بیشتر رویدادها مثل نمایشگاه ها، کنفرانس ها، کارگاه ها و نمایشگاه های تجاری که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بودند لغو شدند یا به طور مجازی برگزار شدند. علاوه بر این، مصرف کنندگان برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، در خانه خود قرنطینه شدند و به خرید آنلاین کالاهای مورد نیاز خود روی آوردند. این باعث شد خرده فروشان آنلاین از تبلیغات آنلاین خود بازدهی بهتری داشته باشند و هزینه های خدمات دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین را افزایش دهند.
چرا مشاغل کوچک در دوره شیوع همه گیر کرونا به استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟
انقلاب اینترنتی که در دهه ۹۰ رخ داد، بسیاری از شرکت های بزرگ مانند گوگل، آمازون و فیس بوک را ایجاد کرد که منجر به خرید آنلاین، معاشرت و تعامل بیشتر شد. جالب اینجاست که این شرکت ها در طول بحران اقتصادی COVID-۱۹ کمترین آسیب را می بینند. در واقع، آمازون در این شرایط دشوار حتی در حال رونق است و سهام خود را به بالاترین میزان خود رسانده!
حتی اگر محصولات خود را به صورت آنلاین نمی فروشید، باید دیجیتال مارکتینگ را به عنوان یک موتور رشد قابل قبول برای شرکت خود در نظر بگیرید. این موتور رشد از بسیاری از سیلندرها ساخته شده است که هرکدام نمایانگر یک کانال دیجیتال هستند. در حالت ایده آل، شما باید هر کانال را به کانال های دیگر متصل کنید تا قوی ترین و کارآمدترین نتیجه را برای کسب و کار شما ایجاد کنند. هدف از استراتژی دیجیتال مارکتینگ این است که ترافیک را به سایت یا صفحات رسانه های اجتماعی خود هدایت کنید، مخاطبان هدف خود را درگیر کنید و آنها را قیف قروش هدایت و تبدیل به مشتری کنید.
چه چیزی در دیجیتال مارکتینگ منحصر به فرد است؟
دیجیتال مارکتینگ دو عنصر بسیار مهم را به بازاریابی سنتی اضافه می کند. اول، کانال های بازاریابی جدیدی را ارائه می دهد که کاملا آنلاین هستند، بنابراین از عواقب فاصله اجتماعی مبتنی بر COVID-۱۹ مصون هستند. دوم، مشتریان از داده های دیجیتال استفاده می کنند که در نتیجه آن امکان ذخیره، ردیابی و کسب درآمد از هر کمپین بازاریابی را از طریق کانال هایشان فراهم می کند. با داده های عظیمی که در اختیار شما قرار دارد، می توانید آگاهانه تصمیمات هوشمند بگیرید، به ویژه در این زمان بحران که قیمت دلار هر روز سر به فک می کشد.
دسته بندی کانال های دیجیتال
اگر هنوز وارد دیجیتال مارکتینگ نشده اید، در اینجا خلاصه ای از کانال های دیجیتال موجود دسته بندی شده توسط گوگل آورده شده است. وظیفه اصلی این کانال ها هدایت کاربر به سایت یا خرید محصولات آنلاین شماست.
۱. جستجوی ارگانیک (Organic Search)
زمانی که کسی مجموعه ای از کلمات یا پیام های صوتی را جستجو می کند، در حقیقت به سمت یک محتوای آنلاین هدایت می شود. وقتی فردی از آن محتوا بازدید می کند، ترافیک ارگانیک محسوب می شود. در واقع مالک سایت برای این ترافیک مجبور نیست هزینه ای پرداخت کند. برای تحقق بخشیدن ترافیک ارگانیک، کارهای بسیار ارزشمند و مرتبط با ایجاد محتوا و بهینه سازی موتور جستجو (SEO) باید انجام شود.
تحقق این امر یعنی سئو و ایجاد ترافیک ارگانیک غالباً ماه ها به طول می انجامد؛ بنابراین ممکن است ترافیک ارگانیک راه حل کوتاه مدت مدنظر شما نباشد که در آن صورت گاهی ترجیح می دهند به گوگل هزینه های گزافی پرداخت کنند تا ترافیک سایت خود را افزایش دهند که این روش به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت چندان توصیه نمی شود. و چیزی که ما به شما توصیه می کنیم برای اینکه ترافیک سایت خوب، مرتبط و مداومی داشته باشید بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو است. خدمات سئو گرندیما می تواند در این مسیر دشوار به شما در افزایش ترافیک وبسایتتان و همچنین فروش بیشتر محصولات یا خدمات شما کمک شایانی کند.
۲. ترافیک مستقیم (Direct)
اینها کاربرانی هستند که همانطور که از اسمشان مشخص است، مستقیماً از سایت شما بازدید می کنند. ما جستجو نمی کنیم، به راحتی آدرس وبسایت را در مرورگر خود تایپ می کنیم یا روی آدرسی که ذخیره کرده ایم کلیک می کنیم. اینها همگی ترافیک مستقیم محسوب می شوند.
ترافیک مستقیم تابعی از عملکرد برندینگ شرکت، محصولات یا خدمات شماست. انجام برند سازی وب سایت شما زمان بر است؛ با این حال ماهی را هروقت از آب بگیرید دیر نیست! برندینگ یا برند سازی چندان کار سختی نیست به ویژه اگر قبلاً یک برند شناخته شده ای را ساخته باشید.
۳. ترافیک شبکه های اجتماعی
سیستم عامل های رسانه های اجتماعی شامل فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب و توییتر هستند. وقتی افراد در حال بررسی صفحات شبکه های اجتماعی خود هستند، ممکن است پستی در مورد شرکت، محصول یا خدمات شما ببینند. وقتی آنها روی آن کلیک کنند، آنها را به وب سایت شما هدایت می کند. این ترافیک به عنوان ترافیک اجتماعی شناخته شده است.
ایجاد ترافیک اجتماعی کار سختی نیست، اما مستلزم ایجاد محتوای مرتبط و جذاب و مداوم است. اگر کسب و کار شما مشتری های خوبی دارد که محصول شما را دوست دارند، می توانید با یادآوری ارزش محصول خود و درگیر کردن آنها با محتوای جذاب یا پیشنهادهای خود در شبکه های اجتماعی با آنها در ارتباط باشید.
۴. ایمیل
این ترافیکی است که توسط کمپین های ایمیل مارکتینگ و تعاملات ایمیلی شما ایجاد می شود. به عنوان مثال شخصی لینکی در ایمیل شما می بیند، روی آن کلیک می کند و او را به وب سایت شما هدایت می کند. این ترافیک ناشی از ایمیل به حساب می آید.
در حال حاضر که افراد زیادی در خانه های خود قرنطینه شده اند، بیشتر احتمال دارد که ایمیل های خود را بخوانند. ترافیک ایمیل هزینه کمی دارد و اگر به درستی انجام شود می تواند بسیار موثر باشد.
۵. ترافیک ارجاعی (Referral)
ترافیک ارجاعی بازدیدی است که از یک وب سایت به وب سایت دیگر ارجاع می شود. وقتی یک لینک و نقل قولی در سایت های دیگران در مورد سایت شما وجود داشته باشد یا به عبارتی بک لینک به سایت شما داده شده باشد، باعث ایجاد ترافیک در سایت شما می شود و کاربر از طریق آن سایت وارد سایت شما می شود. لینک سازی در عین حال که کم اهمیت ترین کانال های دیجیتال است، یکی از مهمترین کانال ها محسوب می شود. بک لینک ها نه تنها به دلیل ترافیکی که ایجاد می کنند، بلکه به دلیل اعتباری که برای سایت شما ایجاد می کنند بسیار مهم هستند.
۶. جستجوی پولی یا غیر رایگان (Paid Search)
این جستجو شامل تبلیغات بنری، تبیلغات کلیکی، افزایش پست های شبکه های اجتماعی، و غیره است. بر خلاف ترافیک ارگانیک، برای داشتن این جستجو شما باید برای هر تبلیغ، هر نمایش، هر بازدید یا هر تبدیلی هزینه مخصوص به هر تبلیغ را پرداخت کنید. جستجوی غیر رایگان سریعترین و آسانترین و در عین حال پر هزینه ترین راه برای هدایت بازدید به وب سایت و محصولات شماست؛ اما موقتی بوده و مضرات و معایب زیادی هم ممکن است برای کسب و کار شما ایجاد کند و شاید به همین دلیل است که اغلب مشاغل به جستجوی ارگانیک بیشتر می پردازند.
مهمترین کانال دیجیتال در زمان کرونا چیست؟
در واقع همه کانال های دیجیتال مهم هستند و هر کدام هدف و مزایای خاص خود را دارند. کانال های دیجیتال مختلف نیز یکدیگر را تغذیه می کنند و کمک های افزاینده و مهمی برای یکدیگر ایجاد می کنند که منجر به ترافیک و تبدیل بیشتری می شود. به عنوان مثال، ترافیک مستقیم و ارجاعی باعث افزایش اعتبار دامنه شما و در نتیجه افزایش ترافیک ارگانیک می شود. ترافیک ارگانیک به دلیل تصور رایگان بودن آن، شاید پرطرفدارترین کانال باشد، اما پرداختن تنها به آن کار ساده ای نیست. در زمان بحران اقتصادی، شما نیاز دارید که به روند درآمد زایی خود سرعت ببخشید. سریعترین راه برای دستیابی به آن از طریق بازاریابی وابسته، فروش از طریق کانال های آنلاین و از همه مهمتر تبلیغات است.
توصیه ما به شما: بر نقاط قوت خود تمرکز کنید
با خرده فروشان آنلاین تماس بگیرید و محصولات خود را از طریق فروشگاه های آنلاین آنها ارائه دهید. شرکت های وابسته ای را که می توانند محصولات شما را برای شما تبلیغ کنند اضافه کنید. به تعرفه تبلیغات کلیکی گوگل نگاهی بیندازید و تبلیغات خود را در کانال های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام در نظر بگیرید. این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه تبلیغات در صورت انجام صحیح آن قابل توجیه است. همچنین، با وجود افراد بیشتری که در این بحران در خانه قرنطینه شده اند، به احتمال زیاد تبلیغات شما در مرکز توجه مخاطبان قرار می گیرد و آنها را به سمت شما هدایت می کنند.
۲۱۲۱
نظر شما