اگر بودجه نیست حقوق منِ نماینده را هم ندهید /توضیحات ویژه برای نمایندگان دور اولی /انتقاد از مصوبات شورای هماهنگی سران قوا /حواشی صحن مجلس

تذاکرات مجلس یازدهمی‌ها بعد از صحبت‌های نوبخت و همتی به اوج خود رسید.

به گزارش خبرآنلاین، جلسه امروز مجلس که با حدود ۲۰ نماینده غایب آغاز شد مانند سه جلسه قبل با ترافیک تذکرات مواجه بود و تعداد این تذکرات بعد از صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی به اوج خود رسید. 

روایت مصری از دیدار با نوبخت و بحث بر سر حقوق‌ها

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در جلسه علنی امروز سه شنبه و در جریان بررسی مشکلات اقتصادی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام تنگناها، مشکلات و مسائلی که کشور در رابطه با نقدینگی دارد، همه را ما قبول داریم و محدودیت‌هایی که وجود دارد مورد قبول ماست، اما چند بار خدمت رئیس سازمان برنامه بودجه رسیدیم و کتبا نامه خدمت آقای نوبخت دادم.

او ادامه داد:  ما برای اجرایی شدن این قانون چندین جلسه را با آقای نوبخت و وزرای مربوطه برگزار کردیم اما تاکنون حتی یک ریال به حقوق محرومان اضافه نشده است؛ حال این که ۱۴۰۰  میلیارد تومان بودجه برای آن اختصاص یافته است حرفمان این است اگر بودجه‌ای نیست برای هیچکس نباشد؛ حتی حقوق من نماینده را هم ندهید و اضافه نکنید؛ نه  این که یک ریال هم به حقوق محرومان اضافه نشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: حقوق رزمندگان معسر هم افزوده نشده آنها کسانی هستند که از ۶ ماه تا ۵ سال در جبهه‌ها بودند و هیچ درآمدی و کاری و امکانات ندارند و همچنان حقوق ۷۵۰ هزار تومانی می‌گیرند. بسیاری از مشکلات در کشور ما به دلیل بی اعتنایی به محرومان است که حق آنها را نمی‌دهید لذا باید علت عدم افزایش حقوق محرومان و رزمندگان معسر در سال گذشته و امسال در گزارش به مجلس توضیح داده شود.

توضیحات برای دور اولی‌ها

ولی اسماعیلی از دیگر نمایندگانی بود که میکروفونش برای بیان تذکر در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش رئیس سازمان بودجه و رئیس کل بانک مرکزی روشن شد. او با استناد ماده ۲۲ آیین نامه گفت: آقای نوبخت در گزارش خود می‌گوید که تورم ۵۱ درصد  در سال ۹۸ به ۲۱ درصد در سال ۹۹ رسیده بعد از منفی شدن تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی و همچنین افزایش ضریب جینی سخن می‌گوید. چطور تورم ۳۰ درصد کم شده است که مردم آن را نمی‌بینند و سفره‌هایشان هر روز کوچک‌تر می‌شود؟

اسماعیلی  افزود: این صحبت‌های آقای نوبخت با یکدیگر در تضاد بود. بهتر است این موضوع در جلسات دیگری مورد بررسی قرار گیرد و گزارش داده شود.

 در پاسخ به تذکر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای نوبخت پیشنهاد دادند جلسات کارشناسی بیشتری گذاشته شود که این کار را در طول هفته‌ آینده انجام می‌دهیم.

علی بابایی  نماینده ساری نیز در تذکری تاکید کرد که باید قبل از ارائه این گزارشات در مجلس اطلاعات دقیق به  نمایندگان داده می شد که بهتر اظهار نظر کنند که در پاسخ به آن قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت این جلسات بیشتر برای اطلاع از وضعیت کشور به خصوص برای نمایندگان دور اولی است.

تذکر روح‌الامینی درباره جلسات اقتصادی مجلس 

عبدالحسین روح‌الامینی در نشست علنی امروز مجلس، با اشاره به شکل‌گیری شورای هماهنگی سران قوا گفت: مجوزهای این شورا باید به حداقل برسد و صرفا باید برای کارهای ضروری و حداقلی مجوز صادر کند.

نماینده تهران ادامه داد: باید منابع ۴.۸ میلیارد دلاری را به صورت بهینه مدیریت کرد، برای بازگشت این منابع دیر اقدام شد اما نباید آن را رها کرد.

وی تأکید کرد: وقتی در دوران کرونا توانستیم دو روزه ثبت سفارش‌ها از فرودگاه امام را ترخیص کنیم چرا صنایع دارویی ما باید ۶ ماه پشت در بروکراسی‌ها بماند، کرونا به ما نشان داد بعضی از کارها با هزینه کمتر و سرعت بیشتر قابل اجرا است.

این نماینده مجلس یازدهم اظهار داشت: تخصیص قطره‌چکانی ارز در ماه‌های پایانی سال گذشته بلای جان صنایع شد به طوری که صنایع دارویی برای تهیه مواد اولیه خود باید ۶ ماه زودتر ثبت سفارش کنند.

روح‌الامینی با اشاره به وضعیت صادرات کشور گفت: چرا کامیون‌ها باید ماه‌ها در مرز بمانند، برای ایران بازار همسایه‌ها حق مسلم است بنابراین باید در صادرات پنجره واحد داشته باشیم. کرونا نشان داد بسیاری از قوانین دست و پاگیر است بنابراین باید آنها را کنار گذاشت.

وی خطاب به دولت گفت: برگزاری جلسات خوب است اما باید راه‌حل‌ها و تحلیل‌ها ارائه شود، صرف ارائه گزارش کاری از پیش نمی‌برد.

۲۷۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394983

برچسب‌ها