افت 190 واحدی شاخص کل

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز سه شنبه بیش از190 واحد کاهش یافت تا در 21 هزار و 472 واحد متوقف شود. هر چند در این افت، شرکت های مخابرات‌ ایران با 31.65 واحد، فولاد مبارکه اصفهان با 25.36 واحد و سایپا با 19.79 واحد بیشترین سهم را داشتند ولی گروهی که روز سه شنبه بدل به لنگر شاخص کل شد، گروه بانک های خصوصی بود.

در این میان افت قیمت سهام بانک تجارت، شاخص کل را 13.62 واحد کاهش داد. در این گروه بانک پارسیان در مقام دوم با 7.6 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذارد. بانک ملت و سینا نیز هر یک بیش از 4 واحد بر جو منفی بازار افزودند. در این گروه پست بانک و اقتصادنوین هم به افت قیمت سهام تن دادند. فعالان بازار انتشار بخش هایی از بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی را علت اصلی حاکم شدن جو منفی بر معاملات سهام بانک ها می دانند. برخی گزارش ها از بسته نهایی نشده بانک مرکزی حاکیست که مقام ناظر بازار پول برای سال آینده نرخ سود عقود مشارکتی را تعیین کرده و سقف آن را 15 درصد دانسته است. این در شرایطی است که تنها راه گریز بانک های خصوصی از نرخ سود تسهیلات بانکی که از سوی بانک مرکزی اعلام می شد، استفاده از عقود مشارکتی بود که گاه تا 28 درصد امکان کسب سود از پرداخت تسهیلات را فراهم می کرد.

بنابراین نگرانی از کاهش سوددهی بانک ها سبب شده تا سهام بانک ها با کاهش اقبال مواجه شوند. اما جالب این جاست که بیشترین مقاومت در برابر افت بیشتر شاخص کل را نیز روز سه شنبه یک بانک خصوصی بر عهده داشت. رشد قیمت بانک کارآفرین، تنها بانک مثبت امروز بازار سهام موجب ایجاد مقاومت 4.6 واحدی در برابر کاهش بیشتر شاخص کل شد. روز سه شنبه پس از بانک کارآفرین، مثبت ترین شرکت بورسی یعنی بیمه آسیا حدود 1 واحد از جو منفی بازار کاست تا نشان دهنده این باشد که جو منفی بر بازار سهام غلبه کرده است. به طوری که افزون بر شاخص کل، تمام شاخص های اصلی بازار سهام تهران روز سه شنبه کاهش یافتند.

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =