علی دهباشی

ایرج افشار پژوهشگری چندوجهی بود؛ به طوری که در چند زمینه به صورت گسترده کار می‌کرد، ایران‌شناسی، شناخت نسخه‌های خطی، سفرنامه‌نویسی، تاریخ‌نگاری از جمله حوزه‌هایی بود که سال‌ها در آن‌ها قلم زد و آثار ماندگاری به جا گذاشت.  

ایرج افشار در حوزه ایرانشناسی با کتاب‌ها و مقالاتی که نوشت خود را به یکی از مهمترین ایرانشناسان 50 سال اخیر جهان تبدیل کرد.

یکی دیگر از عرصه‌های که او فعالیت می‌کرد، در حوزه نسخ خطی و اسناد تاریخی بود. او در این حوزه یکی از کارشناسان بین‌المللی بود. در کنار این‌ها متونی که او در طول این سال‌ها تصحیح کرد، بسیار مهم هستند.

ایرج افشار

افشار همچنین در حوزه تاریخ معاصر ایران به ویژه تاریخ مشروطیت، کارهای بسیار مهمی کرد و توانست در این حوزه بیش 60 کتاب منتشر کند که خاطرات اعتمادالسلطنه از منابع مهم شناخت تاریخ قاجار یکی از آن‌هاست.

خاطرات سید‌حسن تقی‌زاده و خاطرات دکتر مصدق و اللهیار صالح که همین امروز (چهارشنبه 18 اسفند) منتشر شد و ده‌ها کتاب دیگر که منابع اصلی هر پژوهشگری در حوزه تاریخ است، از آثار به‌یاد‌ماندنی این ایرانشناس و نویسنده برجسته است.

او در حوزه مطبوعات هم سال‌ها فعالیت داشت. 20 سال مسئول نشریه «راهنمای کتاب» بود و 15 سال سردبیر مجله «آینده» و به مدت 30 سال «نشریه فرهنگ ایران زمین» را منتشر می‌کرد. او در طول 60 سال با نشریاتی چون یغما، جهان نو، مهر و ارمغان کار می‌کرد.

تمام صحرا‌ها، دشت‌ها، کوه‌ها و تمام خاک این سرزمین از او خاطره‌ دارند و از او یاد می‌کنند. تمام زندگی‌اش وقف فرهنگ ایران و شناساندن این فرهنگ به تمام جهان بود.

دکتر افشار از کسانی بود که سفرنامه‌های مهمی چاپ کرد و خود به شهرهای ایران سفر کرد و «گلشت ایران» حاصل سفرنامه‌های داخلی اوست.

54144

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =