خطیب نماز جمعه تهران گفت: در عرصه‌های سیاسی تندروی جواب نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا سیداحمد خاتمی در خطبه‌های‌ نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به اقدام اخیر اتحادیه اروپا در قرار دادن نام 80 تن از شخصیت‌های ایرانی در لیست تحریم‌های خود گفت: یکی از آن 80 نفر این طلبه ناچیز هستم که باید بگویم بنده به عنوان کمترین خدمت‌گذار و همراه این مردم می‌بالم که مورد نفرت و بغض استکبار باشم.

وی ادامه داد: این هفتادمین خطبه است که بعد از هر خطبه رسانه‌های استکباری با فحاشی‌های زیاد بنده را روحانی تندروی ایرانی می‌خوانند که می‌گویم اگر تندروی حرکت در مسیر اسلام و ولایت است من به این تندروی افتخار می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: اگر من خطبه بخوانم و ببینم که رسانه‌های استکباری و همراهانشان من را مورد نقد قرار نداده‌اند احساس می‌کنم خطبه موثر نخواندم، لذا افتخار می‌کنم که مورد نفرت استکبار باشم و معتقدم همه 80 نفری که در این لیست هستند به ویژه سروران عزیز بنده، آیت‌الله محمد یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی از این قبیل می‌باشند که در طول این هفته بسیاری از شخصیت‌ها ابراز کردند که ای کاش اسم ما نیز در لیست این تحریم بود.

 این عضو مجلس خبرگان خطاب به مستکبران و غربی‌ها تصریح کرد: این تحریم شما مایه مباهات و افتخار است. در تابستان امسال دو مرتبه سفیر منفور انگلیس از بنده تقاضای ملاقات کرد و بنده به صراحت گفتم او را نمی‌پذیرم و تو دهنی به این مامور انگلیس زدم.

 خاتمی با بیان این‌که این تطمیع بود و این تحریم تهدید است، گفت: این کوردلان بدانند فرزندان امام(ره)، اسلام و قرآن را نمی‌شود با تطمیع خرید و با تهدید آن‌ها را ترساند. این بنده به عنوان کوچکترین طلبه تا آخرین نفس در کنار شما مردم عزیز در مسیر اسلام و ولایت خواهیم بود و حاضریم جانمان را در این راه فدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خنده‌دار این است که گفتند اموال این شخصیت‌ها را در بانک‌های خارجی مصادره می‌کنیم اما باید بگویم بنده یک حساب سیبا در بانک ملی و یک کارتی که مراجع عظام در آن شهریه می‌ریزند، دارم. ما را چه کار به بانک‌های شما و مسافرت به کشورهای شما، بنده یک ساعت زندگی در ایران اسلامی را به یک عمر زندگی مرفه در بلاد کفرآمیز شما نمی‌دهم.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: این تحریم پیام دیگری نیز دارد و آن هماهنگی کامل جریان فتنه، اصحاب و سران فتنه با دنیای استکبار است. یعنی همه این 80 نفر آن‌هایی هستند که در طول بیش از 20 ماه در مقابل فتنه ایستاده بودند و این مایه افتخار است، اما نفرت عمومی مردم از فتنه و فتنه‌گران و از سران فتنه ننگ ابدی شماست.

 خاتمی با بیان این‌که باید در این فرصت از گزارش جامع، مستند و منطقی کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی علیه فتنه قدردانی کنیم، گفت: نمایندگان شما مردم باید نمایندگان شجاع و شایسته‌ این چنینی باشند که منشور جامع فتنه علیه فتنه‌گران را تدارک دیدند.

 این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با فرا رسیدن ایام نوروز افزود: به لطف خدا کشور به سمت شادی فرا رسیدن سال نو می‌رود و رسانه ملی و سایر رسانه‌ها نیز به استقبال می‌روند و ما معتقدیم مکتب ما هم شادی دارد و هم حزن. هم باید در شادی‌های مردم بدمیم و هم در حزن مقدس مردم همراه باشیم، اما باید به چند نکته توجه کنیم.

وی یادآور شد: باید مراقب باشیم که شادی مرادف با غفلت از خداوند و گناه نیست، مراقب باشیم به اسم شادی سراغ گناه و معصیت نرویم که شادی‌مان تبدیل به غم می‌شود. نکته دوم این‌که مراقب باشیم شادی با خرافات همراه نشود در شان یک ملت بزرگ فرهنگ‌سازی مثل ایران نیست که پایبند به خرافات بی‌اساسی مثل چهارشنبه‌سوری باشد این‌ها در شان یک ملت فرهیخته نیست.

 خاتمی اضافه کرد: نکته سوم این است که در شادی‌ها فقط خودمان را نبینیم و تا می‌توانیم باید محرومین را به یاد داشته باشیم و تا می‌توانیم دست بچه‌های یتیم و فقیر را بگیریم. اگر می‌خواهیم نوروز مبارک داشته باشیم به فکر آن‌ها باشیم.

وی همچنین با مورد توجه قرار دادن مساله اعتدال در جامعه و مسائلی که در جامعه اتفاق می‌افتد، گفت: اسلام مکتب اعتدال است و افراط و تفریط را در هیچ حوزه‌ای نمی‌پذیرد و نمی‌پسندد، در عرصه‌های سیاسی نیز تندروی جواب نمی‌دهد. موضع داشتن، حمایت از ولایت، راهپیمایی قانونی محکوم کردن فتنه‌گران، روشنگری‌های مستدل و مستند شایسته اما فحاشی آن هم فحشی که قذف است و حد دارد. هتاکی و اهانت در شان یک حرکت انقلابی نیست و موضع داشتن به معنای هتاکی نیست.

 امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد از حدود شرع و قانون تخطی کند، بگذارید نعمت آزادی را پاس داریم. نعمت آزادی این است که فضای کشور، فضای انتقاد سازنده باشد و فضای پرخاش و فحش نباشد که نه خدا راضی است و نه به مصلحت این کشور انقلابی است.

 خاتمی در ادامه با تحلیلی از مسائل جهانی و با اشاره به پیام‌های خیزش 8 هفته‌ای جهان اسلام خاطرنشان کرد: پیام این خیزش‌ها روشن است و هر کس کمترین گوش شنوا و چشم بینا داشته باشد می‌فهمد این خیزش‌های ارزشمند چه چیز را دنبال می‌کنند، این خیزش‌ها می‌گویند ما اسلام، استقلال و مردم‌سالاری را می‌خواهیم چند دهه اسلام‌ستیزی و بردگی حاکمان کافی است می‌خواهیم مسلمان، آزاد، مستقل و مسلط بر سرنوشت خود باشیم و تا آخر هم ایستاده‌ایم.

وی ادامه داد: این پدیده‌ای که امروز در جهان اسلام در حال اتفاق افتادن است پدیده کاملا بی‌نظیری است.این‌که انقلاب‌های پیاپی از تونس، مصر، لیبی، بحرین، یمن و کشورهای دیگر می‌بینیم فقط مال این مقطع است و در تاریخ سابقه ندارد و این پدیده و سلسله قیام‌ها ریشه در بیداری اسلامی دارد که مردم بیدار شده‌اند و می‌خواهند بگویند ما دیگر حاکمیت دیکتاتورها را نمی‌پذیریم و عصر، عصر افول دیکتاتورها است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که استکبار چه بخواهد و چه نخواهد این واقعیتی است که این انقلاب‌ها در تداوم انقلاب اسلامی ایران است، گفت: نشانه‌های آن همان شعارهای الله‌اکبری است که مردم سر می‌دهند و نماز جمعه میعادگاه انقلابیون است و دعای فرج در برخی از کشورها قرائت می‌شود و این همان چیزی است که دنیای استکبار به شدت از آن وحشت دارد.

 خاتمی با بیان این‌که دنیای استکبار تلاش دارد تا الگویی که ملت‌های مسلمان منطقه از انقلاب اسلامی ایران گرفته‌اند را مشوه جلوه دهند، اظهار کرد: امروز به صراحت می‌گوییم امن‌ترین، مقتدرترین و آرام‌ترین کشور منطقه، ایران اسلامی است.

 نمازگزاران این سخنان خاتمی را با سر دادن تکبیر و مرگ بر آمریکا، انگلیس و اسراییل تایید کردند.

وی یادآور شد: دنیای استکبار تلاش دارد به دروغ القا کنند که مثلا در ایران هم اغتشاش وجود دارد با آوردن چند ضد انقلاب در صحنه این الگو را مشوه جلوه دهند، لذا به خاطر این است که می‌گوییم سران فتنه در 25 بهمن بیشترین خیانت را به نظام اسلامی، استقلال و تمامیت ارضی و بیشترین خیانت را به این مردم کردند که تعدادی اندک که در شعاع تهران 10 میلیونی عددی به حساب نمی‌آیند آب به آسیاب بیگانگان ریخته‌اند و برای آن‌ها خوراک تهیه کردند.

