خشونت خانگی و پیشگیری از آن ، مورد توجه دستگاه قضایی استان

خشونت خانگی یکی از مهمترین حوزه های مورد توجه و تمرکز دستگاه قضایی است و باید به اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع و کاهش آثار آن بیشتر اهمیت داده شود.

به گزارش خبرآنلاین مرکزی ؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی ششم آذرماه در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه به این موضوع تاکید کرد و گفت: در این راستا دو اقدام مکمل شامل انجام برنامه های فرهنگی و اجتماعی در جهت کاهش خشونت و همچنین کاهش ضرب و جرح عمدی در حال پیگیری است.البته نمی توان انتظار داشت که اقدامات فرهنگی در حوزه خشونت ، با نتیجه لازم در کوتاه مدت همراه باشد. 
۵ عنوان از ۱۰ مورد اول بزه در استان مرکزی ، مربوط به خشونت 
محسن خیرمند با اشاره به اینکه ۵ عنوان از ۱۰ مورد اول بزه در استان مرکزی ، مربوط به حوزه خشونت است که گستره وسیعی شامل کلامی، رفتاری، جسمی و ... را به خود اختصاص می دهد ، ادامه داد : برخی عناوین جرائم خشن نسبت به سال های گذشته افزایشی و در برخی موارد هم کاهشی بوده است ؛ قطعا یکی از دلایل افزایش موارد خشونت ، شرایط ایجاد شده به واسطه شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر ذهن و روان مردم ، مباحث اقتصادی و ... است.
وی با بیان اینکه میزان خشونت علیه زنان و دختران را به شکل آمار تفکیک شده در اختیار نداریم و این نوع هم در میان خشونت خانگی قرار می گیرد و البته خشونت علیه کودکان، سالمندان، مردان و ... نیز در این تقسیم بندی لحاظ شده است ، افزود : اینکه چه اقداماتی بایست انجام شود تا این نوع خشونت اتفاق نیفتد و چه ابزارهای کنترلی برای قرارنگرفتن در معرض آن و آثار و آسیب های کمتر برای زنان و دختران ، مسئله ای مهمتر و جدا از ظرفیت های قانونی است که می توانند برای احقاق حقوق خود در مقابل خشونت استفاده کنند 
خیرمند استفاده از پتانسیل های اجتماعی و مردمی در حوزه آموزش و اطلاع رسانی را یکی از ظرفیت هایی عنوان کرد که از اسفندماه سال گذشته در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته و تاکید کرد : مداخلات و رفتارهای اجتماعی و آموزش های فردی مربوط به سبک زندگی می تواند در راستای کاهش وقوع انواع خشونت ها موثر باشد ، اما همراهی و تعامل دستگاه های مختلف مانند دفتر امور زنان و خانواده استانداری ، بهزیستی ، نظام روانشناسی و جامعه شناسی و... در تحقق این اهداف و اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم است. 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی برگزاری جشنواره ملی با عنوان کاهش خشونت در حوزه فیلم کوتاه و انیمیشین با همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان را از جمله برنامه های آتی در این حوزه که مسلما در فضای بصری و رسانه ای هم اثربخش خواهد بود ، عنوان کرد. 
اثرگذاری سیما و منظر شهری در کاهش وقوع انواع خشونت 
خیرمند سیما و منظر و در نگاه کلی محیط و ساز و کارهای شهری را در ایجاد آرامش و جلوگیری از وقوع خشونت در جامعه اثرگذار دانست و بیان کرد : بر همین اساس در صدد انعقاد تفاهم نامه با شهرداری های اراک ، ساوه و خمین هستیم تا برای تغییر سیمای شهری و حذف فضاهایی که در گسترش خشونت موثرند ، اقدام شود. 
وی انجام برنامه های فردی و اجتماعی در کنار هم را در پیشگیری از انواع خشونت اثرگذارتر دانست و اضافه کرد : همچنین در تعامل با اصناف در پی این هستیم ، پیش از دریافت پروانه کسب ، آموزش خویشتن داری دریافت کنند و با تاکسیرانی هم در حال رایزنی هستیم که تمامی رانندگان در حوزه صبر، تحمل و بردباری فعال شوند.
معاون دادگستری کل استان مرکزی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص قانون تسهیل در ازدواج جوانان ، با تاکید به اینکه قطعا تشکیل خانواده اثر مثبتی در کاهش زمینه های آسیب اجتماعی و جرائم خواهد داشت ، تصریح کرد : عدم تصویب آیین نامه اجرایی و مشکلاتی در سازوکار صندوق موضوع ماده یک این قانون یکی از مهمترین دلایلی اجرا نشدن این قانون می باشد که مصوب اوایل دهه ۸۰ است و ظرفیت های مختلف برای رفع موانع و افزایش ازدواج در آن مورد نظر بوده و هست. 
خیرمند با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای این قانون و خطاب قرار دادن قوه قضاییه به جهت مطالبه گری در امر اجرای این قانون ، اظهار کرد : ، عدم تصویب آیین نامه به معنی عدم توانایی در اجرای قانون تسهیل ازدواج و اینکه نباید انجام شود نیست ، به همین دلیل در استان پتانسیل های مختلف از جمله تعداد جوانان ازدواج نکرده، نرخ ازدواج و سرمایه های انسانی مورد ارزیابی قرار گرفت و شهرستان خمین به دلیل نرخ بالای جوانان ازدواج نکرده در این راستا پایلوت استان قرار گرفت . .
وی در پاسخ به این سوال که آیا وام ازدواج عاملی برای طلاق به شمار می رود یا خیر چراکه برخی افراد صرفا برای دریافت وام به صورت صوری ازدواج می کنند ؟ بیان کرد: تاکنون به چنین نتیجه یا مسئله ای نرسیده ایم، بعید می دانم که افراد حاضر باشند برای چنین موضوعی برچسب مطلقه را به خود بزنند . 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با تاکید به اینکه شکنندگی ازدواج ها در ۵ سال اول بسیار بالاست و شاید یکی از علل آن عدم پیش بینی مداخلات روانشناسانه یا خانوادگی در این برهه زمانی است ، افزود : خانواده ها هسته ای شده و از سازوکار مفصلی که پدر یا مادر به موضوعات فرزندان دخالت می کردند ، خارج شده است و این باعث شده میزان طلاق در ۵ سال اول بیشتر باشد.البته خوشبختانه بافت و شرایط استان مرکزی به شکلی است که هنوز طلاق امری قبیح محسوب می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1460502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =