از شهادت نخستین سپهبد سپاه پاسداران تا سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در خلیج فارس /سال شلوغ و پرخبر نیروهای نظامی ایران

ایسنا نوشت: سال ۱۳۹۸ را شاید بتوان یکی از پر اتفاق ترین سال ها در حوزه نیروهای مسلح دانست؛ سالی که «ایران» یکی از محبوب ترین سردارانش را از دست داد؛ انتقام خود را از آمریکا گرفت؛ جلوی بی قانونی های نفت کش انگلیسی ایستاد و آن را توقیف کرد؛ پرنده متجاوز آمریکایی را ساقط کرد؛ یک نیرو به ارتشش اضافه شد؛ با روسیه و چین رزمایشی مشترک برگزار کرد و در بخش مردم یاری، در بلایای مختلف در کنار مردم ایستاد.

طی این گزارش در هشت بخش «مهم ترین اتفاقات سال»، «مقابله نیروهای مسلح با متجاوزان، تروریست ها و مزدورها»، «انتصابات و جابجایی‌ها»، «دستاوردها و تجهیزات جدید»، «رزمایش‌ها»، «رفت و آمدهای فرماندهان نظامی»، «فعالیت های نیروهای مسلح در زمینه مردم یاری» و «شیوع ویروس کرونا در کشور و حضور نیروهای مسلح در کنار بخش های کشوری» به مرور تحولات و مهم ترین رویدادهای نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۸ پرداخته ایم.

مهم ترین اتفاقات سال:

شهادت حاج قاسم سلیمانی؛ نخستین سپهبد سپاه پاسداران

شاید بتوان مهمترین اتفاقی که در سال ۱۳۹۸ در بخش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی رخ داد را شهادت سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران عنوان کرد؛ در جریان حمله بالگردهای آمریکایی به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد در بامداد روز جمعه سیزدهم دی ماه، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و ۸ نفر از همراهان آنها به شهادت رسیدند. در پی به شهادت رسیدن سپهبد سلیمانی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای بر تداوم راه این شهید والامقام و انتقام سخت ازجنایتکاران تاکید کرد. فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه ترور سردار سلیمانی نقطه آغازی بر پایان حضور آمریکا در منطقه است، تصریح کرد: سپاه به طور قطع انتقام دردناک و پشیمان کننده ای از آمریکا خواهد گرفت؛ اما زمان و مقیاس آن مکتوم است.

پیکر شهید سلیمانی پس از تشییع در کشور عراق، در شهرهای اهواز،مشهد،تهران و قم  تشییع و در نهایت بامداد هجدهم دی ماه در زادگاه او در شهر کرمان  به خاک سپرده شد. مقام معظم رهبری بر پیکر شهید سلیمانی نماز خواندند.

انتقام سخت سپاه پس ازخاکسپاری شهید سلیمانی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بامداد ۱۸ام دی ماه به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیروهای متجاوز آمریکایی پاسخ داد و در عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی با رمز «یا زهرا (س)» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در هم کوبیدند. در این عملیات دستکم هشتاد نظامی آمریکایی در  حمله کشته شدند و تعدادی هواپیمای بدون سرنشین و بالگرد و تجهیزات فراوان نظامی آسیب‌های جدی دیدند.

بروز خطای انسانی و اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران

ساعاتی پس از آغاز عملیات شهید سلیمانی و آماده باش کامل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به اقدام احتمالی آمریکا در بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی، طی حادثه ای دلخراش یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین دقایقی بعد از برخواستن از فرودگاه تهران، سقوط کرد؛ ستاد کل نیروهای مسلح بعد از انجام بررسی های فنی مربوطه روز شنبه ۲۱ دی طی اطلاعیه ای مهم اعلام کرد که این هواپیما بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد توسط نیروی هوا و فضای سپاه مورد اصابت قرار گرفت؛ در اثر این سانحه تمام سرنشینان هواپیمای اوکراینی به شهادت رسیدند.

آمریکا رسما نام سپاه پاسداران را در لیست تروریستی خود قرار داد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ۲۰ فروردین ۹۸ در آستانه فرا رسیدن روز پاسدار، طی یک اقدام غیر قانونی، خصمانه و مغایر با قوانین بین‌المللی نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رسما در لیست به اصطلاح تروریستی دولت آمریکا قرار داد. این اقدام غیر قانونی دولت آمریکا با واکنش جدی جمهوری اسلامی ایران مواجه شد؛ در این راستا ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای ضمن محکومیت اقدام خصمانه ایالات متحده آمریکا در گنجاندن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی نسبت به عواقب این اقدام هشدار داد.

تحریم تعدادی از فرماندهان عالیرتبه نظامی توسط آمریکا

همزمان با فرا رسیدن چهلمین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا،  در روز ۱۳ آبان وزارت خزانه‌داری آمریکا ۹۸ تحریم‌هایی را علیه تعدادی از فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد؛ این وزارتخانه سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) و سردار حسین دهقان مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین در اقدامی خصمانه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را نیز به لیست تحریم‌های خود افزود.

ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه ای، اقدام رژیم استکباری آمریکا در تحریم این ستاد و برخی اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران را تبلیغاتی، منفعلانه و در عین حال بی خاصیت و از روی استیصال ارزیابی کرد.

مقابله نیروهای مسلح با متجاوزان، تروریست ها و مزدورها

به دنبال مشارکت ارتش در مرزبانی از مرزهای غربی و حضور سپاه در مرزهای جنوب‌ شرق و شمال غرب کشور و همچنین تامین امنیت مرزهای دریایی، در راستای تامین امنیت مرزی و همچنین و پاکسازی کشور از لوث حضور گروهک های تروریستی و افراد وابسته به کشورهای بیگانه، طی سال ۹۸ شاهد انجام عملیات‌های مختلف نظامی اعم از موشکی، دریایی، زمینی و اطلاعاتی  توسط نیروهای مسلح در مرزها،داخل و خارج ازخاک کشور بودیم.

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در خلیج فارس

در این راستا یکی از مهمترین اقداماتی که توسط نیروی هوافضای سپاه و به دستور قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) انجام شد، سرنگون کردن یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی بود؛ در نخستین ساعات بامداد ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای قرار گرفت. هواپیمای گلوبال هاوک یا RQ4C یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جاسوسی جهان محسوب می‌شود که بر اساس اطلاعات به دست آمده بیش از ۲۰۰ میلیون دلار میلیون دلار قیمت دارد.

توقیف ناو متخلف انگلیسی در تنگه هرمز

از جمله دیگر اقداماتی که در راستای تامین امنیت مرزهای دریایی و برقراری نظم در مناطق دریایی جنوب کشور و اعمال قانون و حاکمیت ملی در خلیج فارس و تنگه هرمز صورت گرفت، توقیف یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه بود؛  این کشتی عصر ۲۸ام تیرماه هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد. نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرده و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که پس از بی توجهی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت  ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن ۲ فروند بالگرد  و تلاش برای بازداشتن تکاوران دریایی سپاه از اجرای مأموریت خود ، با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و جهت بررسی ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد.

دستگیری  روح الله زم موسس و گرداننده شبکه ضدانقلاب «آمدنیوز»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظهر روز دوشنبه ۲۲ مهر ۹۸ در بیانیه ای گرفتار شدن «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب «آمدنیوز» در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه را اعلام کرد.

از درگیری با گروهک های تروریستی تا کشف انبار های احتکار

قرارگاه های منطقه ای و دریایی سپاه با انجام ماموریت هایی از جمله «شناسایی سرشبکه و توقیف بزرگ‌ترین محموله سوخت قاچاق در تنگه هرمز»، «درگیری و انهدام تیم تروریستی ضد انقلاب در منطقه عمومی چالدران»،  «انهدام یک تیم تروریستی در منطقه عمومی جوانرود»، «گلوله ‌باران مقرهای تروریست‌ها در حاشیه مرزهای اقلیم کردستان عراق با ایران»، «توقیف شناور های متعدد خارجی حامل سوخت قاچاق درخلیج فارس»، «کشف ۲۰۰ قبضه سلاح در مرزهای شمالغرب کشور»، «توقیف چندین فروند کشتی خارجی صیادی غیر مجازدر مناطق جاسک و بندر ماهشهر»، «نجات ۲ گروگان در سیستان و بلوچستان از چنگال گروهک تروریستی»، «کشف محموله بزرگ ماری جوانا و گل در کهگیلویه و بویراحمد» و «کشف و ضبط انبار بزرگ احتکار تجهیزات پزشکی در جنوب تهران» و با تقدیم شهدایی گام های موثری در تامین امنیت مرزی و داخلی کشور برداشتند.

پاسخ قاطع ارتش به یک تجاوز هوایی

ارتش نیز به عنوان تامین کننده امنیت هوایی با رصد و پایش آسمان های کشور، گام های موثری در تامین این امنیت در سالی که گذشت برداشت؛ در این زمینه در۱۷ ام آبان ماه ۹۸  به دنبال شناسایی پرنده ای ناشناس در آسمان بندر ماهشهر، در اقدامی قاطع توسط سامانه‌های پدافندی مستقر در منطقه ماهشهر، این پرنده که یک فروند پهپاد متجاوز خارجی بود، پیش از رسیدن به اماکن حساس با هوشیاری کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور منهدم شد.

انتصابات و جابجایی‌ها

تغییرات در رده های عالی فرماندهی سپاه

در سالی که گذشت تغییرات مهم بسیاری در رده فرماندهان عالی نیروهای مسلح انجام شد که از مهمترین آنها میتوان به تغییر فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد؛ یکم اردیبهشت ماه فرماندهی کل قوا در حکمی با تقدیر از خدمات سردار سرلشکر پاسدار جعفری در فرماندهی سپاه، سردار حسین سلامی را با اعطای درجه سرلشکری به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. ایشان همچنین طی حکمی سرلشکر جعفری به عنوان «مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه» منصوب کردند.

آیت الله سید علی خامنه ای همچنین در روز ۲۶ ام اردیبهشت در احکامی جداگانه دریادار پاسدار علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی را به سمت معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. پیش از صدور این احکام، سردار سلامی مسئولیت جانشینی فرمانده کل سپاه، سردار فدوی مسئولیت معاونت هماهنگ کننده سپاه و سردار نقدی مسئولیت  معاونت فرهنگی سپاه را بر عهده داشتند. همچنین سردار حسین نجات نیز که جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه بود با حکم فرمانده سپاه جایگزین سردار نقدی و به سمت «معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه» منصوب شد. سردار سرتیپ پاسدار حسن محقق  نیز به جانشین اطلاعات سپاه معرفی و جایگزین سردار نجات شد .

تفکیک نیروی پدافند ارتش و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)

هفتم خرداد ماه فرماندهی کل قوا خامنه‌ای با صدور احکامی جداگانه امیر سرلشکر سیّد عبدالرّحیم موسوی را با حفظ سمت فرماندهی کل ارتش به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) و امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد را به سمت فرماندهی نیروی پدافند هوایی ارتش منصوب کردند. همچنین به پیشنهاد امیر سرلشکر موسوی و موافقت و تصویب فرمانده معظم کل قوا، امیر سرتیپ ستاد قادر رحیم زاده به عنوان جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) منصوب شد.

تغییر رئیس سازمان بسیج مستضعفین

دیگر تغییرات عمده نیروهای مسلح در سال ۹۸ دریازدهم تیر ماه به وقوع پیوست؛ آیت الله خامنه ای در این روز طی احکامی امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی را به سِمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سردار سرتیپ غلامرضا سلیمانی را به سمت رئیس سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. بر این اساس امیر آشتیانی جایگزین امیر سرلشکر صالحی و سردار سلیمانی جایگزین  سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور شدند.

واگذاری مسئولیت نیروی قدس سپاه به جانشین سپهبد شهید سلیمانی

در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی را به فرماندهی این منصوب کردند. سردار قاآنی پیش از این حکم، مسئولیت جانشینی فرمانده نیروی قدس سپاه را بر عهده داشت. همچنین با حکم فرمانده کل سپاه سردار سرتیپ پاسدار سید محمد حجازی به عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شد.

انتصاب رئیس جدید سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و همچنین فرمانده جدید حفاظت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر تغییراتی بود که در نیروهای مسلح طی سال ۹۸ انجام شد؛ بر این اساس حجت الاسلام  و المسلمین سید ضیاء الدین آقاجان پور از سوی فرمانده معظم کل قوا به ریاست سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع منصوب و جایگزین حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین قندهاری شد. سردار فتح‌الله جمیری نیز  با حکم فرمانده کل سپاه  بعنوان فرمانده حفاظت سپاه منصوب و جایگزین سردار علی نصیری فرماندهی شد.

دستاوردها و تجهیزات:

در سالی که گذشت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گامهای متعددی در زمینه خودکفایی در تولید تجهیزات و اقلام مورد نیاز خود در زمینه دفاع از مرزهای کشور برداشتند؛ گام هایی که جز با اتکا به توانمندی های بومی و متخصصان داخلی تحقق آنها امکان پذیر نبود. در این بخش به مرور مهمترین دستاوردهای نیروهای مسلح در سالی که گذشت میپردازیم:

رونمایی از باور ۳۷۳؛ سامانه‌ای ‌پیشرفته، منحصر به فرد و بومی

مهمترین محصولی که در سالی که گذشت رونمایی شد، سامانه پدافندی باور ۳۷۳ به عنوان یکی از ‌پیشرفته‌ترین و منحصربه فردترین سامانه‌های دفاعی بود که مراسم رونمایی از در روز ۳۱ مرداد همرمان با آن سالروز صنعت دفاعی با حضور رئیس جمهوری، وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و مسئولان کشوری برگزار شد. ‌باور ۳۷۳ مهم‌ترین پروژه موشکی پدافندی بومی است که ساخت آن از چند سال قبل شروع شده و می‌تواند علیه اهداف متعدد هوایی در ارتفاع بالا بکارگیری شود.

سامانه باور ۳۷۳، یک سلاح پدافند هوایی زمین‌پایه است که در کلاس برد و ارتفاع بلند جای می‌گیرد و طراحی آن با نگاه به سامانه‌های روز دنیا و با تکیه بر دانش و تجربیات متخصصان ایرانی و با بهره‌گیری از فن‌آوری‌سامانه‌های بومی صیاد ۲ و ۳ انجام شده است؛ سامانه سلاح پدافند هوایی باور ۳۷۳، محصول وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که متخصصان سازمان صنایع هوافضا مسئولیت یکپارچه سازی و سیستمی آن را به عهده داشته و با هدایت عملیاتی نیروی پدافند هوایی ارتش و مشارکت شرکت صاایران و سازمان صنایع دفاع، طراحی و تولید شده است. این سامانه می‌تواند اهداف هوایی را در صحنه نبرد با اصابت مستقیم موشک یا با اصابت ترکش‌های سرجنگی موشک ساقط نموده و مانع از ورود اهداف هوایی به محدوده عملیاتی خود شود.

از جمله قابلیت‌های این سامانه می‌توان به تحرک بالا، حجم آتش زیاد، توانایی درگیری با اهداف متنوع (هوایی و کروز)، برد و ارتفاع بلند، احتمال برخورد و کشندگی مناسب، عملکرد مناسب در برابر جنگ الکترونیک، تعمیر و نگهداری بومی و ساده، عملیات در شرایط حملات (شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای) و قابلیت مقابله با بمب‌های الکترومغناطیس، عملیات در شرایط مختلف آب و هوایی کشور، توانایی مقابله با اهداف روز دنیا، ارتباط با لایه‌های پدافندی کشور، قابلیت اطمینان و نیز قیمت بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی اشاره کرد. از بین قابلیت‌های بیان‌شده‌ فوق‌الذکر، تحرک، حجم آتش و ارتباط با لایه‌های پدافندی کشور برای یک سامانه پدافند هوایی بسیار حیاتی هستند. طراحی و ساخت سیستم‌های پدافند هوایی جدید با قابلیت‌های عملیاتی بالا و دستیابی به فناوری ساخت تجهیزات مدرن پدافند هوایی برای مقابله با سلاح‌های راهبردی دشمن بخصوص هواپیماهای جنگنده، بمب‌افکن‌های رادار گریز و موشک‌های کروز از اهداف بنیادین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌باشد.

سامانه‌ سلاح باور ۳۷۳ یک سیستم پدافند هوایی برد و ارتفاع بلند است که قابلیت مقابله با اهداف هواپیماهای شکاری و پنهان‌کار،هواپیماهای راهبردی و بمب‌افکن‌ها،هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز، موشک ضدرادار و موشک‌های بالستیک، هواپیماهای جنگ الکترونیک خاص و هواپیماهای شناسایی، انواع هلی‌کوپترها و موارد مشابه را دارا می باشد. سرعت در عملیات، سهولت در آماده‌سازی و نگهداری، حداقل بودن تجهیزات جانبی، بالا بودن عمر انبارداری و ضریب ایمنی اپراتوری، مطابقت با تکنولوژی روز دنیا و امکان جایگزینی و تأمین لوازم یدکی و ... از ویژگی‌ها و نکات قابل توجه و مهم سامانه سلاح پدافند هوایی باور ۳۷۳ است.

قابلیت عملیاتی این سامانه با بهره‌گیری از تکنیک‌های مناسب و پروتکل‌های امن بین رادارها، اهداف و موشک‌ها و همچنین بکارگیری یک جستجوگر رادیویی بسیار پیشرفته و به روز، به نحو  مطلوبی ارتقاء یافته است.  این سامانه می‌تواند همزمان تعداد ۳۰۰ هدف را شناسایی و تعداد ۶۰ هدف را ردگیری نموده و با ۶ هدف به طور همزمان درگیر شود. در مسیر طراحی و دستیابی به این سامانه سلاح، فناوری‌های بسیاری مانند فناوری موشک عمود پرتاب، فناوری چرخش موشک به سمت هدف جهت پوشش ۳۶۰ درجه جغرافیای تهدید و ...احصاء و به صورت عملیاتی بکار گرفته شده است.

رونمایی از جت آموزشی و پیشرفته تمام ایرانی «یاسین»

جت آموزشی و پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» از دیگر محصولات مهمی است که به دست متخصصان توانمند داخلی ساخته شده است. این هواپیمای آموزشی مادون صوت، پس از گذراندن مراحل تست نهایی، نخستین پرواز رسمی خود را در سال ۹۸ بر فراز پایگاه شهید نوژه اجرا کرد؛ «یاسین» دارای ۱۲ متر طول، چهار مترارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف ۱۲ کیلومتر به پرواز درآید. بال این هواپیما با بیش از ۱۰متر طول و ۲۴ مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.

جت آموزشی پیشرفته «یاسین» از دوموتور توربو جت با قدرت رانش هفت هزار پوند بهره می‌برد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست. کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر هم سطح به گونه ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند. صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونه‌های خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشین‌ها را در کسری از ثانیه تا ۱۰۰ متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند. همچنین میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها ۷۰۰ متر است و هواپیمای «یاسین» حتی قابلیت فرود بر روی باندهای کوتاه را داراست.

سامانه پدافند هوایی پیشرفته «۱۵ خرداد» از دیگر محصولات تولید شده توسط وزارت دفاع است که در سال ۹۸ رونمایی شد؛ این سامانه می تواند اهدافی نظیر جنگنده و پهپادهای مهاجم را در برد ۱۵۰ کیلومتر شناسایی و تا برد ۱۲۰ کیلومتر ردگیری نماید و توانایی شناسایی اهداف پنهان‌کار در برد ۸۵ کیلومتر و درگیری و انهدام آن‌ها را در برد ۴۵ کیلومتری را دارا می‌باشد. همچنین سامانه پدافند هوایی " ۱۵ خرداد"  قادر است تعداد ۶ هدف را  بطور همزمان شناسایی و ردگیری نموده و علیه ۶ هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد. از دیگر ویژگی‌های بارز این سامانه سلاح قابلیت تحرک پذیری آن می‌باشد، بگونه‌ای که زمان حاضر به جنگ و عملیاتی شدن آن کمتر از ۵ دقیقه است. این سیستم همچنین مجهز به رادار آرایه ‌فازی با امکان درگیری همزمان با چند هدف و سکوهای پرتاب مستقل می‌باشد که در آن از موشک صیاد ۳ استفاده شده ‌است.

تولید بمب‌های هواپایه هدایت‌شونده نقطه‌زن «یاسین»، «بالابان» و «سری قائم» نیز از دیگر دستاوردهای وزارت دفاع در سال ۹۸ است؛ بمب هوشمند بالابان دارای بال های تاشو جهت افزایش برد و همچنین سیستم هدایت مبتنی بر INS&GPS جهت افزایش دقت است. بمب بالابان مجهر به مکانیزم بال های تاشونده جهت نصب در زیر هواپیمای حامل کرار در نظر گرفته شده است. مشخصات هدف قبل از پرواز، طرح ریزی و به مجموعه هدایت و کنترل منتقل می شود. پس از رهایش بال های تاشو باز شده و با کمک سیستم هدایت، به سمت هدف حرکت می کند.

همچین بمب هوشمند هدایت شونده یاسین به عنوان یک بمب هوشمند قادر است از فاصله بیش از ۵۰ کیلومتری  رها شده و به سمت هدف هدایت و آن را مورد اصابت قرار دهد. بمب های پیشرفته نسل قائم نیز مجهز به انواع سیکرهای مرئی، حرارتی و سیلندری بوده  با دقت نقطه‏زنی بهتر از نیم متر قابل نصب بر روی انواع پرنده‏های بدون سرنشین، بالگرد و جنگنده ها  می‏باشد که به منظور تخریب استحکامات، انهدام تجمع و انهدام اهداف متحرک از آن بهره برداری می شود.
خودرو پیشرفته زرهی ضد مین و ضدکمین "رعد" یکی دیگر از محصولات وزارت دفاع در سال ۹۸ است؛  "رعد" با پلت فرم ۶در۶ به منظور انجام مأموریت های امنیتی و حفاظ ایمنی سرنشینان خودرو در مقابل مین و تله های انفجاری و بمب های کنار جاده ای، متناسب با اقلیم و آب و هوای کشور و بر اساس بدنه نفربر به صورت یکپارچه و کف "V" شکل طراحی شده است و فاقد شاسی می باشد. این خودرو در برابر نفوذ گلوله های هسته فولادی، ترکش و انفجار مین ضد تانک در زیر خودرو بسیار مقاوم است. رعد در تراز خودروهای ضد مین و کمین با سطح استانداردهای حفاظتی بالا علاوه بر حفاظت از سرنشینان نفربر، تمامی قطعات و مجموعه های اصلی نفربر به غیر از سیستم تعلیق در برابر برخورد گلوله، ترکش و انفجار محافظت شده است.

چهارمین پرتاب «سیمرغ»

وزارت دفاع همچنین در سال ۹۸گام هایی در حوزه فضایی برداشت که از جمله آنها میتوان به پرتاب «سیمرغ » به فضا جهت قرار دادن ماهواره «ظفر» در مدار زمین اشاره کرد. بیستم بهمن ماه ۹۸ وزارت دفاع در پایگاه فضایی حضرت امام خمینی (ره) که متعلق به سازمان صنایع هوافضای این وزارتخانه است ماهواره بر سیمرغ را که حامل ماهواره ظفر بود، برای چهارمین بار  به فضا پرتاب کرد که با موفقیت همراه بود؛ در این مأموریت کلیه فرآیندهای پرتاب فضایی از قبیل مونتاژ مراحل ماهواره‌بر و ماهواره، تست‌های پیش پرتاب، تزریق سوخت و پیش فشارگذاری، به طور کامل به انجام رسید. فرآیند پرتاب و استارت موتورهای مرحله ۱ ماهواره‌بر و جدایش مراحل و استارت موتور مرحله ۲ به درستی انجام شد و در انتهای مسیر، ماهواره‌بر به سرعتِ مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید.

تولید محصول برای غربالگری بیماران ویروس کرونا

متخصصان این وزارتخانه در ایام مواجهه کشور با ویروس کرونا نیز با تحقیقات مداوم موفق شدند از سرریز فن‌آوری‌های دفاعی «دوربین‌های هوشمند حرارتی ویژه غربالگری بیماران ویروس کرونا» ‌را با فن‌آوری کاملا بومی و نرم‌افزاری های داخلی تولید و پس از تست موفقیت‌آمیز در مراکز پر تردد و رفت و آمد نظیر فرودگاه‌های کشور، به مرحله تولید انبوه برسانند؛ سرعت عمل در تشخصی درجه دمای بدن افراد به صورت آنی و تشخیص و شناسایی همزمان چند نفر ‌از ویژگی‌های این دوربین ‌به شمار  می‌رود به گونه‌ای که این دستگاه فردی که دمای بدنش بالاتر از حد طبیعی باشد را شناسایی می کند و برای شناسایی افرادی که احتمالا به بیماری کرونا مبتلا باشند به عنوان یک پایش  اولیه مناسب است.

تولید محصولاتی جدید در سازمان های تحقیقات و جهاد خودکفایی ارتش

نیروهای چهارگانه ارتش نیز در سالی که گذشت به همت سازمانهای تحقیقات و جهاد خودکفایی و مراکز بهینه سازی خود توانستند علاوه بر بازآماد تجهیزات در اختیارشان، به دستاوردهایی در حوزه تولید تجهیزات نیروهای تابعه خود دست یابند؛ در این زمینه در نیروی زمینی توانست محصولاتی از جمله «‌مولتی روتور بمب افکن هوشمند»، «پرنده شکارچی تورپران»، «پاد هوشمند زمینی»، «طیف سنج اتمی پلاسما»، «سامانه هشدار دهنده لیزری محمول توسط نفر » ، «سامانه هشدار دهنده لیزری محمول بر خودرو»، «پروژه حیدر یک»، «پروژه خودرویی روین تن»، «سامانه لبیک یک»، «پهپاد دست پرتاب» و خودروی تانک‌بر «کیان ۷۰۰» را به تولید برساند.

در این سال همچنین ناوگان پهپادی نیروی زمینی ارتش به «پهپاد تهاجمی و تمام ایرانی مهاجر ۶»  تجهیز شد؛ قدرت و دقت بالا، شناسایی و مراقبت همزمان از مناطق تحت ماموریت، برد بالا، سقف پروازی قابل ملاحظه، مداومت پروازی  ۲۴ ساعته با بکارگیری پرنده‌های مشابه، قدرت حمل گلوله‌های با دقت بالا و نقطه زن در روز و شب و همچنین قدرت تحمل در شرایط جوی مختلف و بکارگیری آسان در موقعیت جغرافیایی گوناگون از جمله قابلیت‌های این دستاورد بومی است. پرنده‌های مهاجر ۶ دارای سامانه فتوگرامتری سه بعدی در زمین‌های ذوعارضه و غیر قابل عبور نیز هستند.

نیروی پدافند هوایی نیز در سال ۹۸ از سامانه توپخانه‌ای«حائل» خود رونمایی کرد؛ این سامانه دارای رادار پسیو بوده و قادر است بدون انتشار امواج، اهداف را شناسایی کند. حائل سامانه ای متحرک است و به سرعت توانایی جابجایی دارد و برای مقابله با اهداف ارتفاع پست مثل موشک های کروز یا پهپاد های مهاجم و ریز پرنده ها طراحی شده است.

«پروژه پهپاد دریاپایه پلیکان ۲» و «پروژه سورن» نیز از جمله دستاوردهای ارتش در حوزه نیروی دریایی است که در سال گذشته از آنها رونمایی شد؛ پهپاد دریاپایه پلیکان ۲ با توانایی نفوذ در عمق، توانایی ماموریت‌های گشت و شناسایی را دارد. این پهپاد با استفاده از چهار موتور عمود پرواز و یک موتور پیشران پر قدرت توانایی نشست و برخاست عمودی از روی شناور در حال حرکت را دارد. پرنده در ابتدا با استفاده از چهار موتور همزمان شده خود که به صورت عمود پرواز است از شناور جدا می‌شود و پس از آن با استفاده از الگوی خودکار طراحی شده در سامانه پرواز خودکار، طی فرآیند محاسبه شده بدون برهم خوردن تعادل و سقوط ناگهانی پرنده وارد فاز کروز یا حرکت افقی می شود. این فرآیند در هنگام برگشت پرواز از ماموریت شناسایی خود و نشستن بر روی کشتی بالعکس اجرا می‌شود.

پروژه سورن نیز پروژه ای با موضوع طراحی و ساخت واحد آی‌اِن‌اس است که با تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و بدون نیاز به جی پی اس موقعیت زیردریایی به همراه وضعیت تعادل آن را با خطای کم ارائه می‌کند. این سیستم به علت قیمت و تکنولوژی بسیار بالای آن فقط توسط چند کشور بسیار محدود تولید می شود و قبلاً به روی هیچ یک از یگان‌های نیروی دریایی نصب نبوده است. از این رو با توجه به نیاز نیروی دریایی به یک سامانه تعیین موقعیت دقیق و همچنین طراحی و ساخت سامانه های پیشرفته به روی یگان‌های زیرسطحی و نیاز این سیستم‌ها به اطلاعات دیجیتال و دقیق یگان خودی، موضوع طی یک طرح تحقیقاتی به انجام رسید.

الحاق یک فروند ناو اطلاعاتی بهرگان، زیردریایی کلاس غدیر، یک فروند یدک‌کش اروند و یک فروند بالگرد AB212 و همچنین سه فروند هواپیمای چکاوک و پهپاد پیشرفته و تمام ایرانی سیمرغ به ناوگان نیروی دریایی از دیگر دستاوردهای ارتش در سال ۹۸ است.

رونمایی از نسل جدید پیشران‌های موشکی و ماهواره برها در سپاه

متخصصان و مهندسان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالی که گذشت به دستاوردهایی نوین در عرصه های رزمی دست یافتند که از جمله ی مهمترین آنها میتوان به محصولات جدید تولید شده در حوزه هواوفضا اشاره کرد؛ در این سال سپاه از «موشک رعد ۵۰۰ » و نسل جدید «پیشران‌های موشکی و ماهواره برها» ی خود رونمایی کرد؛ موشک رعد ۵۰۰ از موشکهای نسل جدید است که در مقایسه با موشک فاتح ۱۱۰ با بدنه فولادی، با یک دوم وزن اما  ۲۰۰ کیلومتر از افزایش برد برخوردار است.

همچنین نیروی هوافضای سپاه  امروز از موتورهای موشک با نازل متحرک رونمایی کرد که ترکیب دو دستاورد بزرگ "بدنه کامپوزیت" و "نازل متحرک" در موشک ، امکان استفاده از موتورهای سوخت جامد را در خارج از جو فراهم کرد.  با دستیابی به این موفقیت،  ساخت ماهواره برهای سبک سوخت جامد، موشک‌های زمین به زمین با سطح مقطع راداری کم و مانورپذیر کردن موشک ها به منظور عبور از سپر موشکی و کاهش هزینه ها و افزایش تولید و کاهش پیچیدگی در تولید و نهایتاً جهش نسلی در موشک ها فراهم شد .

سامانه ارتباطات تاکتیکی «سپهر ۱۱۰ » از دیگر محصولاتی است که در سال ۹۸ در سپاه به تولید رسید؛ سامانه ارتباطات تاکتیکی سپهر ۱۱۰  کلیه نیازهای ارتباطی فرماندهان سطوح مختلف راهبردی،عملیاتی، تاکتیکی و رزمی را در شرایط پدافندی و آفندی، امنیتی و دفاعی و بحران های ناخواسته مانند حوادث غیرمترقبه مرتفع می سازد.  این سامانه دارای لایه های ارتباطی متعدد برای شرایط دفاعی ، امنیتی اعم از ارتباطات دیجیتال راه دورHF  و شهری، محلی و منطقه‌ای شامل سامانه های ارتباطیv/uhf  ، دیجیتال، امن، مولتی باند ، مولتی چنل، Ds، FH ، ادهاک، سلولار ،مقاوم و با قابلیت های رومینگ شبکه‌ای و ریموت پذیر با پهنای باند مورد نیاز برای انتقال صوت ،دیتا و تصویر می باشند.

ارتباطات چند لایه باسیم و بی‌سیم امن و مقاوم قرارگاه، لشکر و تیپ ها به منظور ایجاد امکان فرماندهی و کنترل ثابت و متحرک در کلیه عملیات ها به ویژه عملیات های هجومی در کلیه مناطق جغرافیایی و عملیاتی در این سامانه تامین گردیده و دارای قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک (سایبر الکترونیک) دشمن و مقاوم در برابر هر نوع اقدام، شامل: شنود، هک، نفوذ، فریب، اختلال و اقدامات EMP  می باشند. سرعت بالا، انعطاف پذیری، بکارگیری سامانه ها بدون خودرو بر روی شناورها و یا قابلیت انتقال به نقاط مرتفع و کلیه مناطق مورد نظر و بهره‌برداری از آنها در هر نوع شرایط آب و هوایی، محیط جغرافیایی و عملیاتی از دیگر ویژگی‌های سپهر ۱۱۰   بوده و امکانات زیستی و اپراتوری لازم در شرایط ثابت و سیار و با امکان استفاده از منابع تغذیه متنوع و خود کافی درآن ایجاد شده است.

افتتاح دو دانشکده تخصصی نظامی در ارتش

نیروهای مسلح در سال ۹۸ همچنین در حوزه های آموزشی گام هایی برداشتند که از جمله آنها میتوان به افتتاح دانشکده پهپاد ارتش در محل پایگاه هوایی قیام (کوشک نصرت قم) و افتتاح دانشکده مهندسی جنگ الکترونیک ( جنگال) در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش اشاره کرد. نیروی هوایی ارتش به عنوان اولین نیرو در سطح نیروهای مسلح دانشکده تخصصی پهپاد را راه اندازی کرد. همچنین دانشکده جنگ الکترونیک نیز به منظور رفع نیازهای عملیاتی ارتش و به روز رسانی آموزش‌ها متناسب با تجربه‌های موجود افتتاح شد.

رزمایش ها:

رزمایش شبیه‌سازی یک شرایط جنگی است و هدف از آن، آزمودن و همچنین آموختن شگردهای جنگی است؛ در یک رزمایش معمولاً دو سوی نبرد شبیه‌سازی‌شده با نام «آبی» و «قرمز» نامگذاری می‌شوند تا از نامیدن گروه یا کشور بخصوصی به‌عنوان دشمن اجتناب شود. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هر ساله با برگزاری رزمایش‌های مختلف داخلی یا خارجی که با مشارکت کشورهای دوست انجام شود، آمادگی نیروهای نظامی خود را مورد سنجش و ارتقا قرار می دهد؛ بر همین اساس در سال ۹۸ نیز نیروهای مسلح کشورمان اقدام به برگزاری رزمایش هایی در سطح کشور و آبهای بین المللی کرد که در ادامه به بیان جزئیات برخی از آنها می پردازیم:

رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین در منطقه شمال اقیانوس هند

دی ماه ۹۸ کشورهای منطقه و جهان شاهد برگزاری رزمایشی دریایی مرکب توسط ایران، روسیه و چین در منطقه شمالی اقیانوس هند بودند؛ رزمایشی که با هدف تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی و تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی و با پیام صلح، دوستی و امنیت پایدار در سایه همکاری و اتحاد جمعی و تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران قابل منزوی شدن نیست» برگزار شد. این رزمایش از ششم دی‌ماه با حضور یگان‌های سطحی روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز و در طول ۳ روز در منطقه ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، تمرینات مختلفی از جمله تیراندازی سطحی، امداد و نجات دریایی، اطفای حریق و مقابله با دزدی دریایی اجرا شد.‌

رزمایش مشترک ایران و عمان در سواحل مسقط

یکی دیگر از رزمایش های مهمی که در سال گذشته برگزار شد، رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی ایران و عمان در سواحل مسقط بود؛ این رزمایش در راستای پی گیری و اجرای توافقات کمیسیون مشترک دوستی نظامی کشورهای ایران و عمان در اردیبهشت ماه و تنها پس از چند روز از اقدام شیطانی آمریکایی ها در قراردادن نام سپاه در فهرست سازمان های تروریستی جهان انجام شد. واحدهای شرکت کننده در این رزمایش شامل یگان هایی از نیروهای دریایی، هوایی و مرزبانی سلطنت عمان و همچنین یگان هایی از نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش ایران ، با پیام «امنیت، صلح و دوستی در منطقه» آمادگی های خود  برای اجرای عملیات امداد و نجات دریایی را در آب های سرزمینی عمان به نمایش گذاشتند.

برگزاری ۸ رزمایش مهم در سطح کشور

در سال ۹۸ همچنین به منظور ارتقای توان و آمادگی رزمی نیروهای مسلح رزمایش های «ذولفقار ولایت» در منطقه شمال غرب کشور و «غیر مترقبه» در منطقه عمومی ارومیه توسط نیروی زمینی ارتش، رزمایش مشترک «مدافعان آسمان ولایت ۹۸» در منطقه عمومی سمنان توسط نیروی پدافند هوایی ارتش، تمرین دریایی «امنیت پایدار ۹۸» در آب‌های دریای خزر توسط نیروی دریایی ارتش، رزمایش «آبی خاکی» هوانیروز ارتش در اصفهان، رزمایش های امنیتی «غدیر» در شمال غرب و «محرم» در ارتفاعات شاهو در استان کرمانشاه توسط نیروی زمینی سپاه و رزمایش «پدافند پرتوی شهدای خلیج‌فارس» در شهر بوشهر توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد.

کمک ارتش به خدمه کشتی‌های حادثه دیده در دریای عمان

در خرداد ماه ۹۸ در پی ایجاد حادثه برای دو فروند کشتی در دریای عمان و درخواست کمک فوری از سوی خدمه این کشتی ها، نیروی دریایی ارتش در اقدامی بشردوستانه چند فروند شناور خود را به همراه نیروهای امدادگر به منطقه محل حادثه اعزام کرد. این حادثه در محدوده آبی جمهوری اسلامی ایران و در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک اتفاق افتاد.

رفت و آمدهای فرماندهان نظامی:

بهره برداری را از ظرفیت دیپلماسی در جهت پیشبرد اهداف نظامی و تحقق دکترین دفاعی توسط فرماندهان و مسئولان عالی رتبه نظامی کشور از طریق میزبانی از همتایان خود در کشورهای مختلف و همچنین انجام سفرهای متعدد به سایر کشورها و همچنین ارتقای روابط دو و چندجانبه با کشورهای دوست در زمینه مسایل نظامی از جمله فعالیت هایی است که طی سال ۹۸ در نیروهای مسلح مورد توجه قرا گرفته است.

پیگیری دیپلماسی دفاعی در ستاد کل نیروهای مسلح

در شهریور ماه ۹۸ سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز چهارشنبه در رأس یک هیئت عالی‌رتبه نظامی به دعوت لی روا چنگ رئیس ستاد ارتش چین، با هدف بررسی تحولات منطقه، تعمیق روابط دو جانبه دفاعی و گسترش همکاری ها به این کشور سفر کرد.

برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک نظامی ایران و سلطنت عمان در شهر مسقط پایتخت عمان و انجام دیدارهایی میان سرتیپ پاسدار قدیر نظامی رئیس امور بین الملل و دیپلماسی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با مقامات این کشور در فروردین ماه و امضای یادداشت تفاهم‌نامه همکاری‌های نظامی بین ایران و عمان در این دیدارها، و همچنین برگزاری دومین کمیسیون مشترک نظامی ایران و آذربایجان به میزبانی تهران در اسفند ماه از دیگر برنامه هایی بود که در سال ۹۸ در حوزه دیپلماسی دفاعی پیگیری شد؛ این نشست به ریاست سردار قدیر نظامی و سرلشکر محمداف فواد معاون وزیر دفاع آذربایجان و با حضور کارشناسان نظامی دو کشور در محل ستاد کل نیروهای مسلح ایران برگزار شد. در این دیدار زمینه‌های همکاری در خصوص تبادل هیئت‌ها و مقامات نظامی در حوزه‌های مختلف آموزش، رزمایش‌های مشترک، همکاری‌های علمی و پژوهشی، حوزه طب نظامی، همکاری‌های ورزشی و فرهنگی و دیگر حوزه‌های مورد علاقه طرفین بحث و بررسی صورت گرفت و برنامه‌های همکاری‌ها برای سال ۱۳۹۹ مشخص و تعیین شد.

حضور وزیر دفاع در کنفرانس امنیتی مسکو

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سالی که گذشت به منظور تعمیق و گسترش روابط نظامی چمهوری اسلامی ایران سفرهایی به کشورهای روسیه و ترکیه انجام داد؛ حاتمی سوم اردیبهشت ماه به دعوت وزیر دفاع روسیه و به منظور سخنرانی در کنفرانس امنیتی مسکو به این کشور سفر کرد؛ وی در این سفر علاوه بر سخنرانی در هشتمین کنفرانس امنیتی مسکو با همتای روسی خود دیدار و مذاکره کرد. دیدار با  دبیرکل وزیر دفاع عراق، وزرای دفاع ازبکستان، صربستان و چین از دیگر برنامه های امیر حاتمی در سفر به مسکو بود.

وزیر دفاع همچنین در شهریور ماه در جریان سفر رئیس جمهوری برای شرکت در نشست رهبران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به آنکارا پایتخت ترکیه با خلوصی آکار همتای ترک خود دیدار و گفت وگو کرد؛ در این دیدار مسایل امنیتی و دفاعی منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سفرهای فرمانده نیروی راهبردی دریایی به چین، روسیه و پاکستان

نیروی دریایی راهبردی ارتش همواره به دلیل تعاملات گسترده ای که با ارتش های سایر کشورها دارد، بیشترین مناسبات را با کشورهای خارجی داشته است؛ در همین زمینه نیز فرمانده این نیرو دریادار حسین خانزادی همواره در تلاش ایت تا با سفر به کشورهای دوست و حضور در اجلاس های چند جانبه و دیدار با فرماندهان نظامی سایر کشور اهداف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را پیگیری نماید؛ در این راستا دریادار خانزادی در فروردین ماه ۹۸ در صدر هیئت عالی رتبه نظامی برای شرکت در اجلاسی که به مناسبت تشکیل هفتادمین سالگرد نیروی دریایی چین به این کشور سفر کرد. فرمانده نیروی دریایی ارتش در این سفر علاوه بر دیدار با همتای چینی خود با همتایانش در کشورهای بنگلادش، پاکستان، ژاپن و ایتالیا نیز دیدار و گفت و گو کرد.خانزادی مرداد ماه نیز جهت حضور در مراسم روز نیروی دریایی روسیه به سنت‌پترزبورگ سفر کرد؛ دیدار و گفت‌وگو با همتایان روسی و چند کشور دیگر از جمله برنامه های فرمانده نیروی دریایی ارتش در سفر به روسیه بود.

امیر خانزادی در مهر ماه نیز جهت حضور در نشست فرماندهان نیروهای دریایی خزر مجددا به روسیه سفر کرد؛در این نشست که در شهر مسکو برگزار شد، همکاری نظامی نیروهای دریایی خزر در محور های همکاری آموزشی، عملیاتی و اطلاعاتی رزمی در این اجلاس مطرح گردید. در حاشیه این نشست فرمانده نیری دریایی ارتش به‌صورت جداگانه با فرماندهان نیروی‌ دریایی روسیه، قزاقستان و آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد. دریادار خانزادی در ماه آذر نیز در سفری که به کشور پاکستان انجام داد، از مراکز آموزشی و تحقیقاتی نیروی دریایی پاکستان بازدید کرد.

برگزاری نشست هماهنگی اولیه رزمایش دریایی آیونز ۲۰۲۰ با عنوان (IMEX 2020) با حضور کشورهای عضو اجلاس آیونز به میزبانی و ریاست دورهای نیروی دریایی ارتش در منطقه یکم این نیرو مستقر بندرعباس و اعزام ۶ ناو گروه به آبهای آزاد با ماموریت تامین امنیت کشتیهای تجاری ایرانی و همچنین اعزام ناوگروه های مختلف نیروی دریایی ارتش به کشورهای قزاقستان و آذربایجان با هدف تحکیم روابط بین الملل از جمله دیگر اقدامات نیروی دریایی ارتش در حوزه روابط نظامی با کشورهای مختلف در سال ۹۸ بود.

در سال ۹۸ تعداد زیادی از فرماندهان نظامی کشورهای خارجی در سفر به ایران با مقامات مختاف کشوری و لشکری دیدا و گفت و گو کردند که از جمله مهم ترین آنها میتوان به حضور فرمانده ارتش پاکستان، جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع جمهوری عربی سوریه، معاونان وزرای دفاع پاکستان و جمهوری آذربایجان و جمعی از فرماندهان‌ عالی‌رتبه نظامی عراق از جمله رئیس کمیسیون مشترک ایران و عراق و فرماندهان هوانیروز، پدافند هوایی این کشوردر تهران اشاره کرد.

فعالیت های نیروهای مسلح در زمینه مردم یاری:

از ابتدای سال ۱۳۹۸ همزمان با شروع بارندگی های شدید در کشور که منجر به جاری شدن سیل در برخی استان‌ها به ویژه گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان شد، یگان های مختلف نیروهای مسلح اعم از نیروهای چهاارگانه ارتش، نیروهای ۳ گانه و قرارگاه های منطقه ای سپاه، اقشار مختلف سازمان بسیج مستضعفین و همچنین سازمان های تابعه وزارت دفاع با حضئر در مناطق سیل زده با بهره گیری از تجهیزات فنی و نیروی انسانی در اخیار خود و تشکیل قرارگاه های کمک رسانی اقدام به ارائه خدمات مردم یاری در این مناطق کردند.

پرواز بالگرد برای اطفای آتش در ارتفاعات استان فارس، امدادرسانی هوایی به افراد گرفتار در آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط، امدادرسانی نیروی هوایی ارتش در آتش سوزی ارتفاعات کازرون، امدادرسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی ارسال محموله‌های دارویی به این مناطق، برقراری پل هوایی تهران- کنارک و انجام  چندید سورتی پرواز بالگرد برای امداد رسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان، کمک رسانی ارتش به حادثه دیدگان در برف و کولاک از جمله مهم ترین اقداماتی است که نیروهای مسلح در کنار اقدامات خود در زمینه محرومیت زدایی، در حوزه مردم یاری در سال ۹۸ انجام دادند.

شیوع ویروس کرونا در کشور و حضور نیروهای مسلح در کنار بخش های کشوری:

در پی بحران همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان و شناسایی نخستین مبتلا به این ویروس در کشور، در روز یکم اسفند ماه ۹۸ به دستور رئیس‌جمهوری «ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ریاست وزیر بهداشت و با حضور تعدادی از اعضای کابینه دولت و همچنین ستادکل نیروهای مسلح تشکیل شد؛ نخسین جلسه این ستاد نیز شامگاه یکم اسفند با حضور معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد که در این جلسه رئیس سازمان پدافند غیر عامل ستاد کل نیروهای مسلح و یکی از معاونان این ستاد نیز حضور داشتند.

تشکیل قرارگاه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در ستاد کل نیروهای مسلح

با فراگیری ابتلا به این بیماری در داخل کشور، نیروهای مسلح ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با ستاد ملی مقابله با کرونا، هر یک اقدام به برقراری قرارگاهی بهداشتی و درمانی جهت جلوگیری از افزایش شیوع این ویروس در کشور و درمان آن کردند؛ در همین راستا قرارگاه پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شد و سخنگوی ارشد این ستاد از بسیج امکانات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در ارتش، سپاه و بسیج، وزارت دفاع و نیروی انتظامی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا خبر داد و  قرارگاه «مقابله با ویروس کرونا» در نیروی زمینی ارتش و همچنین «قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا» در سپاه فعالیت های خود را آغاز کردند.

مسئولان بهداشت و درمان ارتش و سپاه هر یک ضمن اعلام ظرفیت های درمانی خود و قرار دادن این ظرفیت ها در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا، آمادگی خود برای برپایی بیمارستان های صحرایی در شهرهای مختلف کشور را اعلام کرند. همچنین به دنبال افزایش استفاده از ماسک طبی، مواد ضدعفونی کننده و برخی اقلام بهداشتی مورد نیاز بخش درمان کشور و مواجهه بخش های تولیدی صنعت با کمبودهایی در این زمینه، یگان های مختلف نیروهای مسلح اقدام به راه اندازی خطوط تولید این اقلام کردند. وزیر دفاع نیز در این زمینه با صدور دستور به صنایع مختلف وزارت دفاع، خواستار تولید انبوه  مایع ضد عفونی و ماسک طبی شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) نیز از آغاز تحقیقات علمی و آزمایشکای توسط متخصصان این دانشگاه جهت تولید کیت های تشخیصی و کشف داروهای درمانی و واکسن کرونا خبر داد.

در پی شیوع کرونا در کشور، گردان‌های جنگ نوین نیروهای زمین ارتش و سپاه با استقرار در مناطق آلوده به ویروس کرونا اقدامات خود در زمینه گندزدایی و ضد عقونی کردن سطوح مختلف در شهرهای مختلف آلوده به ویروس کرونا را آغاز کردند.

با گذشت حدود ۲۰ روز از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران و در پی اظهارات برخی از سران ایالات متحده آمریکا و همچنین ادعای کشف سرنخ هایی از سئی مقامات چینی مبنی بر دست داشتن آمریکا در  ایجاد و شیوع ویروس کرونا در سطح دنیا، روز دوشنبه ۱۹ اسفند سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا در ستاد کل نیروهای مسلح از بررسی احتمال حمله بیولوژیک آمریکا در مساله کرونا  خبر داد؛ سردار حسن عراقی زاده به احتمال حمله بیولوژیک آمریکا از طریق انتشار ویروس کرونا اشاره و تاکید کرد: در این باره برخی شواهد و احتمالات وجود دارد که باید بر اساس آنها قضاوت کرد.

فرمان فرمانده کل قوا در خصوص تشکیل «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع کرونا

با افزایش فراگیری ابتلا به ویروس کرونا در کشور و همچنین طرح احتمالاتی در خصوص نقش آمریکا در  همه گیری این ویروس، شامگاه ۲۲ اسفند آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا با صدور فرمانی به سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.

یک روز بعد از فرمان مقام معظم رهبری، نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی درمانی امام‌ رضا (ع) نیروهای مسلح به ریاست سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح و با حضور جمعی از فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح برگزار شد.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1371711

برچسب‌ها