نسخه چهره اصلاح طلب برای ناکام گذاشتن تحرکات ضدایرانی سیستم های جاسوسی

ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح طلب با تحلیل مجلس یازدهم ضمن تابع‌تر خواندن این مجلس نسبت به قدرت، صف‌بندی بین جریان اصول‌گرا و ایجاد دوقطبی کاذب را از نتایج این مجلس دانست.

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره وضعیت جناح‌های سیاسی گفت: آنچه که پیش می‌رود این است که یک جناح سیاسی کاملاً از مجلس حذف شده  و شرایط بعدی این است که به سمت یک دست شدن حاکمیت و یک نوع دوگانه‌سازی درون جریان اصولگرایی پیش برویم. به گونه‌ای که جناح‌بندی بین جریان پایداری و قالیباف ایجاد شود که یک دو قطبی کاذب در حوزه سیاسی شکل گیرد و جریان منتقد و اصلاح‌طلب کامل حذف شوند. این تجربه را در زمان آقای احمدی نژاد و مجلس هفتم و هشتم داشته‌ایم که تجربه خوبی هم نبوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: فلذا دوران پساکرونا به لحاظ اقتصادی به سمت انهدام طبقه متوسط و دو قطبی شدن فضای کشور پیش خواهد رفت و اقلیتی سرمایه‌دار که در شرایط کنونی توانسته‌اند خودشان را بالا بکشند و یک اکثریت فقیری که محتاج کمک دولت خواهند بود، به وجود خوهد آمد. به لحاظ سیاسی هم شاهد بسته‌تر شد فضای سیاسی با این استدلال که یکدست شدن حاکمیت به رفع مشکلات کمک می‌کند، خواهیم بود.

نماینده مجلس ششم در پاسخ به این سوال که در شرایطی که اصلاح‌طلبان از همه ارکان قدرت حذف شده‌اند چه کاری باید انجام دهند، خاطر نشان کرد: عملاً اصلاح‌طلبان اختیاری ندارند شرایط به گونه‌ای شده است که آنها به علت اینکه از حوزه اجتماعی فاصله گرفته‌اند ضعیف شده اند.

وی اضافه کرد: پشتوانه افکار عمومی آنها نیز مثل گذشته نیست؛ نه به معنی اینکه این پشتوانه مردمی را جناح اصول‌گرا دارند، نه؛ مردم در وضعیتی هستند که به نوعی ناامید از ایجاد تغییرات در حوزه قدرت هستند. بنابراین کاری که جریان اصلاح‌طلب باید انجام دهد این است که اصلاحات را در حوزه اجتماعی و در بدنه افکار عمومی دنبال و پیگیری کنند.

تاجرنیا با بیان اینکه اگر روال بر مدار گذشته باشد، طبیعتاً انتقادهایی ایجاد خواهد شد، تاکید کرد: بنابراین انباشتی از بی اعتمادی شکل می‌گیرد که زمان فوارن و شکل آن مشخص نیست اما اگر عقلانیت به وجود آید و به خوبی ریشه‌یابی کند شرایط متفاوت خواهد بود چرا که بخش عمده‌ای که در ناآرامی‌ها نقش داشتند عقبه آسیب‌پذیر و حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ بودند و مسئله بزرگ آنها اقتصاد و معیشت است که برآمده از ناکارآمدی سیستم‌های اجرایی کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه این مسئله در داخل به تسویه حساب جناحی و انتقاد صرف از دولت انجامیده است و در حوزه بین‌المللی نیز موضوع را با سیستم‌های جاسوسی کشورهای دیگر مرتبط می‌کنند، گفت: شکی وجود ندارد که کشورهای قدرتمند و مخالف جمهوری اسلامی و سیستم‌های جاسوسی از ناآرامی‌های داخل کشور خوشحال می‌شوند و تلاش می‌کنند ابعادش را گسترده‌تر و هر چه بیشتر مطرح کنند، اما مهم این است که ما به آنها این امکان را ندهیم و راه آن هم این است که مسائل به شکل درستی آسیب‌شناسی شود و نسخه درست و شفابخشی برای آن طراحی شود.

تاجرنیا درباره  تحلیل خود از مجلس یازدهم گفت: مشکل حال حاضر مجلس مشکل ریاست و بخش‌های دیگر آن نیست بلکه مشکلش محدود شدن اختیارات پارلمان در کشور است و مشکل این است که مجلس به انحا مختلف محدود شده و از کارآمدی لازم برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه مجلس به جای اینکه جای چهره‌های قوی و عصاره فضائل ملت باشد، تبدیل به جایگاه افرادی شده که مورد تائید شورای نگهبان هستند و نه الزاماً از افکار عمومی، ادامه داد: این مجلس با توجه به اینکه کمترین مشارکت را در طول تاریخ پیروزی انقلاب داشته طبیعا در کنار آن اختیارات محدود قرار می‌گیرد و فاقد توانایی‌های لازم است.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1386125

برچسب‌ها