گرانی‌های افسار گسیخته در بندرعباس/ همیشه پای تخصیص ارز در میان است

با آغاز ماه مبارک رمضان شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت بسیاری از اقلام غذایی از جمله برنج و حبوبات بودیم به طوری که قیمت برخی اقلام تا ۲ برابر افزایش را نشان می‌داد.

به گزارش خبرآنلاین از بندرعباس، با حلول ماه مبارک رمضان و بالا رفتن نیاز مردم به اقلامی مانند حبوبات لزوم نظارت‌ها بر بازار افزایش می‌یابد که امسال به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و به دنبال آن پایین آمدن قدرت خرید مردم لازم بود نظارت‌های بیشتری برا بازار انجام شود. 

یا اینکه دولت با یکسری کارهای حمایتی جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد اما متاسفانه خبری از این تدابیر نبود و بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم با افزایش قیمت روبرو شد که البته مسئولین آن را فقط منوط به حبوبات دانستند.

طبق گزارش‌های خبرنگار تسنیم با شروع ماه مبارک رمضان قیمت عدس به کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و نخود از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ افزایش یافته است؛ لپه از ۱۳ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان، لوبیا قرمز ۱۲ هزار و ۵۰۰ به ۲۶ هزار تومان، لوبیا چیتی از ۱۵ هزار و ۵۰۰ به ۲۶ هزارتومان و ماش از ۱۴ هزار به ۲۷ هزار تومان رسیده است و در نهایت قیمت برنج هندی به کیلویی ۱۹ هزار تومان نیز رسیده و برنج پاکستانی آنقدر نایاب شده که اگر پیدا هم شود قیمت بالایی دارد. 

عیسی ذاکری یکی از فعالان جهادی در امر تهیه بسته‌های ارزاق برای نیازمندان که از چندین ماه پیش بازارچه اقتصاد مقاومتی هم راه اندازی کرده است به خبرنگار تسنیم گفت: اقلام مورد نیاز مردم به‌جز مرغ و گوشت به‌طور سرسام‌آوری گران شده است. فقط در بحث برنج با افزایش قیمت بسیاری روبه‌رو بوده‌ایم و برنج هندی و پاکستانی هر دو با افزایش قیمت قابل توجهی روبه‌رو بوده‌اند. 

برای یافتن ریشه این افزایش قیمت‌ها مصاحبه‌ای را با محمد عباسی معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ترتیب دادیم و موضوع را از وی جویا شدیم.

عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: در سال‌های گذشته حبوبات جزو کالاهای اولویت یک بود اما از سال گذشته حبوبات از کالاهای اولویت یک به اولویت دو تغییر داده شد. با این تغییر اولویت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که به حبوبات تخصیص داده شده بود به ارز نیمایی اصلاح شد و واردات حبوبات با این ارز صورت گرفت بنابراین ما شاهد افزایش قیمت آن هستیم.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت هرمزگان بیان کرد: عموماً برداشت حبوبات از مزارع کشور در ماه‌های خرداد و شهریور انجام می‌شود و در فصل برداشت شاهد کاهش قیمت حبوبات خواهیم بود. در بخش گوشت شاهد افزایش قیمت نبوده‌ایم و مرغ نیز با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است و برای برنج نیز پیگیر تخصیص ارز هستیم.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1383387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =