توجه مردم و مقامات چین به نقش عظیم زنان در مبارزه با همه‌گیری کرونا

آمارهای رو به رشد صدها میلیونی و صدها میلیاردی تولید در چین بازمیگردد. پس از پایان همه گیری کرونا در چین فعالیت عادی و روزمره در بسیاری از شهرها و اماکن کار و تولید از سر گرفته میشود و زندگی و فعالیت عادی به کشور باز میگردد. مردم که هنوز خاطرات دوران قرنطینه و استراحت اجباری یا دورکاری و دور بودن از قوم و خویش را بسیار زنده به یاد دارند، با قدردانی بیشتری از فرصتها استفاده میکنند و سعی در جبران مافات دارند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سایت رادیو بین المللی چین، در این بین تعطیلات هشت روزه از یکم اکتبر به مناسبت جشن روز ملی چین که نخستین تعطیلات طولانی سالانه بعد از شیوع کرونا و به ویژه سوختن تعطیلات عید بهار امسال در قرنطینه، آزمون بزرگیست که نتیجه مثبت آن مجموعه ای از دستاوردهای مبارزه نزدیک به یک ساله دولت و ملت چین را با همه گیری کرونا به نمایش خواهد گذاشت؛ که خود میتواند گام شکوفایی مجدد اقتصاد و کار و تولید کشور را با اطمینان بیشتر تسریع کند.

در این بین، پدیده جدیدی که مردم دنیا و به خصوص مردم چین شاهد بودند، آمدن دوباره نیمی از مردم چین به جلوی صحنه جامعه و نقش آفرینی آنها بود که در شرایط عادی شاید نظرها را به این گستردگی به خود جلب نکند.

آنها زنان چین بودند که در جایگاهها و نقشهای مختلف خود در جامعه، نه تنها دوشادوش مردان، بلکه گاه پیشگامتر از آنان، کار کردند و هر کدام بخشی از کار و بار و وظایف بازگرداندن زندگی دچار بحران کشور به وضعیت عادی را بر دوش گرفتند.

فداکاریهای زنان چین در دوران قرنطینه و مبارزه با همه گیری نه تنها به دلیل حضور چند زن در نقشهای مختلف در هر خانواده به خوبی احساس و باعث غرور شد، بلکه از توجه و دقت هنرمندان و سیاستمداران دور نمانده است.

اخیراً شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین طی سخنانی در فرصتهای مختلف زنانی را که در خط مقدم مقابله با همه گیری کرونا جان انسانها را نجات دادند، ستود.

وی تاکید کرد: زنان در جایگاه پزشک و پرستار، پرسنل مهار بیماری، پرسنل علمی و فنی، کارمندان نواحی مسکونی و داوطلب خدمت بدون ترس از خطر، شبانه روز برای مقابله با بیماری تلاش کردند. آنها در خط مقدم پیشگیری و مهار کرونا کوشیدند و با پرکاری و ذکاوت خود از جسم و جان مردم دفاع کردند. همه ما باید آنها را مورد ستایش قرار دهیم.

شی جین پینگ در یکم اکتبر نیز در سخنرانی ویدیویی نشست بلندپایه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد کنفرانس جهانی زنان در پکن، بر ضرورت کمک به زنان برای رهایی از تاثیر همه گیری و بیماری تاکید کرد.

وی به ویژه گفت که باید بر بهداشت جسمی و روانی، نیازهای اجتماعی و محیط کار زنان پزشک که در خط مقدم تلاش می کنند، توجه شود. حفاظت از حقوق و منافع زنان و دختران باید در موقعیتهای مهم بهداشت عمومی و ازسرگیری برنامه های کار و تولید قرار گیرد؛ به ویژه برای گسترش مجاری اشتغال زنان و مبارزه با نقض حقوق و منافع آنها. تقویت خدمات اجتماعی، اولویت به اطمینان از وضعیت گروههای خاص مانند زنان باردار و کودکان و توجه ویژه به گروه های محروم مانند زنان فقیر، زنان مسن و زنان معلول و اشتغال آنها، انجام کارهای مناسب و عملی و حل مشکلات آنها، ضروریست.

از طرفی دیگر هنرمندان نیز به نقش بزرگ زنان در جایگاههای مختلف در این دوران میپردازند. از جمله، یکی از مجموعه های پرطرفدار چین در روزهای اخیر با نام «با هم»، روایت کننده ماجراهای تلخ و شیرین و غرورآفرین زنان اعم از پیر و جوان و شهروند عادی و داوطلب یا کادر و کارشناس امور بهداشتی و پلیس و مراقب امنیت و دهها مورد دیگر است که هر کدام در عین حال مادر و دختر و همسر کسی هستند و زندگی و تصمیمات آنها را در موقعیتهای مختلف و گاه دشوار به نمایش میگذارد.

با استقبالی که مردم چین از این مجموعه کرده اند، رابطه عمیقتری بین جامعه و برداشت بهتر و دقیقتر از نقش زنان ایجاد میشود که بی تردید با ادامه این نگاه درست در تولیدات هنری آینده، نقش بزرگی در نسل آینده زنان چین و بالتبع آینده کشور بازی خواهد کرد.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1440117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =