۰ نفر
۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۷

درحالی‌که مهندسان ژاپنی درتلاشند با تزریق آب دریا و اسید بوریک به راکتورهای آسیب‌دیده نیروگاه هسته‌ای داییچی در فوکوشیما آن‌ها را مهار کنند، آژیر خطر در دو نیروگاه هسته‌ای نزدیک توکیو، به صدا درآمد.

ذوالفقار دانشی: سه‌روز پس از زمین‌لرزه شدید 9 ریشتری در ژاپن و سونامی عظیمی که به‌دنبال آن پدید آمد، مردم ژاپن نگران حادثه‌ای خطرناک‌تر هستند، انفجار نیروگاه‌های هسته‌ای و پراکنده‌شدن مواد رادیواکتیو در سطح کشور.

به‌دنبال نقص فنی در سیستم خنک‌کننده راکتورهای شماره 1 و 3 نیروگاه داییچی و انفجار سقف و دیوارهای فوقانی دیواره راکتور شماره 1، دانشمندان ژاپنی درتلاشند با تزریق آب دریا و اسید بوریک، هم قلب راکتور را خنک کنند و هم واکنش‌های هسته‌ای زنجیره‌ای را متوقف کنند. هرچند تاکنون خبری رسمی منتشر نشده، اما رویتر از گفتگو با چند کارشناس هسته‌ای چنین نتیجه گرفته که احتمالا وضعیت راکتورهای در معرض انفجار تحت کنترل درآمده است.

بیانیه رسمی دولت ژاپن نیز چنین بیان داشته که تعدادی از میله‌های سوخت برای مدتی خارج از مایع خنک‌کننده قرار گرفته‌اند و این منجر به ذوب‌شدن موضعی یا تغییر شکل آن‌ها شده، اما در این بیانیه تاکید شده که این اتفاق‌ها خطری برای مردم عادی به همراه ندارد؛ مگر این‌که اوضاع از آن‌چه هست، بدتر شود.

در همین حال، آژانس حفاظت هسته‌ای ژاپن از شرایط اضطراری نیروگاه هسته‌ای توکای در 129 کیلومتری توکیو خبر داد. به گزارش این سازمان، یکی از دو سیستم خنک‌کننده راکتور این نیروگاه از کار افتاده، اما سیستم دوم فعال شده و خنک‌سازی قلب راکتور همانند سابق ادامه دارد.

در نیروگاه اوناگاوا نیز خبر می‌رسد افزایش محسوس شدت مواد رادیواکتیویته موجب اعلام وضعیت اضطراری شده است. اما شرکت توهوکا الکتریک که نیروگاه اوناگاوا را اداره می‌کند، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سیستم خنک‌کننده هر سه راکتور این نیروگاه فعالیت عادی دارد. کارشناسان، یکی از عوامل احتمالی افزایش مواد رادیواکتیو را نشت مواد رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما ذکر کرده‌اند.

در حال حاضر، وضعیت راکتور شماره 3 نیروگاه داییچی به‌مراتب خطرناک‌تر و نگران‌کننده‌تر است. این نیروگاه از ترکیب سوخت پلوتونیوم و اورانیوم استفاده می‌کند و از آن‌جا که پلوتونیوم واکنش‌پذیری بالاتر، احتراق‌پذیری بیشتر و فراریت بیشتری نسبت به اورانیوم دارد، به‌سختی مهار می‌شود. کارشناسان پیش از این تلاش کرده بودند با تزریق آب دریا و اسید بوریک این راکتور را نیز مانند راکتور شماره 1 خنک و واکنش‌های هسته‌ای درون آن‌را متوقف کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد نقص فنی یکی از شیرهای بخار پرفشار این عملیات را با مشکل روبرو کرده است. با این حال مراجع رسمی هرگونه ذوب‌شدگی هسته راکتور را تکذیب کرده‌اند. 

مشکلات نیروگاه‌های هسته‌ای تولید برق سبب شده که دولت برنامه‌های چرخشی قطع برق را در این کشور به اجرا بگذارد.
50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =