نقش والدین و پرستار کودک در افزایش عزت نفس کودکان چیست؟

احساس عزت نفس Self-esteem بیان کننده این موضوع است که کودک چقدر برای خود ارزش قائل است  و نسبت به خود احساس خوشایند دارد. والدین و پرستار کودک می توانند نقش بسزایی در رشد عزت نفس در کودکان داشته باشند.

ویژگی کودکانی که دارای عزت نفس هستند :

احساس دوست داشتن و پذیرش شدن از طرف دیگران

احساس اعتماد به نفس

احساس افتخار از آنچه می توانند انجام دهند

در مورد خودشان افکار خوبی در ذهن دارند

به خودشان اعتماد دارند

ویژگی کودکانی که دارای عزت نفس پایین  هستند:

دایما نسبت به خود انتقاد دارند و سخت گیر هستند

احساس می کنند  که  به خوبی بچه های دیگر نیستند

بیشتر به  شکست هایشان  فکر می نمایند  تا موفقیت هایی که کسب کرده ند

عدم اعتماد به نفس یا اعتماد به نفس پایین دارند

در مورد توانایی خود تردید دارند

چرا داشتن عزت نفس  در کودکان مهم است؟

کودکانی که احساس خوبی نسبت به خود دارند اعتماد به نفس لازم  برای امتحان چیزهای جدید را  دارند.

این کودکان  به احتمال زیاد  برای انجام کارها بیشترین تلاش خود را می نمایند و  از آنچه می توانند انجام دهند احساس غرور می کنند.

 عزت نفس به بچه ها کمک می کند تا با اشتباهات  خود کنار بیایند.  کودکی که عزت نفس داشته باشد در صورت شکست دوباره دست به تلاش زده و موفقت را برای خود می سازد. متعاقبا  ، داشتن عزت نفس به بچه ها کمک می نماید تا  در مدرسه ، خانه و در بین دوستان شان عملکرد بهتری داشته باشند.

بچه هایی که عزت نفس پایینی دارند ، نسبت به خود احساس  اعتماد و اطمینان ندارند.

 اگر کسی در اطرافشان به آنها بگوید که عملکرد خوبی ندارند به زودی با آن فرد هم نظر شده و نسبت به خود احساس منفی پیدا خواهند نمود.  

کودکی که دارای عزت نفس پایین باشد به راحتی به دیگران اجازه میدهد که با او رفتار ناخوشایند داشته باشند. روی پای خود ایستادن و مستقل بودن برای این کودکان کاری دشوار است .

این کودکان به راحتی تسلیم اتفاقات شده و یا اصلا تلاشی برای بهبود شرایط انجام نمیدهند.

 کودکانی که دارای عزت نفس پایین هستند  در  واکنش به اشتباه یا شکست خود موفق نیستند و معمولا به سختی خود را ملامت می نمایند.

 

چگونه عزت نفس در کودکان پرورش می یابد:

رشد و شکل گیری عزت نفس می تواند از همان دوران اولیه کودکی آغاز گردد و  با گذشت زمان به آرامی پرورش  یابد.

آغاز شکل گیری و رشد این احساس در کودک در گرو احساس امنیت ، دوست داشته شدن و پذیرش کودک می باشد. در حقیقت این احساس از زمانی شروع  به رشد می نماید که کودک مورد توجه مثبت و مراقبت های دوستانه والدین و پرستار کودک قرار گیرد.

هنگامی که بچه ها از مرحله نوزادی به دوران خردسالی  می رسند ، قادر به انجام برخی کارها هستند.

وقتی  یک کودک خردسال می تواند از مهارت های جدید خود استفاده نماید احساس خوبی نسبت به خود و توانایی های خود خواهد داشت.

عزت نفس یک کودک درست زمانی افزایش می یابد که والدین  به او و رفتار هایش توجه کافی داشته و به  او اجازه دهند که کودک در انجام کارها به موفقیت برسد .

همانطور که بچه ها رشد می کنند ، عزت نفس نیز می تواند رشد کند.

در حقیقت  هر زمان  که کودک چیزهای جدیدی را امتحان می کند و کارهایی را انجام می دهد که باعث یادگیری او می گردد  ، می تواند فرصتی برای رشد عزت نفس  او باشد.

بهترین فرصت ها در زمینه رشد عزت نفس در کودکان چیست:

تلاش برای رسیدن به یک هدف خاص  و پیشرفت نمودن در راه رسیدن به هدف

یادگیری دروس و داشتن اطلاعات جدید در مدرسه

دوستی و سازگاری با سایر کودکان درمدرسه یا محیط های دوستانه دیگر

یادگیری مهارتهایی مانند  موسیقی ، ورزش ، هنر ، آشپزی ، مهارتهای فنی

تمرین و ممارست در انجام فعالیت های مورد علاقه

کمک و همدردی با سایر افراد

مورد تشویق قرار گرفتن به دلیل رفتارهای خوب

سخت کوشی و مداومت در انجام کارها

مورد توجه دیگران قرار گرفتن

احساس درک و پذیرفته شدن از طرف دیگران

وقتی کودکی دارای عزت نفس است ، با داشتن اعتماد به نفس کامل نسبت به توانایی  های خود ، احساس مثبت و خوشایندی نسبت به خود دارد.

چگونه والدین و پرستار کودک می تواند در کودک عزت نفس ایجاد کنند:

هر کودکی یک انسان متفاوت است. داشتن  عزت نفس ممکن است برای بعضی از بچه ها راحت تر از دیگران باشد و بعضی از بچه ها  نیز ممکن است با مواردی روبرو  شوند که می تواند عزت نفس آنها را کاهش دهند اما حتی اگر عزت نفس کودک پایین باشد می تواند با انجام راهکارهایی آن را افزایش  دهد.

  • به کودک خود کمک کنید کارها را به درستی یاد بگیرد. در هر سنی ، چیزهای جدیدی برای یادگیری کودکان وجود دارد. حتی در دوران نوزادی ، یادگیری نگه داشتن یک فنجان یا برداشتن اولین قدم ها ، می تواند احساس تسلط و عزت نفس را در کودک ایجاد نماید.

با رشد کودک ، فعالیتهایی  مانند یادگیری لباس پوشیدن ، خواندن یا دوچرخه سواری شانس  رشد عزت نفس او را افزایش می دهد.

  • در هنگام آموزش چگونگی انجام کارها به کودکان ، در ابتدا با روش های صحیح روش انجام کار مورد نظر را به کودک آموزش داده و سپس به کودک اجازه دهید تا کار را به تنهایی انجام دهد.

 حتی اگر در انجام فعالیت مورد نظر اشتباه کند مطمئن باشید که در این شرایط کودک  فرصتی برای یادگیری ، تلاش و احساس عزت نفس پیدا نموده است.

  • کودک را تحسین کنید ، اما این کار را به صورت منطقی و عاقلانه انجام دهید. از بچه ها تعریف و تمجید نمایید ، زیرا ستایش کارهای کودک راهی برای نشان دادن خوشنودی است . اما برخی از شیوه های ستایش از کودکان می توانند نتیجه معکوس دهند.

  • الگوی خوبی برای کودک باشید.  کودکان از طریق مدل سازی  رفتار بزرگترها چهار چوب رفتاری خود را شکل می دهند.  وقتی وظایف خود  را با نشاط و تا رسیدن به  نقطه موفقیت ادامه می دهید به کودک خود الگوی مناسبی جهت دستیابی به عزت نفس  ارائه کرده اید.

  • بر نقاط قوت کودک تمرکز کنید. به آنچه کودک بخوبی انجام می دهد و از آنها لذت می برد توجه کنید. اطمینان حاصل نمایید که در هر شرایطی بیشتر روی نقاط قوت کودک تمرکز نموده اید.

یک پرستار کودک ماهر و  با تجربه با استفاده از دانش و مهارت خود می تواند به خوبی زمینه ساز رشد عزت نفس کودک گردد.  مراکز ارائه دهنده خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل (پرستار کودک و پرستار سالمند، پرستار بیمار ) با  داشتن کادر آموزش دیده  و توانا  می توانند به حفظ و ارتقاء سطح کیفیت زندگی همشهریان کمک کنند.

 مرکز پرستاری پرستار اول  با سال ها تجربه ارزشمند در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی  آماده ارائه خدمات شبانه روزی و 24 ساعته به همشهریان گرامی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با این مرکز کافیست به وب سایتhttps://parastareaval.com زیر مراجعه نمایید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1438553