یکی از چالش‌های دیوار به عنوان یک پلتفرم خرید و فروش کالا، آگهی‌های مربوط به حیوانات و گونه‌های ممنوعه حیات وحش است. کارشناسان محیط زیست می‌گویند وقتی زمینه خرید و و فروش این آگهی‌ها وجود داشته باشد، شکار آن‌ها هم رونق می‌گیرد و گونه‌های مختلفی از حیوانات در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرند. ضمن این که خطرات جانبی دیگری هم محیط زیست و طبیعت را به این واسطه تهدید می‌کند. برای مقابله با این چالش دیوار شگردهای مختلفی را به کار گرفته و با استفاده از چند فیلتر جلوی تخلفات احتمالی در این زمینه را گرفته است.

این موضوع البته منهای آگهی‌های مربوط به حیواناتی است که به صورت عمده پرورش داده می‌شوند و خرید و فروش آن‌ها اشکال قانونی ندارد. یا بعضی گونه‌های حیوانات حیات وحش که در زمره حیوانات خانگی محسوب می‌شوند و به زعم کارشناسان محیط زیست خرید و فروش آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند هم شامل این فیلترها نمی‌شوند. نظارت بر آگهی‌های دیوار در دو مرحله انجام می‌شود:

ربات‌های هوشمند

از اردیبهشت ماه امسال دیوار با کمک فعالان محیط زیست فهرستی تهیه کرده از ۲۵۰ نژاد حیوانات مختلف و به عنوان گونه‌های ممنوعه آن را با وارد فهرست «محتوای بد» در بررسی آگهی‌های دسته حیوانات کرده. بنابراین این دسته از آگهی‌ها به صورت خودکار توسط ربات‌های هوشمند حذف می‌شود. 

ناظران تخصصی

به جز نژادهای ممنوعه که گفتیم توسط ربات‌های هوشمند شناسایی و حذف می‌شوند، آیین نامه ای هم توسط دیوار تهیه شده که دقیقا مشخص می‌کند چه نوعی آگهی‌های دیگری هم توسط ناظران رد می‌شود. علاوه بر ناظران عمومی، گروهی هم به عنوان ناظران تخصصی با همکاری فعالان محیط زیست آموزش دیده اند که اگر آگهی ای را ناظران عمومی در مورد آن تردید داشتند آن‌ها بتوانند تشخیص بدهند قابلیت انتشار دارد یا نه.

ربات ها، دفاع سوییپر

عملکرد ربات هوشمند در شناسایی آگهی‌های ممنوعه حیات وحش به این ترتیب بوده که ۸۰ درصد از این آگهی‌ها را در همان مرحله اول شناسایی و حذف کردند. به این ترتیب ۱۶ درصد درخواست ثبت آگهی گونه‌های ممنوعه کاهش یافته و به عبارتی هر هفته ۵۶۴۰ درخواست آگهی ممنوعه با همین سیستم نظارت هوشمند حذف شده است. یک آمار دیگر که ناامیدی متخلفین را ثابت می‌کند این است که تعداد آگهی‌های ممنوعه درخواستی از ۹۵۰ به ۷۵۰ آگهی در هفته رسیده. بعد از اعمال فیلتر محتوای بد برای تعدادی از گونه‌های ممنوعه در دو مرحله، نرخ رد آگهی خرید و فروش حیوانات به دلایل زیست محیطی ۵۵ درصد زیاد شده. یکی از چالش‌های سایت دیوار برای برخورد با آگهی‌های نامتعارف و غیر مجاز حیات وحش این بود که فقط متخصصین این حوزه با اسم بعضی گونه‌ها آشنایی دارند. یعنی نه با ربات هوشمند و نه با کارشناسان عمومی می‌شد این آگهی‌ها را شناسایی کرد. بعد اما با وارد کردن فیلتر زیست محیطی و فهرستی که با کمک فعالان محیط زیست تهیه شد کار ناظران سبک تر شد. قبلا ۹۵ درصد آگهی مربوط به گونه‌های ممنوعه توسط ناظران حذف می‌شد اما حالا این مقدار به ۶۸ درصد رسیده است. به بیان دیگر تعداد آگهی‌های شناسایی شده توسط ربات‌های هوشمند با ساز و کار جدید ۵.۳ برابر شده.

ناظران؛ دفاع لیبرو

اگر آگهی غیرمجازی در زمینه حیات وحش از فیلتر محتوای بد و ربات‌های تشخیص آگهی تکراری عبور کند، ناظران آموزش دیده می‌توانند آن را مهار کنند. ۱۲ ناظر آموزش دیده در دیوار مشغول مطابقت آگهی‌ها با قوانین حفاظت از محیط زیست را بر عهده دارند. با همین شیوه می‌بینیم که تعداد گزارش محتوای نامناسب یا خلاف قانون از سوی کاربران، در دسته خرید و فروش حیوانات در مهرماه ۹۹ نسبت به ماه قبل ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. با این تدابیری که از سوی دیوار اندیشیده شده باید بگوییم شانس تخلف برای شکارچیان غیرمجاز و نقض حقوق حیوانات در این پلتفرم آنلاین به طرز محسوسی کاهش یافته است. چون ترکیب ربات هوشمند و ناظران آموزش دیده مثل دو مدافع میانی مستحکم تمام تخلفات را جارو می‌کنند.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1476873