۰ نفر
۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
چرا ویروس کرونا جهش دارد؟

میزان نوشت: عضو کمیته علمی کرونا و رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی آزمایشگاه مسیح دانشوری به بیان توضیحاتی در خصوص نحوه جهش ویروس پرداخت.

علیرضا ناجی در خصوص جهش ویروس‌ها گفت: جهش یا موتاسیون در واقع تغییر یک نوکلئوتید به نوکلئوتید دیگر، حذف و یا اضافه شدن آن روی ژنوم است؛ جهش در ذات بیولوژی است و اگر جهش به وجود نمی‌آمد تنوع زیستی نداشتیم و موتاسیون باید اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: برخی از جانوران و به ویژه میکرو ارگانیسم‌ها دارای سیستم‌هایی هستند که جلوی جهش را می‌گیرند و نمی‌گذارند تغییرات ایجاد شود البته نه به این صورت که اصلا ایجاد نشود؛ آن‌ها مکانیسم‌هایی دارند که چنانچه تغییرات بسیار عجیبی اتفاق بیفتد که زیست آن موجود را به خطر بیندازد، آن تغییر را تصحیح ‌کنند.

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ویروس‌ها جزء میکروارگانیسم‌هایی اند که کمتر توانایی اصلاح ژنومشان را دارند، توضیح داد: هر چند گفته می‌شود کرونا ویروس سیستم‌های اندکی برای اصلاح ژنوم خود دارد، اما به طور کلی ویروس‌ها و به ویژه ویروس‌های دارای RNA، هنگامی که تکثیر پیدا می‌کنند به دلیل نوع تکثیرشان و این موضوع که سیستم‌های تصحیح خطا را ندارند، اشتباهاتی رخ می‌دهد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی آزمایشگاه مسیح دانشوری متذکر شد: همه تغییرات برای ویروس به درد بخور نیستند و ممکن است تغییراتی سبب از بین رفتن ویروس شود و تنها تغییراتی در ویروس می‌ماند که زیست آن‌ها را به خطر نیندازد و به آن‌ها مزیت دهد، برای مثال جهشی که در کشور انگلیس در ویروس کرونا رخ داده‌است این امتیاز را به ویروس داده‌ که بتواند که بهتر منتقل شود و یا اینکه شدت بیماری افزایش یابد و این موارد موجب ماندگاری ویروس می‌شوند.
47231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1473073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =