بسیاری از فعالان بورس به دنبال پاسخ این سوال هستند که مزایا و معایب افزایش سرمایه از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، اخیراً یک بانک بزرگ بورسی اعلام کرده قصد دارد از محل آورده نقدی سهامداران با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی افزایش سرمایه بدهد.
این مدل از افزایش سرمایه به دلیل آن که زیاد در بورس تهران رایج نیست، با ابهاماتی برای سهامداران همراه است. به خصوص اینکه سهامداران فعلی می خواهند بدانند این افزایش سرمایه چه تاثیری در شرکت می گذارد و آیا مشارکت در این افزایش سرمایه به سود آنها هست یا خیر.
محمد گل محمدی کارشناس بورس در خصوص این موضوع گفت: یکی از مزیت‌های افزایش سرمایه از این محل این است که شرکت ها می توانند منابع حاصل از آن را وارد حساب اندوخته کرده و بعد ها از این منابع در جهت برنامه های توسعه ای خود استفاده کنند. این باعث می‌شود شرکت‌ها در آینده افزایش سودآوری داشته باشند.
وی افزود: زمانی که شرکت می‌خواهد ساختار مالی خود را تغییر دهد اما زیاد متکی به تسهیلات بانکی نباشد می تواند از این نوع افزایش سرمایه استفاده کند. یکی دیگر از مزیت های این نوع افزایش سرمایه این است که ریسک عدم پرداخت بدهی‌های شرکت کاهش پیدا می‌کند و شرکت مجبور نیست متکی به وام‌های بانکی باشد.
او گفت: این نوع افزایش سرمایه معایبی نیز دارد، از جمله اینکه که با منافع سهامداران فعلی تعارض دارد و شاید این سهامداران نخواهند در افزایش سرمایه شرکت کنند. ضمن اینکه در برخی موارد ممکن است هیچ شخصی سهام پذیره نویسی شده را خریداری نکند.

266 262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1433942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =