چرا می‌گوییم ایران دست برتر را در جهان دارد؟

سفیر کشورمان در سازمان ملل به خبرآنلاین گفت: تلاش منسجم حقوقی، سیاسی در تهران و در پایتخت کشورهای سازمان ملل و همچنین در نیویورک انجام شد را نباید دست کم بگیریم که امروز شاهد نتایج آن هستیم.

به گزارش خبرآنلاین، مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل و عضو تیم هسته ای ایران درباره تلاش دیپلماتیک ایران برای به شکست کشاندن اقدامات امریکا و سیاست فشار حداکثری به خبرآنلاین گفت: از 5 ماه گذشته تا کنون ایران در سازمان ملل متحد با آمریکا سه بار درگیری سیاسی داشته است که هر سه بار آمریکا با شکست مواجه شد. هر سه بار نیز مربوط به برجام و قطعنامه 2231بود. تلاش دیپلماتیک ایران و رویکردش نسبت به برجام در چنین جلساتی نمود پیدا می کند که آیا مسیر درست بوده و یا اینکه غلط بوده است. نباید این موضوع را دست کم گرفت: آمریکا قطعنامه ای را در شورای امنیت مطرح کرده و شروع به لابی کردن و تهدید کردن می کند.

خبرهایی موجود است که آمریکا تمام اعضای شورای امنیت را تهدید کرده که اگر به قطعنامه رأی ندهند فلان اتفاق خواهد افتاد. تمام این فضاسازی ها، تهدیدات و ارعاب تنها موجبات حمایت یک کشور را از قطعنامه آمریکا فراهم می کند. دو وتو، یازده رأی ممتنع داده می شود. از جمله کشورهای شریک آمریکا یعنی کشورهای اروپایی. در مرحله اول آمریکایی ها برای تمدید تحریم های تسلیحاتی شکست خوردند اما در مرحله بعدی اعلام کرد که در برجام عضویت دارد و به برداشت خود مکانیسم ماشه را فعال کرد. اعضای شورای امنیت یعنی 13 کشور از 15 کشور دو بار نامه دادند یکی در ابتدای کار که آمریکا مدعی فعال شدن مکانیسم ماشه شد و یکی در انتهای کار. یعنی در ظرف یک ماه 13 عضو دوبار مکتوب کردند. علاوه بر مکتوب کردن در گفتگوهای شورای امنیت هم اعلام موضع کردند که به صورت شفاهی نیز بود. این نمی تواند صرفا حاصل دست روی دست گذاشتن ایران باشد. تلاش دیپلماتیک برای نتیجه دادن ضروری است. کسی که آشنا به فعالیت های سازمان ملل است به خوبی می داند که اگر قطعنامه ای بخواهد در سازمان ملل تصویب شود و یا نشود یک سری از فعالیت های دیپلماتیک شدید پشت آن موجود است.

به خصوص در مورد قطعنامه های شورای امنیت؛ البته منظور این نیست که قطعنامه های مجمع عمومی از اهمیت برخوردار نیستند. اما موضوع شورای امنیت و حق وتوی کشورها کار شورای امنیت را حساس می کند. آمریکا قطعنامه ای را به شورای امنیت می آورد که با شکست مفتضحانه ای روبرو می شود. دو رئیس شورای امنیت نیز می گویند که آمریکا محق نیست و حقی برای اعلام عضویت در برجام ندارد و آن را مکتوب می کنند. دبیرکل سازمان ملل نیز به نحوی آن را بیان می کند. آمریکا در تابستان یک تلاش شدید دو ماهه داشت که در نهایت شکست خورد. در انتهای کار و در ماه دسامبر حدود دو هفته پیش در کمیته پنجم مجمع عمومی کار بچه گانه ای را انجام می دهد. کمیته ای که مربوط به مسائل اداری و مالی است و بودجه سازمان ملل را این کمیته تصویب می کند و دوباره به مجمع عمومی می رود و چکش می خورد. اقدام آمریکا در اینجا بسیار غیرحرفه ای و پس از دو شکست در شورای امنیت بود که بار دیگر شکست خورد. کمیته پنجم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با پیشنهاد ضد ایرانی آمریکا در جهت احیای تحریم‌های بین‌المللی مخالفت کرد. در رای‌گیری انجام شده، تنها 10 عضو سازمان ملل با آمریکا موافقت کردند.110عضو با آن به طور قاطع مخالفت کردند و 32 عضو هم رای ممتنع دادند. در نهایت شکست مفتضحانه ای برای آمریکا رقم خورد. حتی از اهرم مسائل مالی و اداری سازمان ملل هم نتوانست علیه ایران استفاده کند. چنین دستاوردی حاصل موضع به حق ایران در خصوص برجام است که حتی کشورهایی که طرفدار آمریکا هستند و شریک تجاری آن محسوب می شوند و شریک راهبردی این کشور به شمار می روند با آن همراهی نکردند.

از طرفی تلاش منسجم حقوقی، سیاسی در تهران و در پایتخت کشورهای سازمان ملل و همچنین در نیویورک انجام شد را نباید دست کم بگیریم که امروز شاهد نتایج آن هستیم.

>>> مشروح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:
تخت‌روانچی:با زبان تهدید با ایران صحبت نکنید/اگر امریکا شرط نگذارد شرایط بهتری ایجاد می‌شود

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1475217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =