شناسایی ۱۲مورد آتش سوزی عمدی در قزوین

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: بخشی از این آتش سوزی‌ها عمدی بوده که بر همین اساس امسال ۱۲مورد آتش سوزی عمدی شناسایی و به دستگاه‌های قضایی معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ قدرت اله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اشاره به گستردگی میزان آتش سوزی ها در قزوین بیان کرد: متاسفانه امسال یکی از بدترین سال ها در حوزه آتش سوزی بود. گرچه استان قزوین، استان حادثه خیزی است و در بحث حوادث جزو استان های اول کشور قرار دارد اما این حجم از آتش سوزی در جنگل ها و اراضی استان قزوین، به لحاظ از دست رفتن گونه های گیاهی نگران کننده است.
او گفت: امسال بالغ بر ۳هزار هکتار آتش سوزی در اراضی ملی، مستثنیات، باغات و مزارع استان اتفاق افتاده که در مقایسه با سال های گذشته، میزان آتش سوزی در استان، بین سه تا چهار برابر افزایش داشته است.
آتش سوزی های موجود در استان فقط در زمین های مسطح و مزارع و باغات اتفاق نیفتاده بلکه در جنگل ها و مناطق کوهستانی و صعب العلور نیز آتش سوزی های وسیعی اتفاق افتاده که عدم دسترسی به این مناطق به دلیل صعب العبور بودن، نیروهای امدادی را جهت اطفا حریق با مشکلات بسیاری مواجه ساخته است.
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در این خصوص اظهار کرد: اطفا حریق در مناطق، مزارع و باغات کمی راحت تر است اما مناطق کوهستانی و غیر قابل دسترس به دلیل صعب العبور بودن، بسیار دشوار است.
او افزود: در اوایل هفته گذشته هم در جنگل های حسین آباد در منطقه طارم سفلی و همچنین در ارتفاعات روستای لات در منطقه الموت، آتش سوزی گسترده ای اتفاق افتاد که هم مرز با استان گیلان بود. برآورد اولیه نشان می داد که حدود ۸۰۰هکتار از این جنگل ها در آتش سوخت که پس از بررسی مشخص شد ۵۷۰هکتار از اراضی در آتش سوخته اما حتی آتش سوزی در یک هکتار از اراضی، رقم بالایی است.
مهدیخانی عنوان کرد: بهترین جنگل ها را در این منطقه از دست دادیم. پوشش عمده این منطقه درختان اُرس است که فقط در چهار نقطه از کشور وجود دارد. این درختان قدمتی بیش از ۶۰۰سال داشته و شاید در سال، فقط یک سانتیمتر رشد می کنند و از بین رفتن این پوشش گیاهی فاجعه ای بزرگ برای استان است.
او افزود: اطفا حریق در این مناطق برای ما بسیار سخت بوده و در این راستا محیط زیست، منابع طبیعی، سپاه استان، مردم محلی در اطفا حریق، کمک شایانی کردند و این اعتقاد همه ماست که منابع طبیعی، جزیی از ثروت های ملی است و مردم در هر منطقه ای باید مراقب محیط زیست آن منطقه باشند.
این مقام مسئول با اشاره به عملیات های اطفال حریق از سوی آتش نشانی استان اضافه کرد: همکاران آتش نشان در استان گاهی در طول یک روز بیش از چهل ماموریت انجام می دهند و برای انجام این ماموریت ها، در هر وسعتی که باشد بیت المال و اموال عمومی هزینه می شود و لذا لازم است همه افراد جامعه، آنچه را که مانع بوجود آمدن اتفاقاتی از این دست می شود را رعایت کنند.
مهدیخانی تصریح کرد: بیش از ۹۵درصد این آتش سوزی ها عامل انسانی داشته و یا به دلیل بی احتیاطی و سهل انگاری بوده و بخشی از این آتش سوزی ها نیز عمدی بوده است که بر همین اساس امسال ۱۲مورد آتش سوزی عمدی شناسایی شده و به دستگاه های قضایی معرفی شده اند.
او افزود: آخرین مورد آتش سوزی که در ارتفاعات «لات» الموت غربی اتفاق افتاد عمدی بوده که سه نفر در این مورد شناسایی شدند و در آخرین بازدید انجام شده به دستور معاون دادستان قزوین، این سه مظنون به دستگاه قضایی استان احضار شوند و در صورت محرز شدن موضوع مبنی بر عمد بودن ماجرا، این سه تن بازداشت شده و به پرونده آنها رسیدگی قضایی می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1433529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =