محبی‌نیا: هم داعش به مجلس دهم تاخت، هم تندروها/ دعوای پایداری و اصولگرایان در مجلس بعدی محشر است/ توهین‌کنندگان، پارلمان را زائد بر دین می‌دانند

خانه ملت نوشت: عضو سابق هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه مجلس دهم هم از جانب داعش زخمی شد و هم از طرف یک عده افراد جاهل مستمسک به ارزش ها، گفت: این ترکیب نامیمون، ناموزون و عصب کش، بصل‌النخاع مجلس را نشانه گرفته بود به طوری که هر صبح و شام، مجلس به توپ هتاکی و انتقاد بسته می‌شد.

طی روزهای اخیر و در آستانه انتخابات مجلس یازدهم در حالی شاهد افزایش هجمه‌ها به عملکرد پارلمان هستیم که به عقیده بسیاری، این اقدامات مدیریت شده، جهت دار و با رویکرد انتخاباتی است، اقدماتی که گفته می‌شود هدفی جز کسب کرسی‌های سبز پارلمان در مجلس آینده ندارد و در این مسیر عاملان به تخریب و تهمت از هیچ اقدامی رویگردان نیستند. 

تندروها در حالی هجمه‌ها به پارلمان را در دستور کار قرار داده و از مدت ها قبل درتلاشند تا عملکرد ۴ ساله مجلس دهم را زیر سوال ببرند که رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور هفته گذشته در صحن علنی، گزارش عملکرد مفصلی ارائه کرد، گزارشی با جزئیات کامل که گویای اقدامات مجلس در دو بعد قانونگذاری و نظارت بود از مصوبات مجلس گرفته تا برگزاری جلسات سوال و استیضاح برخی وزرا و عملکرد کمیسیون ها و دیوان محاسبات. 

بیم آن می‌رود که صحبت از جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی جرم شود 

در چنین شرایطی اما تخریب‌ها و تهمت‌ها همچنان به قوت خود باقی است، تخریب هایی که به اعتقاد جهانبخش محبی‌نیا که سابقه حضور در ترکیب هیات رئیسه در مجالس هفتم و هشتم را در کارنامه خود دارد اگرچه طبیعی اما غیرمنطقی است. او می گوید: این رفتارها را به این دلیل طبیعی می دانم که در هر دوره تکرار می شود. 

وی با نگرانی از تکرار رفتارهای تخریبی علیه مجلس در هر دوره می افزاید: نگران زمانی هستم که تخریب‌ها به جایی برسد که کل پارلمان را ببلعد زیرا شاهدیم که دیو تخریب در هر دوره فربه‌تر و تنومندتر شده و در چنین اوضاعی بیم آن می‌رود که در مقطعی صحبت از جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی جرم باشد. 

این عضو سابق هیات رئیسه مجلس اما در توضیح غیرمنطقی بودن رفتارهای تخریبی علیه مجلس می‌افزاید: واقعیت این است که پارلمان برای جمهوری اسلامی برند بوده و مشروعیت دموکراتیک ما از پارلمان است، از طرفی جمهوری اسلامی مبتنی بر حریت و آگاهی انسان، انصاف، صداقت و آزادی است، نگاهی دقیق نشان می دهد تنها محلی که می‌تواند پمپاژ کننده چنین ارزش‌های مسلطی باشد به طوریکه مردم تصور کنند که این حیات وابسته به اراده آنها است مجلس شورای اسلامی است. 
 
هم داعش و هم افراطی‌ها بر مجلس دهم تاختند  

محبی نیا با بیان اینکه بزرگ ترین گناه مجلس دهم این است که هم داعش و هم افراطی ها آن را مورد هجمه قرار دادند، تاکید کرد: چرا باید شرایط به گونه ای باشد که فردی بر بالای منبر علیه مجلس با هتاکی و بی ادبی حرف بزنند؛ اینها رفتارهای شایسته ای نیست، ببینید امام (ره) در شان مجلس چه می گفتند، صحبت های مقام معظم رهبری را درباره مجلس ملاحظه کنید، همه نشان از آن دارد که مجلس نوعی گفتمان و پارادایم است اما شواهد گویای آن است که عده‌ای با ذات مجلس مشکل دارند و بر این نظرند که ما در حکومت اسلامی نیازی به مجلس نداریم در حالیکه غلط فکر می‌کنند؛ طرفداران همین رویکرد کسانی بودند که امام (ره)را رنجاندند و روزی هم در مقابل مقام معظم رهبری خواهند ایستاد.  

توهین کنندگان به مجلس، پارلمان را زائد بر دین می دانند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه توهین کنندگان به مجلس، پارلمان را زائد بر دین می‌دانند ادامه داد: همین دیدگاه غلط به این گروه نیرو داده که نسبت به مجلس هتک حرمت و بی ادبی کنند و ارکان مجلس را به هم بریزند. 

وی با پذیرش اینکه هیات رئیسه مجلس ضعیف عمل کرده می گوید: این دلیل بر آن نیست که رئیس مجلس و صحن و کل نمایندگان را زیر تیغ- نه انتقاد که حق شهروندان است- بلکه به قتلگاهی ببرند که همه را به کشتن بدهند. 

محبی‌نیا برخی هجمه‌ها علیه مجلس را غیرمشروع برشمرد و گفت: شخصی که بر بالای منبر می‌گوید مجلس غلط می‌کند، خود ایشان غلط فکر می کند، این فرد به جای منطق، دلیل، برهان و انتقاد با چنین ادبیاتی ماهیت درونی خود را بیرون می ریزد، تاکید می‌کنم که این نگاه ها سرانجامی نخواهد داشت زیرا این افراد مغروق در ناکجا آباد هستند و همیشه نگاه اعتراضی دارند. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه هتاکان به مجلس همان هایی هستند که به علی ابن ابیطالب(ع) هم معترض بودند تاکید کرد: این گروه برای سازگاری نیامدند و در واقع برای انطباق منطقی حیات پیدا نکردند، متاسفانه آینده آبستن حضور و نفس نامبارک این گروه است که در کالبد جمهوری اسلامی دمیده خواهد شد و آثار سوء فهم آنها ادامه پیدا خواهد کرد. 

تخریب کنندگان مجلس سوء فهم دارند 

وی با تاکید بر اینکه تخریب گران و هتاکان سوء فهم دارند گفت: این جماعت چه در ایران، چه آمریکا که از زیر کاخ سفید فاشیسم سر بر می آورد، چه برزیل، چه اسپانیا، چه ایتالیا و برخی کشورهای اروپایی در لایه های پایینی دموکراسی دماگوژیسم و پوپولیسم یعنی عوام‌فریبی و عوام‌گرایی رشد پیدا می‌کند که متاسفانه در مقطعی از آینده فریاد نارسای این‌ها را خواهیم شنید به طوریکه گوش‌هایمان را آزار خواهند داد اما از منظر زیبایی شناختی نکته‌ای در این ها پیدا نخواهیم کرد و فقط شاخص‌های فرهنگی، صنعتی، آی تی و اقتصاد مان را به شکل بدی شکننده خواهند کرد.

محبی نیا درباره سخنان رئیس مجلس و مقایسه هتاکان با رفتارهای بنی‌صدر گفت: رئیس مجلس نگاه‌شان این بود کسانی که با پارلمان بدرفتاری کردند در واقع عاقبت خوبی پیدا نکردند؛ واقع امر این است که جنس این‌ها با جنس بنی‌صدر فرق دارد، این‌ها جاهل هستند و با خوارج بیشتر همبستگی پیدا می کنند تا با شبه لیبرالیسم. این‌ها همان افرادی هستند که زمانی به خاطر جاری شدن امامت امام رضا (ع) شمشیر می کشیدند، اما همین که به هر دلیل ولایت عهدی را به ایشان تحمیل کردند یا پذیرفتند به سوی قتل امام رضا (ع) رفتند. 

مجلس آینده محشری است/ دعوای پایداری و اصولگرایان قدرت استنباط حق از باطل را به غایت سخت خواهد کرد

این عضو سابق هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه بعد از شکل‌گیری مجلس یازدهم، مجلس دهم و اقداماتی که در آن صورت گرفت خود را نشان خواهد داد افزود: مجلس آینده محشری است به طوری که دعوای پایداری و اصولگرایان قدرت استنباط حق از باطل را به غایت سخت خواهد کرد به طوری که تازه در آن زمان مجلس دهم خود را نشان خواهد داد. 
 
نگاه رئیس مجلس نسبت به مسائل هوشمندانه است 

محبی نیا با تاکید بر اینکه عملکرد هیات رئیسه مجلس قابل دفاع نیست، گفت: با این حال نگاه رئیس مجلس نسبت به مسائل جامعه، تقنین و نظارت، نگاه هوشمندانه ای است که همین هوشمندی قدرت جمعی می آورد، قدرت جمعی قدرتی است که در بطن جامعه نشت پیدا می‌کند و کسی که هوشمند باشد دنبال رضایت مردم است.  

وی با بیان اینکه شخص رئیس مجلس فداکاری‌های خوبی کرد، ادامه داد: البته در برخی زمینه ها رفتار آقای دکتر لاریجانی قابل نقد است از جمله اینکه با همکاری هیات رئیسه و مشاوره ناقص معاونت قوانین و کامپیوتری کردن دستگاه ها دریچه بر تذکر و اخطار بسته شد یا در آرایش اداری مجلس هم اگر احتیاط بیشتری نشان می دادند بهتر بود، با این حال نخبگان جامعه حکمت و مدیریت آقای دکتر لاریجانی را می پسندند اما به نظر من هیات رئیسه و صحن برای اعتلای مجلس از ایشان استفاده نکرد. آقای لاریجانی در بخشی از موارد می توانستند به مدیریت خود قدرت سینرژی ببخشند اما به هر دلیل مقدور نشد. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با انتقاد از برخورد تخریب گران با رئیس مجلس افزود: اینکه رئیس مجلس برای سخنرانی در مکانی حاضر شود اما مهر بر پیشانی او بزنند یا رئیس مجلس نتواند در مرکز استانی سخنرانی داشته باشد علائم خوبی نیست، این رفتارها باعث رنجش می شود، نه رنجش ایشان بلکه رنجش نخبگان؛ از عجایب است که ما تفرق و ناسازگاری و گسست را در جامعه به حدی نشت می دهیم که یک رئیس مجلس با این محدودیت ها مواجه باشد. 

محبی‌نیا با بیان اینکه رفتارهای تخریبی عکس العمل‌های منفی برخواهد انگیخت، تاکید کرد: مطمئن باشید در آینده ای نه چندان دور محدودیت گریبانگیر همان‌هایی خواهد شد امروز که عامل به این رفتارها هستند. به یاد دارم زمانی چپی‌ها راه بر دانشگاه‌ها می بستند  و به جز نیروهای دفتر تحکیم وحدت اجازه سخنرانی به هیچ کس در دانشگاه ها نمی دادند و در امر انتخابات مداخله می کردند، ۱۰ سال آن کارها را کردند امروز ۳۰ سال است که متحمل محدودیت هستند. 

وی با بیان اینکه مجلس دهم دارای دغدغه‌های جدی بود، گفت: دغدغه‌هایی که می توانست با دست گذاشتن روی مشکلات و مصیبت های موجود نسبت به اصلاح روند حاکم بر قوه قضائیه موثر باشد ولی راه بر هر نگاه مصلحانه بسته شد. کمیسیون قضایی ما از آن کمیسیون هایی است که عملکرد خوبی نداشت البته ریاست بسیار خوبی دارد اما می توانستیم حداقل ۱۰ الی ۲۰ اصلاح آیین دادرسی و مناسبات حاکم بر قوه قضائیه را به وجود آوریم که در جامعه احساس امنیت زنده باشد. اگرچه آیت آلله صادق آملی لاریجانی در حیطه تبیین عملکرد خوب بودند ولی در حوزه عمل آن موفقیت ها حاصل نشد امروز هم همان روند البته با مقداری تبلیغات بیشتر ادامه پیدا می کند. 

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در حوزه مسائل اقتصادی هم می توانستیم بسیار فراتر برویم تاکید کرد: اگرچه بارها از ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری گفتیم ولی راه بر سرمایه گذاری ناامن کردیم. 
 
هر صبح و شام مجلس دهم به توپ‌ بسته شد 

محبی نیا با بیان اینکه هر صبح و شام مجلس دهم از زوایای انحراف به توپ‌های سیاست بسته شد ادامه داد: مجلس دهم هم از جانب داعش زخمی شد و هم از طرف یک عده افراد جاهل مستمسک به ارزش ها، این ترکیب نامیمون و ناموزون و عصب کش، بصل النخاع مجلس را نشانه گرفته بود و در نهایت می خواستند به این نقطه برسند که اکثریت مردم بگویند باید مجلس را با بلدوزر تخریب کنیم، خدا رحمت کند برخی نخبگان افراطی جامعه ما را که اگر می ماندند امروز سوار بر بلدزر پارلمان را محاصره کرده بودند. 

عضو سابق هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: از همین امروز به صورت جدی نگران مجلس آینده هستیم چرا که صدای مجلس آینده صدایی واحد نیست و برخلاف آنچه در بیانیه های امروز مطرح می کنند مجلس آینده نه تنها نمی تواند مجلسی در خدمت اهداف اصیل انقلاب باشد بلکه نمی تواند پاسخگوی دغدغه های جدی ملت باشد./

۲۱۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1348426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =