اضطراب زنان باردار به مغز جنین صدمه می‌زند

محققان بیمارستان ملی کودکان آمریکا، با بررسی اضطراب زنان بارداری که به بیماری قلبی مادرزادی جنین خود پی برده بودند، دریافتند این اضطراب می‌تواند به مغز جنین هم صدمه بزند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مدیکال‌اکسپرس، محققان در بررسی‌های خود دریافتند زنانی که هنگام بارداری متوجه بیماری قلبی مادرزادی جنین خود شده بودند، گرفتار مشکلات روحی‌ و روانی همچون اضطراب، نگرانی و افسردگی شدند. در نتیجه این شرایط بد روحی، نواحی مهم مغز جنین هم به‌طور کامل رشد نکرد.

این تحقیق نشان می‌دهد که یکی از مراقبت‌های زنان باردار باید آزمایش‌های مربوط به مشکلات روانی آنها باشد تا بتوان مغز جنین و فرایند رشد آن را از صدمات ناشی از اضطراب دور نگهداشت.

این محققان می‌گویند، اضطراب یکی از احساساتی است که معمولا زنان باردار تجربه می‌کنند و این موضوع در آنها شایع است. اما این اولین بار است که مشخص می‌شود محیط‌زیست کودک در مرحله جنینی می‌تواند به نواحی مهم مغز او که نقش مهمی در یادگیری، حافظه، هماهنگی و رشد رفتاری و اجتماعی دارند، صدمه بزند.

این بررسی نشان می‌دهد، باید اضطراب زنان باردار به سرعت شناسایی شود و برای درمان آن اقدام کرد.

البته هنوز مشخص نیست که چه مقدار اضطراب زنان باردار می‌تواند صدمات مغزی جنین را موجب شود و در این زمینه به بررسی‌های بیشتری نیاز است.

محققان آمریکایی با بررسی بیش از ۱۴۰ جنین در ۲۱ تا ۴۰ هفتگی‌شان دریافتند که اضطراب و نگرانی مادران باردار در سه ‌ماهه دوم بارداری می‌تواند موجب کوچکتر ماندن هیپوکامپوس و مخچه نوزادان شود. هیپوکامپوس نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد و مخچه هماهنگی‌های حرکتی را کنترل می‌کند و در رشد رفتاری و اجتماعی کودک دخیل است.

 برای پیشگیری از صدمات مغزی جنین، به‌ویژه جنین‌هایی که به بیماری‌های قلبی مادرزادی مبتلا هستند، باید اضطراب زنان باردار را کنترل کرد.

مترجم: نادیا زکالوند

منبع: مدیکال پرس

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1342577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =