۰ نفر
۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۷

امسال بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو وارد چرخه ناوگان کشور شده که این مسئله در بالا رفتن آمار حوادث ترافیکی موثر است

با وجود کاهش میزان تلفات تصادفات جاده ای و درون شهری در سه سال گذشته، اما آمار سال 89 حکایت از افزایش 5 درصدی مرگ و میر ترافیکی دارد.

به گفته غلامرضا معصومی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی امسال بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو وارد چرخه ناوگان کشور شده که این مسئله در بالا رفتن آمار حوادث ترافیکی موثر است. او همچنین به مهر گفت: «با توجه به آمار ارایه شده در سال جاری حدود 5 درصد افزایش آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی داشته ایم.»

البته در بهار امسال پیش بینی های نیروی انتظامی و پزشکی قانونی، رشد حدود 7 درصدی را نشان می داد. تا سال 85 حوادث ترافیکی و آمار مرگ و میرهای ناشی از آن در کشور سیر صعودی داشت اما از این سال به بعد با اقداماتی که انجام شد در نتیجه آمار حوادث ترافیکی و تلفات آن سیر نزولی پیدا کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور، فعالیت اورژانس پیش بیمارستانی و سرعت حضور نیروهای اورژانس در صحنه تصادفات را از عوامل موثر در کاهش تلفات حوادث ترافیکی در کشور دانست. معصومی در عین حال از کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در دی ماه 89 خبر داد.

با این حال، سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و همچنین اصلاح قیمت سوخت را اقدامی جامع و فراگیر در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای بیان کرد. او در ششمین همایش سراسری مدیران ترافیک کشور گفت: «کاهش مصرف سوخت، هدفمند کردن سفرها و جلوگیری از سفرهای غیر ضروری از نتایج مهم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است. الگوی سفر از طریق حمل‌ونقل عمومی نیز در نتیجه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تغییر و بهبود یافته است.»

او همچنین گفت: «در گذشته در هر تصادف شاهد یک کشته بودیم. امروز از هر 13 یا 14 تصادف، یک نفر کشته می‌شود. این ارقام در دنیا یک کشته از هر 300 تصادف است.»

به گفته احمدی مقدم از ابتدای دولت نهم تلاش‌های بسیار زیادی در بخش حمل‌ونقل و اعمال مقررات راهنمایی و رانندگی انجام شد که حداقل دستاورد آن کاهش خسارت‌ها در تصادفات و سلامت جاده‌ای است: «تلفات جاده‌ای در سال 84، 27 هزار و 600 نفر بود. اکنون این رقم 20 درصد کاهش یافته است. تقویت حوزه امداد و اورژانس که نقش بسیار مهمی در کاهش تلفات جاده‌ای دارد و همچنین توجه به بخش فرهنگ ترافیکی و ورود در آموزش و پرورش سبب بهبود فعالیت‌ها در جهت کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای شده است.»

فرمانده نیروی انتظامی یکی از دلایل بالا بودن میزان تلفات را ایمنی پایین خودروها ایرانی می داند: «ایمنی خودرو از جمله مواردی است که همچنان در مسیر کند حرکت می‌کند، هم اکنون پرتیراژترین خودروسازی کشور به ناامن‌ترین خودروسازی کشور تبدیل شده است. بحث ترمز ABS در سال جاری با فشارهای وارده به خودروسازان و حمایت بسیار خوب دولت اجرایی شد، گفت: این مساله کافی نیست؛ تلاش داریم مقوله کیسه هوا را که در کاهش تلفات جاده‌ای بسیار تاثیرگذار است، از سال آینده اجرایی کنیم.»

44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 135953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    باعرض سلام من درود میفرستم به جناب دکتراحمدی نژادبا این کار خوب دررابطه با هدفمندی یارانه ها که واقعا خوب جواب داده یکی از همین اهداف خوب بنزین که با هدفمند شدن میتوانددررابطه با موضوع تصادفات جاده ای ودرست مصرف کردن این سرمایه ملی وترافیک جاده ای ودرامان ماندن مسافران موثرواقع شود وامیدوارم دولت در این رابطه هر چه درتوان دارد کوتاهی نکند /