 این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که از جمله مسائلی که دنیای غرب به شدت روی آن تبلیغ می‌کند مشابه‌سازی است، افزود: می‌گویند در کشورهای دیگر با مخالفین برخورد می‌شود، شما نیز با مخالفین برخورد می‌کنید. اما پاسخ آن این است که اولا نظام ایران نظام مردمی است که 50 روز پس از پیروزی انقلاب، شما مردم به پای صندوق‌های رای آمدید و با بیش از 98 درصد به شکل نظام که نظام جمهوری اسلامی است رای دادید و بعد در طول این 32 سال به طور متوسط حداقل هر سال یک انتخابات داشته‌ایم. در ایران نظام مردمی حاکم است، یعنی مردم خودشان انتخاب کرده‌اند.

خاتمی ادامه داد: تلاش آمریکا در طول این 32 سال این بود که این عقبه مردمی را بزند و مردم را از نظام اسلامی جدا کند، اما می‌بینیم هرچه علیه این نظام تبلیغات کردند حمایت و ارادت مردم بیشتر شد که نشانه آن در 22 بهمن امسال خود را نشان داد و راهپیمایی ده‌ها میلیونی صورت گرفت و این شبیه‌سازی شما غلط است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر آن‌چه که ایران اسلامی 32 سال است که انجام می‌دهد مبارزه با دیکتاتورها و دیکتاتوری که پشتیبان دیکتاتورهای منطقه یعنی آمریکاست و هنوز شعار مرگ بر آمریکا از زبان این مردم نیفتاده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که در جریان بیش از 20 ماه فتنه نیز این نظام با پیاده‌نظام دیکتاتورها جنگیده است، گفت: دیکتاتوری این است که 40 میلیون پای صندوق رای آمده‌اند و به آن‌ها رای نداده‌اند. حال می‌گویند چون ما رای نیاورده‌ایم این انتخابات باطل است. این دیکتاتوری است که 85 درصد مردم رای داده‌اند، آنها می‌گویند انتخابات باطل است اما به صراحت می‌گویم در این بیش از 20 ماه، نظام جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را برای حمایت از جمهوریت نظام و پاسداری از رای شما به کار گرفته است.

خاتمی همچنین به مسائل کشور لیبی اشاره کرد و گفت: ما در لیبی شاهد یک دیکتاتوری بی‌سابقه هستیم. یک دیکتاتور جلاد که در 15 روز هزاران نفر را می‌کشد و حتی به بیمارستان‌ها نیز حمله می‌کند و مردم خود را بمباران هوایی می‌کند. البته این یک بار سابقه دارد برای کسی که همفکر جلاد لیبی بود. یعنی صدام که او هم حلبچه را بمباران کرد. واقعا موجود عجیبی است. دنیای بشریت می‌بیند که مردم لیبی شعار می‌دهند و می‌خواهند این نظام سرنگون شود، اما او با کمال آرامش می‌گوید این‌ها همه از من حمایت می‌کنند. واقعا وقاحت هم حدی دارد.

وی با بیان این‌که مباشر این جنایات، دیکتاتور لیبی است، اما عقبه حمایت از او کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا و آمریکا است، تصریح کرد: باید در خط مقدم مجرمین، دولت فرانسه، آمریکا و ایتالیا را هم قرار دهیم. روزهای اولی که این انقلاب شروع شد ساکت بودند و از جلاد لیبی حمایت می‌کردند و برای آن‌ها خون سرخ مردم بی‌دفاع، ذره‌ای ارزش نداشت اما وقتی انقلابیون بر چاهای نفت مسلط شدند نفت سیاه برای این کشورها ارزش پیدا کرد و از آن زمان علیه قذافی موضع گرفتند و دادگاه بین‌المللی لاهه این سیمای لیبرال دموکراسی غرب است که برای آن‌ها ذره‌ای انسانیت و جان مردم ارزش ندارد اما منافعشان ارزش دارد و این یعنی لیبرال دموکراسی غرب که انقلاب اسلامی با تمام قوا در جنگ با این طرز تفکر است.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که شنیده می‌شود آمریکا و اتحادیه اروپا زمزمه‌های دخالت نظامی در لیبی را ساز می‌کنند، افزود: برای ما از پیش روشن بود با توجه به انقلابی که در تونس و مصر صورت گرفت، آمریکا به دنبال جایگاه و پایگاهی در شمال آفریقا بود تا در مقابل انقلابیون بایستند اما به آنها می‌گویم با توجه به شناختی که از مردم منطقه داریم، دخالت نظامی شما یعنی ورود در باتلاقی دیگر و بدانید مردم انقلابی، روز شما را تبدیل به شام سیاه خواهند کرد و تودهنی محکمی به اشغالگران می‌زنند.

هم‌چنین سیداحمد خاتمی با اشاره به ارتحال شخصیت‌هایی همچون داماد امام راحل، آیت‌الله سید محمدعلی حکیم، دکتر ابوالقاسم گرجی و سالگرد تولد مرحوم آیت‌الله طالقانی افزود: ارتحال داماد مکرم امام راحل جناب آقای دکتر محمود بروجردی این شخصیت متدین، فرزانه و ولایی را به بیت شریف امام، همسر فاضله و فرزندان گرامی ایشان تسلیت می‌گوییم. هم‌چنین ارتحال آیت‌الله سید محمدعلی حکیم از بزرگان نجف و دکتر ابوالقاسم گرجی که سابقه حوزوی و خدمات فراوانی در عرصه‌ دانشگاه داشتند را تسلیت می‌گویم.

وی یادآور شد: هم‌چنین صدمین سالگرد تولد ابوذر زمان مرحوم آیت‌الله طالقانی را داشتیم که ایشان شخصیت بزرگواری بودند که در طول عمرشان وفاداری خود را به اسلام، نظام و ولایت به نمایش گذاشتند و ایشان اولین امام جمعه تهران بودند.

امام جمعه موقت تهران هم‌چنین با اشاره به 14 اسفند سالگرد تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: بعد از مدتی که از انقلاب گذشت بسیاری از نهادها که به اسم امام (ره) بود فرمودند اسم من را از همه‌ آنها بردارید اما روی کمیته امداد باشد که نهادی سرتاپا خدمت به محرومین است و ما نیز از خداوند می‌خواهیم بر توفیقات مسوولان این نهاد خدمتگزار بیفزاید.

خاتمی هم‌چنین یادآور شد: 18 اسفند نیز سالگرد تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است که این کانون‌ها خدمات ارزنده‌ای در سطح مساجد کشور داشته‌اند که برای آن‌ها نیز توفیقات روزافزون را از خداوند خواهانیم.

/30112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضازاده IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 2
    آقاي حاتمي واقعا گل گفتي (من نيز مثل جنابعالي يك ساعت زندگی در ایران اسلامی را به یک عمر زندگی در بلاد کفرآمیز ترجيح ميدهم )
  • abdullah GB ۱۵:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    وقتی‌ بعضی‌ مقامات ( شامل بعضی‌ نمایندگان) بد دهنی میکنند و تذکر یا کارت زردی (حالا کارت قرمز فدای سر) نمیگیرند، چه انتظاری از عوامل خودسر میتوان داشت؟
  • خودم GB ۱۵:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    واقعا دست شما درد نکنه...
  • م.کاظمی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    ایوا...
  • مسعود IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    آقای رضازاده شما بهتر به خاتمی اشاره کنید نه حاتمی
  • بدون نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    عجب...پای منبر کی بود که به رییس خبرگان مرگ مرگ می گفتن؟؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    چراامام جمعه تهران وقتی خطیب جلسه ای در قم بود وعده ای از پا منبریهای ایشان به بعضی ازمحترمین فحاشی کردند عکس العملی نشان نداد/ایا اسلام ان روز با اسلام امروز فرق می کند؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    می خواهید کامنت را بگذارید یا نگذارید این اتفاقات به کرات افتاده حتی در حرم امام و هیچ پیشگیری نشده.و این گفته هم برای همین چند روز و ...آقای هاشمی در جایی گفته بود این جریان ضدروحانیت به هیچ وجه کوتاه نمی آید.فردا و پس فردا حملات دیگر و خواسته ای بالاتر.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    حالا از کجا معلوم سفیر می خواسته حق حساب بده؟
  • بدون نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    اقای خاتمی یادتون رفته شعار های مرگ بر .... و غیره رو که در مدرسه فیضیه سر می دادن؟
  • Harchi IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    0 0
    Moteasefam .......
  • فرهاد IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    1 1
    سران فتنه هیچ جایی در دل مردم ندارند و به زودی انشاء الله محاکمه و به سزای خیانت های خود خواهند رسید...