واکسن آمریکایی کرونا چطور به تایید نهایی می‌رسد؟

امروز ۲۰ آبان سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۰۳۳۹ مورد جدید کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد ۳ هزار و ۸۸ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

به گزارش خبرآنلاین، به گفته دکتر سیما سادات لاری در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ هزار و ۳۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۵۳ نفر از هموطنان‌مان جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند. که با این آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۰۳ هزار و ۲۸۸ نفر رسید.

به گفته وی استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

مصونیت ۹۰ درصدی واکسن جدید

روزهای گذشته اخباری مبنی بر ساخت واکسنی با ۹۰ درصد احتمال مصونیت توسط شرکت فایزر در برابر ویروس کرونا مردم دنیا را خوشحال کرد. اما جزییاتی درباره این واکسن وجود دارد که همه مردم ممکن است از آن آگاه نباشند.

اول اینکه بیانیۀ تولید موفقیت‌آمیز واکسن از طریق رسانه‌ها اعلام شده است و نه نهادهای بهداشتی معتبر و اعداد و ارقام اعلام شده در بیانیه وبسایت این شرکت چشم گیر نیستند و تا یافته‌های این شرکت توسط سازمان غذا و دارو تایید نشود، نمی‌توان در مورد اثربخشی آن داوری کرد. حساسیت واکسن و ملاک‌های اعتبارسنجی آن بسیار سختگیرانه است چراکه بنا است در جمعیت‌های بزرگی استفاده شود و باید به اندازه کافی ایمن باشد که به افراد دارای بیماری زمینه‌ای آسیب نزند و مهمتر از آن بدون اثرات جانبی باشد.

هر چند که  با توجه به همۀ هشدارهایی که داده شد باید گفت که واکسن تولید شده به نظر مؤثر می‌رسد و موفقیت ۹۰ درصدی واکسن عددی امیدوارکننده‌ است. اگر اینطور باشد استفادۀ گسترده از این واکسن می‌تواند جمعیت بالایی را ایمن کند. اما هنوز نمی‌دانیم که این واکسن چگونه عمل می‌کند. ممکن است علائم را تخفیف دهد اما فرد همچنان ناقل باشد و یا ممکن است بدن را کاملاً مصون کند. ممکن است در برخی گروه های سنی اثر بیشتری داشته باشد و در برخی اثر کمتر. اگرهای بسیار دیگر که اطلاعاتی از آن‌ها نداریم و شرکت‌های تولید کننده نیز اطلاعاتی ارائه نکرده‌اند.

توزیع و نگهداری این واکسن دشوار است و هزینه‌های آن ممکن است گران باشند. سالانه بیش از نیمی از واکسن‌های تولیدی در دنیا از بین می‌روند چرا که با تغییرات نامناسب دمایی اثر خود را از دست می‌دهند. نگهداری واکسن تولید شدۀ این دو شرکت نیاز به دمای۸۰- درجه دارد و این ضعف بزرگی است چون برای نگهداری این واکسن‌ها هزاران یخچال فریزر گران‌قیمت و جدید نیاز است چرا که هزینه‌های نگهداری قیمت این واکسن را هم بالا می‌برد.

تعداد تست‌های روزانه افزایش یافت

سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش تعداد تست‌های روزانه تشخیص کرونا به ۱۰۰ هزار تست با واردات کیت‌های تشخیص سریع خبر داده و گفت: روزانه حدود ۲۵ هزار تست تشخیص مولکولی کرونا (پی سی آر) در مراکز دولتی انجام می شود و البته برخی روزها که با شدت بیشتر موج بیماری مواجه شده ایم، تعداد این تست ها به ۴۰ هزار تست در روز هم رسیده است.

سمیعی افزود: راهبر بسیار مهم دیگری که به سمت اجرای آن می رویم استفاده از تست های تشخیص آنتی ژن ویروس یا همان تست های سریع است. با دستور رئیس جمهوری حدود دو تا سه میلیون کیت تشخیص سریع کرونا از کره جنوبی سفارش داده شده و به محض ورود این کیت که احتمالا دو هفته آینده خواهد بود و حداکثر تا یک ماه آینده استفاده از کیت های تشخیص سریع نیز برای افزایش غربالگری کرونا در کشور به کار گرفته می شود اما این کیت‌ها در داروخانه‌ها عرضه نخواهند شد و در شبکه بهداشتی در مراکز ۱۶ ساعته وزارت بهداشت توسط افراد ماهر برای تشخیص ابتلا به کووید ۱۹ مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته سمیعی هم تست‌های «پی سی آر» و هم تست‌های تشخیص سریع، منفی کاذب دارند. زمان نمونه گیری در نتیجه تست بسیار مهم است اگر همان روز ورود ویروس به بدن تست گرفته شود، میزان منفی کاذب ۱۰۰ درصد است و به تدریج که ویروس در بدن تکثیر می شود، میزان خطا و منفی کاذب کمتر می شود و بعد از چهار تا پنج روز که علایم بیماری بیشتر می شود میزان منفی کاذب تست به حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد می رسد. افرادی باید برای تست انتخاب شوند که حداقل چهار یا پنج روز از شروع علایم آنها گذشته باشد.

از محدودیت‌ها انتظار نداریم آمار را کم کند

چند روز قبل سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال محدودیت یک ماهه فعالیت برای مشاغل (غیر از رده‌های شغلی شماره یک) از ساعت ۱۸ هر روز و از ۲۰ آبان ماه خبر داد.

اما رییس بیمارستان مسیح دانشوری معتقد است قرار نیست محدودیت‌ تعطیلی از ساعت ۱۸ به بعد تغییر محسوسی در کاهش آمار مبتلایان و بیماران کرونایی داشته باشد و این محدودیت ها در طولانی مدت جوابگو خواهد بود.

پیام طبرسی در خصوص آخرین وضعیت فراگیری بیماری کرونا نیز گفت: متأسفانه آمار گویای وضعیت وخیم شرایط کنونی اپیدمی این ویروس هست. ما در یک دوره اوج بیماری و آمار بالای مرگ و میر و ابتلاء به سر می‌بریم که بخشی از آن به دلیل افزایش در تست‌هایی است که از بیماران مشکوک به ویروس کووید ۱۹ گرفته می‌شود. این افزایش تست باعث افزایش موارد مثبت شده و نمی‌توان از این آمارها بخصوص در شهرهای بزرگ غافل بود.

وی افزود: نیازمند یک واکنش سریع از سمت مسئولین و مقامات هستیم که از امروز قرار است در بعضی شهرهای بزرگ از ساعت ۱۸ مشاغل دو، سه و چهار به حالت تعطیلی دربیایند و باید دید این محدودیت‌ها می‌تواند تأثیری در کاهش آمار این بیماری بگذارد یا نه.

بیمه بیکاری برای کسانی که شغل خود را در دوران کرونا از دست دادند

در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، دولت تصمیم گرفت تا بر اساس قانون به کسانی که در پی شیوع این ویروس کار خود را از دست دادند، بیمه پرداخت کند. مدیر کل بیمه بیکاری وزارت تعاون از پرداخت حداقل دو میلیون به افرادی که از اول خرداد امسال بیکار شدند، خبر داد.

درحالی که در قانون ذکر شده است که مجموع دریافتی مقرربگیر بیمه بیکاری نباید از ۸۰درصد متوسط مزد یا حقوق کمتر باشد، مشاهده شد که مشمولان بیمه بیکاری کرونا  که گلایه‌های بسیاری از وضعیت پرداختی‌ها داشتند. بر اساس بررسی ها میزان پرداختی‌های بیمه بیکاری مشمولان کرونا به اندازه‌ای کم بوده است که در برخی موارد تا ۷۰هزار تومان در گزارش‌های میدانی گزارش شده است.

بابایی, مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون درباره حداقل حقوق بیمه بیکاری گفت:  افرادی که از اسفند ۹۸بیکار شده اند تا قبل از خرداد ۹۹ بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا حداقل یک میلیون تومان مقرره بیکاری دریافت می‌کردند، اما از خردادماه این میزان بر اساس قانون بیمه بیکاری و همچنین شرایط تاهل یا تجرد و افراد تحت تکفل گاهی به ۵ تا ۶ میلیون تومان هم افزایش یافته است.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1454053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =