تپکو چند عملیات را با هم آغاز کرده است:‌ نصب یک دیواره استیلی در اطراف نیروگاه در دریا برای جلوگیری از وارد شدن آب‌های به‌شدت آلوده به دریا و از طرف دیگر،‌ تخلیه آب‌های کم‌تر آلوده به درون دریا

بهنوش خرم‌روز:‌ کم‌تر از یک ماه پیش، زلزله بی‌سابقه‌ای در ژاپن و  به دنبال آن، ‌سونامی،‌ به تاسیسات نیروگاه داییچی فوکوشیما در این کشور آسیب رساند و  بحران هسته‌ای در این کشور آغاز شد. مسئولین ژاپن و اپراتور نیروگاه، شرکت انرژی توکیو الکتریک از همان روز در تلاش برای مهار بحران بوده‌اند. آسیب رآکتور شماره 2 باعث آلوده شدن آب‌های جمع‌شده در نیروگاه به مواد رادیواکتیو شده و این حجم عظیم آب‌های آلوده (بیش از 60 هزار تن) ‌ممکن است به آب‌های آزاد سرازیر شود. هنوز کسی نمی‌داند این حجم عظیم آب بر اثر سونامی در گودال‌های زیر رآکتورها جمع شده است یا که این آبی است که برای خنک نگه داشتن رآکتورها روی آن‌ها ریخته می‌شد. توکیو الکتریک اقدامات متفاوتی را برای جمع‌آوری آب‌های آلوده انجام داده است. از طرف دیگر هم می‌کوشد جلوی انتشار بیشتر این آب‌ها در اقیانوس را بگیرد. در همین راستا، از روز شنبه عملیاتی را آغاز کرده که طی آن یک حصار استیلی در اطراف محل آلوده کشیده خواهد شد تا آب‌های حاوی مقادیر بسیار بالای رادیواکتیو به اقیانوس نرسند.

به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، اگر چه توکیو الکتریک (یا به اختصار تپکو)‌ موفق شد شکاف رآکتور شماره 2 را مسدود کند،‌ اما نصب چنین حصار مانعی را در آب‌های نزدیک به نیروگاه ضروری می‌داند. آن‌ها می‌خواهند لوله‌ای که آب دریا را به نیروگاه می‌آورد مسدود شود و به دیواره‌های از جنس فولاد زنگ‌نزن هم اکتفا نخواهند کرد، بلکه مانعی از ماده‌ای لجن مانند هم اطراف آن به وجود می‌آورند تا مطمئن شوند که آب آلوده از آب دریا مجزا می‌ماند.

همچنین تپکو تصمیم داشت تا پایان روز شنبه، آب‌های آلوده به میزان کم مواد رادیواکتیو را که بعد از سونامی مانند سیلاب نیروگاه را گرفته‌اند،‌ روانه دریا کند. بدین ترتیب فضای بیشتری برای نگهداری آ‌ب‌های آلوده به سطوح بالای رادیواکتیو در نیروگاه باز می‌شود. با پایان گرفتن این عملیات در آستانه ورود به ماه دوم بحران، ‌تپکو روز یکشنبه به وقت ژاپن (بامداد امروز به وقت ایران)، انتقال آب‌های بسیار آلوده به رادیواکتیو را از رآکتور شماره 2 شروع می‌کند. باید اضافه کرد که بعد از مسدود کردن شکاف، سطح آب در گودال زیر رآکتور شماره 2، 10 سانتی‌متر بالاتر آمده و این نشان می‌دهد که منبع این آب‌ها هنوز به درستی شناسایی نشده است.

تخلیه آب‌های آلوده درون دریا، ‌نه تنها صنعت ماهی‌گیری ژاپن که کشورهای همسایه را تهدید می‌کند و ژاپن تنها توانسته در این زمینه از همسایگان خود عذرخواهی کند. ژاپن بسیار امیدوار است که حجم انبوه آب اقیانوس،‌ آب‌های آلوده را رقیق کرده و سطح مواد رادیواکتیو را به حد مجاز برساند.

همچنین روز شنبه وزیر اقتصاد،‌ بازرگانی و صنعت ژاپن،‌ بنری کاییدا به عنوان اولین وزیر دولت برای دیدار از نیروگاه، بعد از سونامی راهی فوکوشیما شد. سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرده که دیدار آقای وزیر برای چک کردن شرایط و بالا بردن روحیه کارکنان بوده است. همچنین آقای کاییدا اعلام کرده که دولت کمک‌های بیشتری به این منطقه خواهد کرد.

این در حالی است که بعد از پس‌لرزه 7.1 ریشتری روز پنجشنبه و خسارت‌های مختصری که به ژنراتورهای دیزلی نیروگاه هیگاشیدوری در آموری،‌ تنها  در چندصد کیلومتری شمال فوکوشیما وارد کرد، آژانس امنیت صنعتی و هسته‌ای ژاپن در خواست پشتیبانی اورژانسی قوی‌تر برای نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن نموده است.

نیروگاه‌های ژاپن به نظر بسیار  امن می‌رسیدند،‌ اما حوادث اخیر لزوم بازنگری کامل در امنیت این نیروگاه‌ها را نشان داد. روز شنبه مقامات ژاپن اعلام کردند که عملیات تخلیه مردم از مناطق اطراف نیروگاه داییچی همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد تا کنترل کامل بحران هسته‌ای در ژاپن هنوز راه طولانی در پیش است.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 142245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =