«بازی‌های خانگی»؛ راه حلی برای آموزش کودکان در روزهای کرونایی

ایرنا نوشت: یادگیری فقط با درس و مشق نیست و بازی‌ها، آموزندگان کارآمدی برای کودکان هستند، به خصوص در این روزهای کرونایی که کودکان در منازل بسرمی برند، بهترین ابزار برای یادگیری، انجام بازی های مختلف خانگی است و مجموعه استارتاپی برای این کار، اقداماتی خوبی انجام داده‌اند.

گاهی تصور والدین از یادگیری و محیط آن، تنها مدرسه و کلاس و درس و مشق است. پدر و مادرها احساس می کنند که زمان آموختن و یادگیری فرزندانشان تنها، همان وقت‌هایی است که یا در مدرسه هستند یا در حال دیدن یک فیلم آموزشی و حل کردن یک کتاب و... و. که به نظر می رسد تصور درستی نباشد.

عطاالله پورعباسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: بخش عمده یادگیری فرزندان، در فضایی خارج از کتاب و آموزش‌ های رسمی است که بازی های خانگی از جمله آنهاست.

متخصص  علوم اعصاب و رفتارشناسی بیان داشت: حتی منش و رفتار یک مربی یا پدر و مادر در یک محیط کاملاً معمولی مانند میز غذا، قدرت آموزندگی بسیار بالایی برای کودکان و نوجوانان دارد. به  خصوص در این روزها که مدارس به خاطر شیوع کرونا تعطیل شده و فرزندان بیشتر در محیط خانواده هستند، اثر آموزندگی این رفتارها بسیار بیشتر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: با این نگاه، از مهمترین فضاهایی که در آموزش و تقویت مهارت‌های شناختی مانند توجه، تمرکز، حافظه، نظم پذیری، قدرت تصمیم گیری، ریسک پذیری و... و. بسیار موثر و کارآمد است، فضای بازی است.

پورعباسی ادامه داد: چه بازی‌هایی که با ابزار و اسباب انجام می شود و چه بازی‌هایی که بدون هیچ ابزار و در یک جمع دوستانه و خانوادگی اتفاق می افتد. اتفاقاً این مسأله یکی از برجسته ترین ویژگی‌های فرزندپروری موفق است که پدر و مادر بدانند، چگونه می توانند با وسایل دم دستی منزل مثل جارو، قابلمه و ... با بچه ها بازی کنند و همچنین بدانند که هر کدام از آن بازی‌ها، چه مهارت شناختی را در فرزندشان تقویت می‌کند و چه چیزی را به آنها می آموزد.

وی با اشاره به اینکه "بازیهای خانگی"، مجموعه ای از همین بازی‌هاست که برخی حتی ریشه در نوستالژی پدر و مادرها دارد. افزود: هسته فناوری تحلیلگران مغز و رفتار، از هسته های فناوری مستقر در مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری استارتاپ نسل سالم، تعداد قابل توجهی از بازی‌های خانگی را طراحی یا به روز رسانی کرده و با تکیه بر دانش علوم شناختی، تلاش کرده اند، نقشه توسعه شناختی رفتاری هر یک از بازی‌ها را تعیین و رده بندی سنی متناسب با رشد مغزی و شناختی کودکان را برای آنها تبیین کنند.

پورعباسی گفت: در این مجموعه هدف این بوده است که پدر و مادرها بتوانند با حداقل وسایل و با همه وسایل دم دستی خانه، بتوانند با فرزندانشان بازی کنند تا از مجرای بازی و سرگرمی، به پرورش مهارت‌هایی از جمله دامنه های حافظه، توجه و تمرکز، کارکردهای اجرایی و تکامل حرکتی کمک کنند. مهارت‌هایی که صرفاً با دیدن فیلم‌های آموزشی و تکلیف نوشتن در منزل تقویت نخواهند شد.

وی با بیان اینکه"بازی های خانگی"  در قالب یک اپلیکیشن کاربردی قابل نصب بر روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی آماده شده است، افزود: تدوین کنندگان این بازی‌ها مصمم هستند برای کمک به خانواده ها برای تقویت آموزش فرزندان در روزهای تعطیلی مدارس به خاطر کرونا، هر چه زودتر نسخه های کامل‌تری از این اپلیکیشن را برای استفاده آماده کنند.

۴۷۲۳۷
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1377771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =