۰ نفر
۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸

بسیاری از شیوخ عرب در دهه های اخیر با بهره گیری از درآمدهای نفتی و فرصتهایی که بر اساس قدرت سیاسی بدست آورده اند، بر ثروت خود افزوده و جماعت بیشماری از شهروندان این کشورها را از دستیابی به ابتدایی ترین امکانات رفاهی محروم کرده اند .

در آمارهایی که سالانه توسط مراکز مختلف از تعداد ثروتمندان جهان منتشر می شود ، همواره این آمار شاهد افزایش تعداد ثروتمندان عرب بوده است .
در آخرین آماری که توسط مجله 'فوربس عربیا' منتشر شده ، فهرست 34 نفر از ثروتمند ترین مردان عرب به طور جداگانه چاپ شده است .
نکته مهم در این آمار حذف برخی از سیاستمداران عرب از فهرست ثروتمندان این کشورها است که حاضر به ذکر ثروت خود نبوده اند .
این مجله با حذف نام سیاستمداران از لیست ثروتمندان عرب ، میزان اموال 34 ثروتمند این کشور را در سال 2010 میلادی رقمی معادل 127 میلیارد دلار ذکر کرده است.
میزان ثروت ، ثروتمندان عرب در سال 2009 میلادی حدود 115 میلیارد دلار برآورد شده بود.
در صدر فهرست ثروتمندان عرب ، 'الولید بن طلال' شاهزاده عربستانی قرار دارد که ثروتی بالغ بر 6/ 19 میلیارد دلار را در اختیار دارد.
در لیست مجله فوربس عربیا، عربستان، مصر، لبنان، امارات و کویت بیشترین تعداد میلیاردرها را داشته اند .
در این میان عربستان و مصر هر کدام با داشتن هشت میلیاردر پیشتاز فهرست ثروتمندان عرب بوده اند .
لبنان با شش میلیاردر در رده سوم این فهرست قرار داشته است . ثروتمند ترین مردان لبنانی شامل خانواده 'میکاتی' و 'الحریری' می شوند.
امارات نیز چهار میلیاردر را در این فهرست دارد که 'عبدالعزیز الغریر' رییس مجلس مشورتی این کشور با 7/ 2 میلیارد دلار ثروت ، دوازدهمین مرد ثروتمند در جهان عرب و چهارصد و بیستمین ثروتنمد در جهان است.
نکته جالب این است که ثروت این افراد معادل 15 درصد کل بودجه کشورهای عربی جهان است.
مجله فوربس عربیا به نکته مهم دیگری در فهرست خود اشاره کرده که در آن به تفاوت میلیاردرهای عرب با همتایان غربی آنها پرداخته است .
در این مطلب اشاره شده که 'بیل گیتس' که ثروتمندترین مرد جهان است، ثروت خود را از راه ابتکار و ابداعات جدید و کمک به توسعه جهانی بدست آورده است .
همچنین بسیاری از میلیاردرهای جهان غرب با تلاش و کوشش ، نوآوری و خلاقیت فردی توانسته اند به ثروت هنگفتی دست پیدا کنند، در حالیکه ثروتمندان عرب اموال خود را غالبا یا از طریق ارث و یا دسترسی به قدرت سیاسی و بهره گیری از این قدرت در راه جمع آوری اموال کسب کرده اند .
در حالیکه اگر مجله فوربس عربیا اسامی سیاستمداران عرب که در سالهای اخیر به میلیاردرهای نوپایی تبدیل شده اند ، به لیست خود اضافه می کرد ، تفاوت فاحش ثروتمندان عرب با دیگر کشورهای جهان بیشتر نمایان می شد.
شرکتها و موسسات متعددی که زیر نظر میلیاردرهای عرب فعالیت می کنند ، سالانه میلیاردها دلار از زحمات کارکنان خود را به یغما می برند تا بر ثروت خود بیفزایند.
اعتراضات متعدد کارگران خارجی در کشورهای عربی و تلاش آنان برای دریافت حقوق اندک خود از کارفرمایان میلیاردرشان بارها با سرکوب شدید و اخراج از این کشورها همراه شده است .
بخش عمده ثروت میلیاردرهای عرب ناشی از ناتوانی کارکنان آنان در دستیابی به حقوق خود به دلیل خارجی بودن ، جمع آوری شده است .
بیشتر کشورهای عربی که اکنون هر ساله میلیاردرهای جدیدی به لیست ثروتمندان جهان معرفی می کنند ، فاقد قانون کار و حمایت از کارکنان و کارفرمایان هستند .
در این شرایط کارگران شرکتها و موسسات ثروتمندان عرب که اکثرا نیز از کشورهای دیگر تامین شده اند ، توان احقاق حقوق خود را نداشته و همواره باید شاهد سرکوب و اخراج از این کشورها باشند .
سازمانهای حقوق بشری بارها نسبت به برده داری نوین در کشورهای عربی هشدار داده و کمیته حقوق بشر سازمان ملل نیز به همین دلیل این کشورها را مورد انتقاد قرار می دهد.
از سوی دیگر میلیاردرهای کشورهای عرب که اکثرا نیز از شاهزادگان و یا شیوخ این کشورها هستند و در مسند قدرت سیاسی نیز قرار دارند ، همواره از این قدرت برای دستیابی به ثروت بیشتر تلاش کرده اند .
اعتراضات مردمی اخیر در بسیاری از کشورهای عربی نشان داد که بسیاری از وزرا و مقامات این کشورها ، افرادی فاسد بوده اند.
معترضین در کشورهای عربی بارها در تظاهرات خود خواهان برکناری و محاکمه وزرا و مقامات فاسد در دولتهای خود شده اند که به دلیل ارتباطات گسترده این مقامات تاکنون این خواسته ملت عرب تحقق نیافته است .
از سوی دیگر بانکهای بین المللی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز به دلیل محدودیتهای قانونی خود ساخته هرگز لیست اموال شاهزادگان و شیوخ کشورهای عربی را منتشر نمی کنند، تا ابعاد این مال اندوزی مشخص شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =