از تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تکمیل شهرکرد تا راه‌اندازی شهرک بازیافت زباله

عضو شورای شهر شهرکرد گفت: برخی‌ پروژه‌های شهر شهرکرد پس از گذشت ۲۰ سال هنوز تعیین تکلیف نشده‌ که باید تدابیر لازم در این باره اتخاذ شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی شهرداری ،جلسه علنی شورای شهر شهرکرد امروز با حضور شهردار و اعضای‌ شورا برگزار شد.
در ابتدای جلسه حیدر علیپور ضمن تقدیر از حضور رسانه‌ها اظهارداشت: در جهت توسعه و آبادانی و سازندگی شهر، رسانه‌ها پل ارتباطی بسیار قوی هستند و می‌توانند مشکلات مردم را با شورا در میان بگذارند.
وی افزود: اقدامات و خدمات خوبی توسط مدیریت شهری و شورا ارائه شده که رسانه‌ها می‌توانند خدمات را منعکس و از طرفی مشکلات را نیز به شورا انتقال دهند.
رئیس شورای شهر شهرکرد  با اشاره به شرکت جمع‌آوری و حمل زباله بیان کرد: با توجه به عدم ثبات اقتصادی و شرایط موجود کشور به دلیل شیوع ویروس‌ کرونا شرکت‌ حمل زباله‌ خواستار فسخ قرارداد شده است‌.
علیپور خاطرنشان کرد: برای شروع کار و برگزاری مزایده‌ جهت انتخاب شرکت‌ جدید باید شرح خدمات به صورت صریح و برحسب واقعیت انجام شود، وزن واقعی‌ زباله‌ در پایان کار مشخص شود و اعتقاد داریم که در راستای خدمت به مردم در این حوزه یک پیمانکار قدرتمند و باتجربه انتخاب شود.
وی گفت: همانگونه‌ که برای اجرای پروژه ‌ برج دوقلو از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیاء‌ استفاده شد، بنابراین در حوزه خدمات شهری نیز باید یک پیمانکار  با تجربه ورود پیدا کند.
رئیس شورای شهر شهرکرد خاطرنشان کرد: برگزاری مزایده و مناقصه به صورت یکساله یکی‌ از کارهای خوب شهرداری است چرا که مزایده‌ها سالانه با توجه به شرایط اقتصادی برگزار می‌شود.
علیپور با اشاره به نظافت‌ و  بهداشت شهر شهرکرد تصریح کرد: شهر شهرکرد از لحاظ نظافت، تمیزی و بهداشت جزء‌ ۵ استان‌ برتر کشور است و تاکید ما بر انتخاب پیمانکار جهت ارائه خدمات شهری به دلیل ارتقاء‌ سطح سلامت مردم است.
طیبه شریفی نایب رئیس شورای شهر شهرکرد نیز در ادامه جلسه با اشاره به بازدید به عمل آمده از استان اصفهان و نشست با شهردار اصفهان بیان کرد:  استفاده از تجربیات همکاران ما در شهرهای دیگر می‌تواند چراغ راهی برای توسعه شهر داشته باشیم.
وی با اشاره به جریمه‌هایی‌ که در کمیسیون‌ ماده ۱۰۰ انجام شده است، افزود: در برخی مواقع بدون توجه به قانون‌ جرایمی انجام شده و در برخی مواقع مراکزی با تغییر کاربری خود از پرداخت حق و حقوق شهرداری خودداری کرده‌اند ‌که در این خصوص باید تدابیری اتخاذ شود.
شریفی با اشاره به جمع‌آوری زباله‌ به صورت منطقه‌ای تصریح کرد: یکی از مزیت‌های اجرای طرح جمع‌آوری زباله‌ به صورت منطقه‌ای ایجاد رقابت بین پیمانکاران است و این می‌تواند نظافت و بهداشت بیشتر شهر را به دنبال داشته باشد.
امامقلی‌ بلالی عضو شورای شهر شهرکرد نیز در ادامه جلسه با اشاره به پروژه‌های نیمه تکمیل در سطح شهر شهرکرد گفت: بسیاری از پروژه‌ها هستند که بیش از ۲۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد اما تاکنون تعیین‌ تکلیف‌ نشده‌اند بنابراین با توجه به اینکه وظیفه اصلی ما خدمت به مردم است باید تلاش کنیم، هرچه‌ سریع‌تر نسبت‌ به تعیین‌ تکلیف‌ این پروژه‌ها اقداماتی انجام دهیم‌.
وی افزود: خیابان اقبال‌ لاهوری‌ بیش از ۲۰ سال است که زمین خریداری و یا تملک شده و جهت‌ بازگشایی آن در کمیسیون ماده ۵ مطرح اما تاکنون اقداماتی انجام نشده است‌.
عضو شورای شهر شهرکرد بیان کرد: اراضی دره‌دی‌، منطقه‌ بروم‌پهنه‌ و صنایع‌ حوضچه‌ای، جاده‌ قدیم ‌شهرکرد، حریم و جوی و جدول‌ قریه‌ دهکرد از جمله پروژه‌های نیمه تمام شهر هستند که‌ باید تدابیر لازم اتخاذ گردد.
بلالی با اشاره به برگزاری مراسمات عزا در ایام کرونا ادامه‌ داد: می‌طلبد در روزهایی که چندین مراسم در آرامستان همزمان برگزار می‌گردد، یک مکان جهت استقرار مداحان در نظر گرفته شود و اجرای مداحی آن‌ها با نوبت اجرا شود.
وی با اشاره به اجرای طرح یک نمای یک شکل برای ساختمان گفت: با توجه به اینکه در بسیاری‌ از شهرها و کشورهای اروپایی در یک خیابان و یا یک محله ساختمان‌ها از یک نما استفاده می‌کنند، می‌طلبد این طرح در دستور کار شهرداری و شورا قرار گیرد تا جلوه‌ای بهتر به شهر بدهند.
عضو شورای شهر شهرکرد بیان کرد:  کمیته‌ای تشکیل و املاک‌ شهرداری از کمترین مساحت تا بیشترین‌ مساحت ثبت شود چرا که اگر املاک‌ گذشته حفظ شده بود در حال حاضر به عنوان یکی از ثروتمندترین‌ شهرداری‌ها بودیم‌.
بلالی با بیان اینکه حفاظت از اموال شهرداری وظیفه ما است، بیان کرد: در حالی که باید خدمت به مردم به نحو احسنت‌ انجام شود اما باید در برابر آن نیز از اموال شهرداری محافظت‌ شود.
وی با اشاره به سد معبر در برخی‌ کوچه‌ و خیابان‌ها گفت: وجود مصالح ساختمانی درب‌ امامزادگان دوخاتون(س) شهرکرد و نصب سایه‌بان‌ در برخی کوچه و خیابان‌ها و ایجاد سدمعبر، برای مردم ایجاد مزاحمت کرده است‌.
حمید فتح‌اللهی عضو شورای شهر شهرکرد نیز در ادامه جلسه با اشاره به استعلام جهت اجرای باغ خزندگان در شهرکرد بیان کرد: فراخوان جذب سرمایه‌گذار در حال انجام است که راه‌اندازی این‌ باغ سبب توسعه و رونق گردشگری می‌شود.
وی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده جهت راه‌اندازی بازارچه‌ محلی فروش محصولات بومی گفت: با توجه به سال رونق‌ تولید، اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی و شعار امسال که به نام سال جهش تولید است راه‌اندازی اسن بازارچه می‌تواند زمینه رونق تولید و اشتغال را فراهم کند.
عضو شورای شهر شهرکرد با اشاره به شهرک بازیافت و پسماند زباله ادامه داد: نماینده شهرداری جهت رسیدگی به امورات معرفی شده اما باید برای اتخاذ نظر هیئت داوری که در مهرماه است دلایل لازم ارائه شود.
فتح‌اللهی با اشاره به پرداخت عوارضات‌ شهرداری و تغییر کاربری‌ها گفت: برخی‌ مراکز کاربری، خدماتی دارند اما عوارض مسکونی پرداخت می‌کنند و حق و حقوق شهرداری در نظر گرفته نمی‌شود که در این راستا باید نظارت کافی انجام شود.
وی با اشاره به انتخاب شرکت جهت جمع‌آوری زباله‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، منطقه‌ای شدن جمع‌آوری زباله شاید از لحاظ بهداشتی کار درست نباشد بنابراین باید در تمام شرایط در ابتدا سلامت مردم ما نظر قرار داده شود.
عضو شورای شهر شهرکرد تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید در صرف بودجه و اعتبارات مدیریت لازم انجام شود.
فرهاد رئیسی عضو شورای شهر شهرکرد نیز در ادامه جلسه با اشاره به نحوه‌ جمع‌آوری زباله افزود: شهرک بازیافت یک غصه‌ و قصه‌ برای شهر است که باید هرچه سریع‌تر این موضوع با رعایت قوانین تعیین تکلیف شود.
وی با بیان اینکه جایگاه تفکیک زباله‌ باید مشخص شود، گفت: اعتقاد دارم که جمع‌آوری زباله باید به صورت منطقه‌ای انجام شود چرا که علاوه‌بر ایجاد رقابت سبب می‌شود که انحصاری‌ که سال‌ها ایجاد شده شکسته شود.
ساخت‌وساز غیرمجاز در شهرکرد کاهش چشمگیری داشته است
عضو شورای شهر شهرکرد بیان کرد: در کشور یک نوع بهم ریختگی اقتصادی را شاهد هستیم و مسائل و مشکلات قابل پیش‌بینی نیست بنابراین باید شرایط پیمانکار هم درنظر گرفته و اگر به صورت منطقه‌ای جمع‌آوری زباله‌ انجام شود ضرر و زیان پیمانکار نیز کاهش می‌یابد.
رئیسی با بیان اینکه در برخی مواقع شرکت جمع‌آوری زباله به صورت کامل وظایف خود را انجام نداده است، ادامه داد: پیمانکارانی که در مزایده برنده می‌شوند باید وظایفشان‌ را به صراحت اعلام کنید و همچنین باسکول پسماند راه‌اندازی شود و تناژ دقیق زباله مشخص شود.
عضو شورای شهر شهرکرد خاطرنشان کرد: بنابراین باید پیمانکار ارزیابی شود و در صورت عدم کارآیی پیمانکار خلع و از ظرفیت افراد دیگر استفاده و از نظرات افراد باتجربه بیرون از استان نیز بهره‌مند شوید.
سوء‌ مدیریت‌ها در مجموعه شهری برطرف شود
مصطفی حیدری عضو شورای شهر شهرکرد در ادامه جلسه با اشاره به پسماند زباله‌ گفت: حدود ۹ سال است که زباله‌ به صورت تناژ ارائه می‌شود اما هنوز باسکول نداریم بنابراین باید بدانیم میانگین زباله به چه صورت محاسبه‌ می‌شود.
وی افزود: عدم وجود باسکول برای‌ زباله به دلیل کم کاری پیمانکار نیست بلکه به دلیل سوءمدیریت‌ها است.
حیدری ادامه داد: برای اجرای طرح جمع‌آوری زباله کار باید کارشناسی‌ و مزیت و معایب‌ طرح بررسی شود اما منطقه‌ای شدن این موضوع می‌تواند موثرتر و بهتر از گذشته باشد.
عضو شورای شهر شهرکرد با بیان اینکه در قبال عوارضاتی که از مردم اخذ می‌شود باید خدمات خوب ارائه شود، تصریح کرد: میزان سطح و سطوحی‌ که توسط پیمانکار در خصوص انجام کار در جوی و جداول و ... ارائه می‌شود واقعی نیست و این مشکلی است که در سیستم مدیریتی باید رفع شود.
علیرضا توکلی عضو دیگر شورای شهر شهرکرد نیز با اشاره به تبصره‌ ۵ کمیسیون ماده ۱۰۰ گفت: در قانون به صراحت بیان شده است در صورت اختلافی‌ که در اراضی که کاربری مسکونی یا تجاری هستند بدون پروانه و یا بیشتر از حد مجاز ساخت و ساز انجام دهند جریمه شوند و تخریب صورت نگیرد.
وی افزود: در تبصره‌ بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها نیز گفته شده اگر واحد تجاری باشد اما استفاده‌ دیگری شود انسداد و رد می‌شود.
عضو شورای شهر شهرکرد بیان کرد: در صورت استفاده از حضور دو پیمانکار جهت جمع‌آوری زباله باید در قرارداد قید شود که در صورتی که یکی از پیمانکاران کار را رها کرد پیمانکار دیگر باید ادامه کار را انجام دهد.
بهادر عبدالغنی شهردار شهرکرد در ادامه جلسه در خصوص شهرک بازیافت زباله گفت: با توجه به حضور یک مشاور و سازنده‌ قطعات‌ در مقیاس‌ کلان، از شهرک بازیافت زباله‌ بازدید و با مدیر سرمایه‌گذاری شهرداری نیز رایزنی‌های لازم را انجام داده‌اند.
عبدالغنی افزود: شهرک بازیافت زباله به یک سوله حدود ۱۴۰۰ متر و تجهیزاتی جهت جداسازی نیاز دارد و تا بازیافت کامل حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که فراخوان با نظر مشاور آماده و عزم جدی داریم که کار شروع و از سال آینده تفکیک زباله انجام شود.
شهردار شهرکرد بیان کرد: جهت جمع‌آوری زباله‌ نیز ما به دنبال پیمانکاری هستیم که بتواند به بهترین نحو خدمات‌ را ارائه و سبب ایجاد مشکل برای سازمان نشود.
وی خاطرنشان کرد: منطقه‌ای شدن جمع‌آوری زباله نیز مشکلی پیش نخواهد آورد و در صورت وجود مشکل بعد از یک سال روش‌ جمع‌آوری اصلاح می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1404608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =