اما حمایت از پاسخ نظامی محکم در خاورمیانه را در تناقض با وعده رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نیروهای این کشور از منطقه دانست.

معاون بوش افزود: روسیه همواره آماده پر کردن خلاء قدرت است؛ این اتفاق زمانی که نیروهای آمریکایی، شمال سوریه را ترک کردند، ‌از سوی نظامیان روس روی داد.

چنی معتقد است که وجود چالش‌های دیگر از سوی گروه‌هایی افراطی همچون القاعده و داعش نشان می‌دهد که انفعال می‌تواند خطر بزرگتری در مقایسه با عمل داشته باشد.

«نیروهای شروری در خاورمیانه فعالیت دارند، ضمن اینکه از خارج از این منطقه، به طور مخربی اعمال نفوذ می‌شود و عقب‌نشینی، واگذاری همه قدرت به این نیروهاست.»

چنی در این نشست، در حالی به تکرار ادعای دولتمردان آمریکا در مورد ایران مبنی بر تمایل به دستیابی به سلاح هسته‌ای پرداخت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تصریح کرده ایران تحقیقات سازمان یافته در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.   

رئیس جمهوری آمریکا در ماه‌های گذشته با اعلام عقب‌نشینی نظامیان این کشور از شمال سوریه، گفته بود، وقت آن رسیده که ایالات متحده از سوریه خارج شود. قرار بود نیروهای آمریکایی برای انجام ماموریت‌شان فقط ۳۰ روز در سوریه باشند، اما این حضور چندین سال به طول انجامید. اکنون زمان آن رسیده به این جنگ بی هدف پایان داده شود. با این حال، فشارهای نمایندگان مجلس و دولتمردان این کشور به او سبب شد تا این سخنان فقط در حد حرف باقی بماند و در عمل، او از خروج کامل نیروهایش خودداری کند.

آمریکا دارای ۱۹ پایگاه و نزدیک به ۶ هزار نیروی نظامی در مناطق شرق سوریه بود که از سال ۱۳۹۴ به صورت غیرقانونی و تجاوزکارانه با هدف حمایت از تروریست‌های مستقر وارد این مناطق شده‌ بودند.

با اقدام نظامی ترکیه در سوریه با نام « چشمه صلح »، ترامپ کاهش نیروهای این کشور از شمال سوریه را کلید زد. در همین رابطه « مارک اسپر » وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که در صورت نیاز، امکان جابجایی نیرو در سطح محدود وجود دارد اما، در آینده تعداد نیروها حدود ۶۰۰ نفر است.
 

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1329511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =