سرمایه در گردش و تورم مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان و صنایع

یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید: علی‌رغم مشکلات زیرساختی در شهرک‌های صنعتی، نبود سرمایه‌درگردش و تورم کنونی مهم‌ترین مشکلات حال حاضر صنعت است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، در بازدیدی از واحد تولیدی ایمن‌سوزان تولید کننده لوازم خانگی از جمله اجاق گاز، کولر آبی، یخچال و فریزر و در فاز نهایی ماشین لباسشویی، متوجه شدیم این واحد در حال حاضر تنها با ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت تولیدی مشغول فعالیت است.

کرباسی مدیر این واحد می‌گوید: از سال ۸۶ که کار ثبت شرکت را شروع کردیم و سال ۸۷ زمین را از شهرک‌های صنعتی در اختیار گرفتیم، علی‌رغم آماده نبودن بیش از ۸۰ درصد زیرساخت‌های شهرک فاز ۳ صنعتی ارومیه، ما در کمتر از یک سال به مرحله تولید رسیدیم.

وی ادامه داد: گرچه تکمیل زیرساخت‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است ولی با تایید نمایندگان صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته و بعد از ۳ سال پیگیری تخلف و کم‌کاری شهرک‌های صنعتی با رای کمیته داوری سازمان صنایع کوچک تایید شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ واحد پروانه در فاز ۳ شهرک‌های صنعتی صادر شده که تنها ۲۰ تا ۲۵ واحد فعال و فقط ۵ واحد بصورت کامل‌ فعالیت دارند و با توجه به اینکه واحد تولیدی با ۳۰ درصد ظرفیت تولید امکان سوددهی ندارد، واحدهای تولیدی مجبور به گذران با سختی تمام هستند.

مدیرعامل شرکت ایمن سوزان اظهار کرد: باید تاکید کنم همه مشکلات بخش تولید و صنعت بخاطر سیستم دولتی نیست بلکه نگرش و مدیریت و نبود دانش فنی تخصصی نیز تاثیرگذار بوده و مشکلات بانکی نیز مزید بر علت است.

کرباسی ادامه داد: علی‌رغم سیستم دست‌وپاگیر بانک‌ها، بسیاری از مدیران واحد تولیدی بدنبال خرج تسهیلات در بخش غیر تولید هستند و بانک نیز وظیفه دارد در قبال مبالغی که مشتریان در بانک سرمایه‌گذاری کرده‌اند پاسخگو و درمورد تسهیلات از واحدتولیدی پیگیر باشد.

کرباسی انتقادی نیز از بی‌توجهی مالیات و سایر نهادها به تولید در فصل تابستان داشت و افزود: متاسفانه مالیات به برخی موضوع‌ها بعنوان مثال قطع برق در ۲ ساعت زمان ظهر توجه نمی‌کند و درحالیکه آن زمان باعث کاهش ظرفیت تولید می‌شود می‌تواند بخشی از مالیاتی دریافتی را محاسبه یا در آن درصدی کاهش دهد.

وی با اشاره به فعالیت این واحد با توان ۲۵ تا ۳۰ درصد گفت: هم‌اکنون واحد نیمه راکد محسوب می‌شویم و از ۲۰ نفر از کارکنان واحد تنها ۵ نفر مشغول فعالیت هستند.

وی مهم‌ترین مشکلات واحد را نبود سرمایه در گردش و تورم کنونی اظهار و خاطرنشان کرد: قبلا امکان تامین مواد اولیه بصورت اعتباری داشتیم ولی نوسانات اخیر باعث شده دیگر امکان خرید اعتباری نباشد.

وی مجموع بدهی‌های واحد را ۲۶۰میلیون تومان عنوان و افزود: سال گذشته درخواست مبلغ ۸۰۰میلیون تومان بعنوان تسهیلات درخواست کردیم ولی نسبت به سال گذشته تمام تجهیزات چندبرابر شده ولی تسهیلات تا این لحظه پرداخت نشده است.

مدیرعامل شرکت ایمن‌سوزان اظهارکرد: به لحاظ کیفیت استاندارد ce اروپا، استاندارد مدیریتی ایزو و استاندارد ملی را دریافت کرده‌ایم و با توجه به کیفیت محصولات و توجه به تبلیغات و بازاریابی، استقبال خوبی از محصولات ما شده است و از ماه آینده نیز همکاری با دیجی‌کالا را آغاز خواهیم کرد.

پیش از این بررسی این واحد تولیدی و در حاشیه بازدید مسئولین استانداری، صنعت، معدن و تجارت و چند دستگاه ذی‌ربط، نماینده صمت با اشاره به اینکه نگاه جزیره‌ای مغایر با منافع جامعه و توسعه اقتصادی است، خاطرنشان کرد: به بانک‌ها درخواست کرده‌ایم نسبت به وضعیت و امکانات استان‌ها، قوانین را وضع کنند و برا هر استانی بصورت یکسان با سایر نقاط کشور، تصمیم‌گیری نداشته باشند.

متاسفانه بیشتر واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی ارومیه تعطیل و یا با کمترین ظرفیت در حال فعالیت هستند و متاسفانه ترکیب مشکلات بیرونی چون تورم افسار گسیخته، بسته بودن مرزها، عدم تولید تولیدات قابل رقابت، نبود صادرات، مشکلات بانکی، ضعف سیستم نظارتی برای اعطای مجوزهای بی‌برنامه به واحدهای تولیدی، نگرش غیرفنی برخی تولیدکنندگان، نبود قوانین مناسب و ضعف زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، نبود تنفس مناسب برای بازپرداخت تسهیلات یا بیمه و جرایم، نبود سرمایه در گردش و ... مهم‌ترین موانع در رونق تولید است و بروکراسی‌های اداری و جدی نگرفتن قوانین و خواست‌های مسئولین از جمله عدم تمکین بانک‌ها به مصوبات استانی و کشوری نیز بی‌تاثیر نبوده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1415213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =