واکنش واعظی به ادعای میانجیگری الکاظمی بین ایران و آمریکا

رئیس دفتر رئیس جمهور می‌گوید: حجم روابط و همچنین مراودات سیاسی و امنیتی تهران - بغداد رو به افزایش است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود واعظی عصر سه شنبه و در حاشیه دیدار و گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و مصطفی الکاظمی نخست وزیر کشور عراق به خبرنگاران گفت: شرایط امروز منطقه بسیار حساس است و با توجه به اینکه دولت جدید عراق شکل گرفته و با قدرت بر امور مسلط می‌شود که بسیار مهم است.

در همین رابطه بخوانید؛

در دیدار خصوصی روحانی و الکاظمی چه گذشت؟

روحانی: اراده ایران و عراق ارتقای روابط تجاری به ۲۰ میلیارد دلار است

وی با بیان این که روابط ما با عراق صرفا روابط سیاسی، اقتصادی، دینی، امنیتی و یا فرهنگی نیست، بلکه روابطی برخوردار از همه ابعاد است، اظهارداشت: آنچه در دیدار با رئیس جمهور مطرح شد نشان می‌دهد الکاظمی مصمم است روابط با تهران در همه ابعاد انسجام بیشتری پیدا کند و همه توافقاتی که در گذشته میان روسای جمهور دو کشور در تهران و بغداد انجام شده، عملیاتی شود که هر دو مقام در مصاحبه مشترک مطبوعاتی بر آن تاکید کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: در این سفر و ملاقات میان دکتر روحانی و الکاظمی، حجم سالانه مبادلات تجاری و اقتصادی ٢٠ میلیارد دلاری هدف‌گذاری شد که  این هدف گذاری برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری و صادرات خدمات فنی و مهندسی دو کشور بسیار مهم است.

واعظی با بیان اینکه خوشبختانه روابط فرهنگی و دینی دو کشور و ارتباطی که با مرجعیت وجود دارد در سطح بسیار خوبی است، گفت: در این سفر درباره روابط سیاسی، مسائل منطقه و  موضوعاتی که در منطقه وجود دارد بحث و تبادل نظر شد.

وی با بیان اینکه ایران جزو اولین کشورهایی است که با شیوع کرونا مواجه شد و تجربیات بسیار خوبی در این زمینه کسب کرده است، گفت: در این دیدار درباره شیوع کرونا و نحوه همکاری برای مقابله با آن گفت وگو و مقرر شد این تجربیات، دستاوردهای ایران و همچنین دارو و تجهیزات را به عراق منتقل کنیم.رئیس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه مقابله با کرونا زمینه خوبی را برای همکاری ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که بحران‌های مختلفی در آن وجود دارد. عراق همواره به عنوان یک کشور عربی میان کشورهای عربی نقش آفرین بوده  و با توجه به روابط بسیار نزدیکی که با ایران دارد، می‌تواند قوت و قدرت خود را افزایش دهد تا با کمک یکدیگر صلح و ثبات و امنیت را در منطقه پیرامون برقرار کنیم و امروز مذاکرات و توافقات خوبی در این زمینه انجام شد.

سفر الکاظمی ارتباطی با میانجیگری عراق بین ایران و عربستان ندارد

دو رسانه اروپایی همزمان به ماموریت مصطفی الکاظمی نخست‎وزیر جدید عراق برای میانجیگری در روابط ایران و آمریکا و ایران و عربستان پرداختند. در همین خصوص سایت میدل ایست‌آی مدعی شد ولیعهد سعودی از نخست‌وزیر عراق خواسته است میان ریاض و ایران میانجیگری را آغاز کند. همزمان وب‌سایت «شورای اروپایی روابط خارجی» نیز در تحلیلی به ماموریت الکاظمی برای تنش‌زدایی بین ایران و آمریکا پرداخته است.

در همین راستا، «عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجه مجلس نمایندگان(پارلمان) عراق امروز سه‌شنبه گفت که سفر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور به تهران، ریاض و واشنگتن هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارد بلکه در هر سفری پرونده‌های خاص با آن کشورها بررسی می‌شود. این موضوع تنها از سوی مقامات عراقی تکذیب نشد و واعظی نیز به این مباحث واکنش نشان داد. 

واعظی درباره میانجیگری عراق میان تهران - ریاض و یا تهران - واشنگتن گفت: آقای الکاظمی در ابتدای کار خود علاقه مند هستند با کشورهای همسایه ارتباط خوبی داشته باشند همانطور که به تهران سفر کردند به کشورهای همسایه دیگر هم سفر خواهند کرد که سفر وی به عنوان میانجیگری نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: روابط  ایران و عراق فراتر از آن است که یک موضوع میانجیگری باعث سفر شود. ما با عراق ١۴۵٠ کیلومتر مرز مشترک و پشتوانه و سوابق گسترده فرهنگی تاریخی و دینی عمیق داریم و آن قدر موضوعات جذاب در روابط تهران و بغداد وجود دارد که مسأله میانجیگری نیست.

وی اظهارداشت: ما همواره اعلام کردیم که علاقه مندیم روابط مان با همه همسایه‌ها از جمله عربستان یک روابط خوب باشد و هر وقت هم زمان آن برسد و عربستان آمادگی داشته باشد، طبیعی است برای راه‌های خروج روابط تهران -ریاض از حالت کنونی هم دیپلمات های ایران و هم دیپلمات‌های عربستان تجربه لازم را دارند.

واعظی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره روند کاهشی نرخ ارز و بازگشت آرامش به بازار، گفت: در اقتصاد ایران نسبت به سال گذشته غیر از دو الی سه ماهی که به دلیل کرونا مساله صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات به نوعی با وقفه ایجاد شد،  اتفاقی نیفتاده و از همان ابتدا هم عنوان شد که تلاطم بازار ارز بیشتر یک جنگ روانی و هیجانی از بیرون و چند مرکز مانند دوبی و سلیمانیه است که با خرید فردایی و فضا سازی تعدادی دلال و صراف در بازار ارز ایجاد می‌شود.

رئیس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: همواره به مردم عزیز اعلام کردیم که وضعیت بازار ارز ساماندهی خواهد شد و به ثبات قبلی بر می‌گردد. اکنون هم شاهدیم که در ۲  روز گذشته نرخ  ارز حدود ۴ تا ۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است و امیدوارم این روند کاهشی تداوم یابد.

واعظی افزود: خبر خوبی داریم بخشی از منابع مالی مسدود شده ما در چند روز گذشته در چند کشور آزاد شده است و اکنون در بخش حواله‌ای بانک مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نگرانی و مشکلات وارد کنندگان که در این دوران کوتاه در صف بودند مرتفع ‌شود.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1412852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =