چندروز پیش بود که رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت از احتمال ورود مجدد ویروس فلج اطفال به کشور خبر داد.

از سال‌هایی که بیماری فلج اطفال با همت وزارت بهداشت و طرح گسترده و پر خرج ریشه کنی فلج اطفال  از کشور ما رخت بر بست ده سالی می‌گذرد.

از آن زمان تا کنون و اینطور که از آمارها برمی‌آید از سال 2000 تا 2011 هیچ موردی از بیماری فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است  برنامه‌ای است که در سال 1990 سازمان جهانی بهداشت برای ریشه کنی فلج اطفال ایران را  به عنوان الگوی موفق به کشورهای دیگر توصیه کرد و آن را در دستورالعمل اجرایی تمامی کشورها قرار داد و تمامی کشورها متعهد شدند تا این بیماری را در سطح جهان ریشه کن کنند.

اما اینطور که معلوم است همه این‌ها باعث نشده که نگرانی در مورد شیوع دوباره این بیماری در کشور هم ریشه‌کن شود. چندروز پیش بود که رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت از احتمال ورود مجدد ویروس فلج اطفال به کشور خبر داد و گفت که بر همین اساس اجرای نوبت اول برنامه تکمیلی فلج اطفال از امروز در استانهای شمالی کشور آغاز شده است.

دکتر محمد مهدی گویا دلیل این موضوع راهمجواری ایران ‌ با کشورهای پاکستان و افغانستان عنوان کرده و احتمال داده است که به این خاطر ورود مجدد ویروس این بیماری به کشور وجود دارد. او با بیان اینکه ریشه کنی این بیماری در کشور یک معجزه به شمار می آید، گفته که « اگر لحظه ای در امر پیشگیری از بیماری فلج اطفال،‌ کوتاهی شود ممکن است شاهد ابتلای همه‌گیر این بیماری در کشور باشیم و این امر خسارتهای سنگین بهداشتی و اقتصادی را به نظام سلامت و مردم تحمیل خوهد کرد.»

اما در حالی که قرار است در در دوره جدید واکسیناسیون به طور ویژه حداقل 600 تا 700 کودک زیر 5 سال تحت پوشش قرار گیرند، امروز معاون بهداشتی وزارت بهداشت اعلام کرده است که ورود مجدد ویروس فلج‌اطفال به کشور صحت ندارد و موردی از فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است.

دکتر علیرضا مصداقی با بیان اینکه کشور ایران به دلیل مجاورت با کشورهایی که در زمینه ریشه کنی بیماری فلج اطفال موفق نبوده‌اند همیشه در معرض خطر ورود این ویروس به کشور است، در عین حال گفت: « ورود مجدد ویروس فلج اطفال به کشور صحت ندارد. خوشبختانه با تمهیداتی که در کشور اندیشیده شد و با واکسیناسیون جامعه هدف در یازده سال گذشته هیچ موردی از فلج اطفال در کشور مشاهده نشده است و گزارشی مبنی بر ورود مجدد این ویروس به کشور نیز وجود ندارد.»

فلج اطفال نوعی بیماری حاد ویروسی است که دستگاه گوارش و در بعضی مواقع دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند. تا قبل از انجام واکسیناسیون جهانی، اپیدمی‌های این بیماری در ماه‌های تابستان و بخصوص در نواحی حاره نیمکره شمالی رخ می‌داد و در سال ۱۹۵۲ یعنی ۳ سال پیش ازآنکه اولین واکسن بر ضد این بیماری تایید شود، ۲۱۰۰۰ مورد کودک مبتلا به فلج اطفال در آمریکا به ثبت رسید که از آن زمان تاکنون این تعداد به میزان چشمگیری کم شده است.

45/ 231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =