ترامپ خطاب به طرفدارانش: شما ژن خوب دارید/بایدن: اندیشه آمریکایی را تقویت می‌کنم

راه حلی هنوز برای جانشینی قاضی خوشنام پیدا نشده است. با این حال ترامپ اصرار دارد تا هر چه زودتر یک جمهوری خواه را برای این سمت انتخاب کند.

مهسا مژدهی: در آمریکا هنوز مرگ قاضی گینزبرگ و تعیین جانشین او در صدر اخبار و رقابت‌هاست. دموکرات ها اصرار دارند که ترامپ قاضی جایگزین را تائید نکند اما رئیس جمهور آمریکا مصر است تا هر چه زودتر این کرسی را به دست یک جمهوری خواه تندرو بسپارد.'گزارش روزشمار اتتخابات آمریکا را در ادامه می خوانیم:

رقابت ادامه دارد

رقابت ترامپ و بایدن به مینسوتا رسیده است. آنها روز گذشته هر دو در این ایالت به سر می بردند تا رای دهندگان را راضی کنند. 

“ایلهان عمر”، نماینده میسوتا در کنگره آمریکا همزمان با حضور آن دو، در گفتگو با روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس گفت، دونالد ترامپ یک مستبد نژادپرست است، اما آمریکا می‌تواند دوره ریاست جمهوری او را پشت سر بگذارد و ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا شکست خواهد خورد.
ایلهان عمر گفت: من ویژگی‌های هویتی چندگانه‌ای دارم. من زن هستم، سیاه پوست هستم، پناهنده و مهاجر هستم، یک مسلمان هستم که حجاب دارد و ترامپ از همه این هویت‌ها برای انتقاد استفاده می‌کند؛ درک این موضوع به من کمک می‌کند قاطع باشم و از سیاست‌هایی حمایت کنم که برابری را در جامعه ما بیشتر حاکم می‌کند. نماینده ایالت مینه‌سوتا که معتقد است رای دهندگان در ماه نوامبر ترامپ را شکست می‌دهند، گفت: این رییس جمهور از اعتماد عمومی سو استفاده کرده است. ایلهان عمر افزود: تمرکز ما در حال حاضر شکست دادن دونالد ترامپ است، اما این هدف نهایی ما نیست بلکه این فرصتی برای نزدیک شدن به هدف هایمان است.

هر دو  کاندیداها در این ایالت گفتند از صنایع و تولید آمریکا برای تقویت اقتصاد تمرکز می‌کنند.ترامپ مدعی شد آمریکا ابر قدرت تولید می شود و اتکا به چین پایان می یابد. از تعرفه های فولاد دفاع کرد. اما جنجالی ترین حرف ترامپ خطاب به طرفدارانش در مینسوتا این بود:  شما ژن خوب دارید. خیلیش مربوط به ژن خوب داشتن است...
بایدن هم گفته که اندیشه آمریکایی را تقویت می‌کند . او هم مدعی شد که برنامه ام میلیون ها شغل با دستمزد خوب ایجاد می‌کند و برنامه اش را اینطور توضیح داد: وقتی دولت پول مالیات دهندگان را هزینه می‌کند باید از آن برای تولیدات ساخت آمریکا استفاده کند. او همچنین گفت اگر پیروز شود ۴٩٩میلیارد 400 میلیارد دلار برای خرید تولید آمریکایی استفاده خواهد کرد.

ترامپ هم روز یکشنبه دوباره به سراغ توئیت زدن علیه بایدن رفت.  رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتر نوشت: اگر مجددا انتخاب شوم سال آینده (میلادی) قطعا سال خوبی برای ما خواهد بود!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز،‌ یکشنبه در توییتر نوشت، جو بایدن خوابالو می‌خواهد مالیات‌ها را چهار برابر کند و سراغ سیستم بهداشت و خدمات درمانی برود، فاجعه است! ترامپ خطاب به شهروندان آمریکایی در ویرجینیا که شاهد انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری است، گفت: من تنها کسی هستم که بین شما و بین تغییر دوم می‌ایستم. اگر من دوباره انتخاب شوم آن صد درصد امن خواهد بود و اگر این اتفاق نیفتد همه چیز از بین خواهد رفت.

ترامپ در جمع هواداران انتخاباتی خود در کارولینا شمالی بایدن را "لال ترین" نامزد انتخابات خواند و اعلام کرد که وی ممکن است با امضای یک فرمان اجرایی اجازه ندهد که بایدن در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کند.

ترامپ بایدن را بدترین نامزد تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواند و مدعی شد که او مواد مخدر مصرف می‌کند.

قاضی گینزبرگ هنوز در صدر خبرهاست

بایدن در سخنرانی فیلادلفیا، خواستار شنیده شدن صدای مردم شد. او «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواهان در مجلس سنا را به ریاکاری و تدلیس متهم کرد؛ زیرا وی در سال ۲۰۱۶ از انتصاب «مریک گارلند» گزینه موردنظر باراک اوباما برای کرسی دیوان عالی ممانعت کرده بود.معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود گفت: «روی سخن من با رئیس جمهور ترامپ و میچ مک کانل نیست، [چون]آن‌ها هرکاری که می‌خواهند انجام می‌دهند. روی سخن من با جمهوریخواهان سنا است که در اعماق وجود خود می‌دانند که چه چیزی برای این کشور درست و با قانون اساسی سازگار است».
وی در ادامه افزود: «در حال حاضر مردم این کشور با آرای خود آینده خود را انتخاب می‌کنند. به زور تحمیل کردن یک نامزد از طریق مجلس سنا صرفاً اقدامی از سر قدرت سیاسی خام دستانه است و باور ندارم که مردم آمریکا این موضوع را تاب آورند».
بایدن در بخشی دیگر از سخنان خود تأکید کرد که اقدامات ترامپ و میچ مک کانل نشاندهنده «سوءاستفاده از قدرت و سوء استفاده از قانون اساسی است».
بایدن در پایان سخنان خود، بر تعهد قبلی‎اش مبنی بر انتصاب اولین زن سیاهپوست به دیوانعالی، پس از مشورت و همدلی و همراهی با دو جناح سیاسی کشور، تأکید کرد.  جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمهوری‌خواهان سنا خواست تایید جایگزین قاضی روث بیدر گینزبرگ در دیوان عالی آمریکا را در صورت معرفی از سوی دونالد ترامپ، به تاخیر بیاندازند. بایدن افزود در صورتی پیروزیش در انتخابات،گزینه معرفی شده از سوی ترامپ باید انصراف دهد

بیل کلینتون م با جورج استفانوپولس، درباره ویژگی‎های خاص قاضی گینزبرگ که توسط او برای دیوانعالی معرفی شد، گفتگو کرد. نکته جالب اینکه استفانوپولس، یکی از چهره‎های مهم کاخ سفید و کمپین بیل کلینتون بود. ناظران می گویند این حرکت کلینتون به نوعی حمایت از بایدن است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که با انتخاب قاضی دیوان عالی ایالات متحده آمریکا از سوی دونالد ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری مخالف است.

نانسی پلوسی اعلام کرد: گزینه‌هایی برای جلوگیری از اقدام ترامپ در جایگزینی قاضی دیوان عالی داریم .او در پاسخ به پرسش خبرنگار ای‌بی‌سی درباره احتمال استیضاح دونالد ترامپ در طی هفته‌های آینده در صورت پافشاری بر معرفی و جایگزینی قاضی دیوان عالی، تاکید کرد که آن‌ها گزینه‌های خود را دارند و هر کاری را برای رسیدن به هدف انجام می‌دهند. وی افزود فعلا قصد بحث درباره گزینه‌هایشان را ندارد.

اما ترامپ برنامه دیگری دارد. او در حساب کاربری‌اش در توییتر از سناتورها خواست بدون فوت وقت در تعیین قاضی مورد نظر او را یاری کنند اما رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت هنوز نمی‌تواند با قاطعیت اعلام کند که تا پیش از انتخابات سوم نوامبر این اتفاق رخ خواهد داد. دونالد ترامپ تصریح کرد: «من فکر می‌کنم انتخاب جانشین تا پیش از انتخابات بسیار خوب باشد اما باید در این زمینه تصمیم بگیریم.» او ادامه داد: «من فکر می‌کنم که فرآیند خیلی‌خیلی سریع پیش خواهد رفت.»

نظر سنجی ها چه می گویند؟

نظرسنجی شبکه «ان‌بی‌سی» نشان می‌دهد ۷۱٪ رای دهندگان گفته‌اند تصمیمشان را گرفته‌اند که به چه کسی رای می‌دهند و مناظره‌ها که نخستین آن ده روز دیگر برگزاری می‌شود، تأثیر چندانی در رأیشان نخواهد گذاشت. در تگزاس برخلاف بسیاری دیگر از ایالت ها، ترامپ ۴۸ به ۴۶ از بایدن جلوتر است.

 به رغم تلاش‌های ترامپ برای تضعیف نامزد دموکرات‌ها، نتایج کلی نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که جو بایدن با ۸ امتیاز همچنان نسبت به رقیب جمهوریخواه خود در انتخابات ۲۰۲۰ پیشتاز است.

براساس نتایج نظرسنجی شبکه ان بی سی و وال استریت ژورنال که در روز یکشنبه به وقت محلی منتشر شد، بایدن با ۵۱ درصد در برابر ۴۳ درصد ترامپ همچنان از شانس بیشتری در انتخابات ماه نوامبر (آبان) برخوردار است.

گفته می‌شود بایدن در حال حاضر، درصد بالایی از حمایت رای دهندگان رنگین پوست، سفید پوست، زنان و سالخوردگان را در اختیار داد. این در حالی است که بیشتر حامیان ترامپ از میان مردان و رای دهندگان سفید پوست فاقد مدارک دانشگاهی هستند.
 

>>> روزشمار انتخابات آمریکا را هر روز در خبرآنلاین بخوانید:

رقابت‌های انتخاباتی وارد فاز تازه‌ای شد/از آغاز رای‌گیری تا مرگ یک قاضی مهم

ترامپ خطاب به طرفدارانش: شما ژن خوب دارید/بایدن: اندیشه آمریکایی را تقویت می‌کنم

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا: نظرسنجی‌های تازه حاکی از چیست؟

312 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1434777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =