آیا از تاثیر مهارت‌ آموزی در انتخاب شغل آینده با خبر هستید؟

امروزه، انتخاب شغل آینده نیاز به یادگیری مهارت‌هایی دارد که هر فردی پیش از ورود به بازار کار باید آن‌ها را بیاموزد. در این مقاله راجع به اهمیت این مهارت‌ها صحبت خواهیم کرد.

همه‌ی افراد در هر رشته و مقطعی که تحصیل کرده باشند، با هر نوع علاقه‌مندی و توانمندی که داشته باشند، بالاخره روزی می‌رسد که بخواهند برای انتخاب شغل آینده تصمیم بگیرند. شغلی که بتوانند در آن تمام پتاسیل‌های خود را شکوفا کنند و از داشته‌هایشان به بهترین نحو استفاده کنند. اما این روزها حرکت در مسیر کاریابی آن‌قدرها هم ساده نیست و با پیچیدگی‌هایی همراه است. بنابراین در چنین شرایطی درست انتخاب کردن حرف اول را می‌زند. متاسفانه برخی از افراد از همان ابتدای راه درگیر یک سری از باورهای نادرست شغلی می‌شوند که موجب سردرگمی آن‌ها خواهند شد. برای مثال خیلی از افراد جویای کار را می‌بینیم که شاکی هستند با اینکه مدرک دانشگاهی معتبر از فلان دانشگاه کشور را دارند، اما هنوز در بیکاری به سر می‌برند و نتوانسته‌اند شغل مورد علاقه‌شان را پیدا کنند. به نظر شما اشکال کار کجاست؟

اگر نگاهی به آگهی‌های استخدامی داشته باشید، متوجه خواهید شد که شرکت‌هایی که اقدام به ثبت آگهی شغلی می‌کنند، بیش‌تر از مدرک به مهارت‌های شخص توجه می‌کنند. در حال حاضر اکثر کارفرمایان به این نتیجه رسیده‌اند که مدرک حرف اول و آخر را نمی‌زند. به همین دلیل است که اهمیت دادن به موضوع مهارت افراد برای انتخاب شغل آینده بیش از پیش در جامعه مورد توجه قرار گرفته است. زیرا افراد از این طریق و بر اساس میزان مهارت‌هایی که دارند به مقام و جایگاه مناسب می‌توانند دست پیدا کنند. این روزها هر فرد شاغلی بر اساس مهارت در مشاغل مختلف فعالیت خواهد کرد و رفاه اقتصادی جامعه نیز در گرو کسب مهارت میسر خواهد شد. بنابراین اکنون باید این موضوع در جامعه رواج پیدا کند که اشخاص با سطوح مهارتی بالاتر از جایگاه‌های شغلی بهتری در جامعه برخوردار خواهند بود و حقوق و مزایای بالاتری هم دریافت خواهند کرد.

مجموعه مهارت‌هایی که برای انتخاب شغل آینده باید بیاموزید

در حالت کلی مهارت‌های شغلی برای ورود به بازار کار و انتخاب شغل آینده به دو دسته‌ی مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت تقسیم‌بندی می‌شوند. منظور از مهارت‌های نرم یا (Soft Skills) همان مهارت‌هایی هستند که به طور مشترک در تمام مشاغل به طور مشترک می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. مواردی مثل فن بیان، کار تیمی، برقراری ارتباط، حل مسئله، مدیریت زمان و بحران و غیره از جمله‌ این مهارت‌ها می‌باشند. در مقابل، مهارت‌های سخت قرار دارند که تمام افراد برای پذیرش در یک شغل به آن‌ها نیاز دارند؛ یعنی مهارت‌هایی که برای دستیابی به موفقیت و حرفه‌ای شدن در یک موقعیت شغلی خاص باید فرا گرفته شوند. دقت داشته باشید که این مهارت‌ها به تناسب هر شغل متفاوت هستند. اگر در چند سایت کاریابی فرصت‌های شغلی موجود را به دقت مورد بررسی قرار دهید، لیستی از این مهارت‌ها را مشاهده خواهید کرد که بخش اصلی آگهی‌ها را در بر گرفته‌اند.

در هر صورت، یادگیری مهارت‌های شغلی نرم و سخت در کنار هم پس از انتخاب شغل آینده ضروری می‌باشند. در پاسخ به این پرسش که کدام یک از این مهارت‌ها بر دیگری ارجح می‌باشد باید بگوییم که اهمیت این مهارت‌ها به جایگاه شغلی شما بستگی دارد. حال اگر این سوال را از کارکنان مختلف در یک سازمان بپرسید، پاسخ‌های متفاوتی دریافت خواهید کرد. برای مثال پرسنل بخش‌های ادارای، حقوقی و مالی شرکت‌ها بر داشتن مهارت‌های سخت تأکید می‌کنند. حال آن‌که اعضای فروش، تبلیغات و بازاریابی سازمان، مهارت‌های نرم را در اولویت قرار خواهند داد. به عبارتی، گروهی از افراد در سازمان‌ها از تفکرات نوآورانه، ایده‌های جدید و بکر برای پیشرفت فنی و تخصصی در کار برخوردار هستند. از سوی دیگر افرادی هم هستند که در مدیریت، سازمان‌دهی و ایجاد ارتباط به اندازه‌ی کافی توانایی دارند. اما یک مدیر هوشمند به‌منظور ایجاد تعادل سازنده دو مهارت را تواماً در نظر می‌گیرد.

چراغ از آموزش تا اشتغال به عنوان همراهی مطمئن با شماست!

با توجه به موارد گفته شده در این مقاله یادگیری مهارت‌های شغلی نرم و سخت برای انتخاب شغل آینده و پیشرفت کاری حیاتی هستند. درست است که مهارت‌های تخصصی و سخت برای ورود به هر زمینه‌ی شغلی واجب می‌باشد اما یادگیری مهارت‌های شغلی نرم نیز نرم به افراد کمک می‌کند تا در محیط کار و ارتباطات نسبت به رقبای خود بسیار موفق‌تر ظاهر شوند. در واقع این مهارت‌ها یک نینجای واقعی از اشخاص در محیط کار خواهند ساخت. در حال حاضر سایت‌های مختلفی در اینترنت اقدام به آموزش‌ آنلاین مهارت‌های شغلی کرده‌اند. اما این تعدد و تنوع به حدی است که شاید افراد در انتخاب یک دوره‌ی کاربردی دچار سردرگمی شوند. پس کجا می‌توان این تمام مهارت‌ها را با خیال راحت آموخت؟

سامانه استخدام چراغ، نسل جدیدی از پلتفرم‌های آموزش و کاریابی است که با وارد کردن آموزش به پروسه‌ی کاریابی، بستر لازم جهت انتخاب شغل آینده و یافتن بهترین موقعیت‌های شغلی را برای کارجویان در سراسر کشور را فراهم آورده است. از جمله امکانات منحصر به فرد در این سامانه می‌توان به تست‌های شخصیت‌شناسی، رزومه‌ساز آنلاین، دوره‌های مهارت‌آموزی کاربردی ویژه‌ی بازار کار، پنل جستجوی هوشمند و پیشرفته اشاره کرد. اما امکانات چراغ به همین چند مورد ختم نمی‌شود. این سامانه برای تمام کسانی که به راه‌اندازی کسب و کار می‌اندیشند و یا به دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری مطمئن هستند، سرویس‌هایی مثل آموزش بورس و آموزش‌هایی در رابطه با راه‌اندازی کسب و کار جدید را در نظر گرفته است.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1436928