۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۵

شایع شده است که پذیرفتن ریاست قوه قضائیه از سوی آیت‌الله صادق لاریجانی با شروطی همراه شده از جمله مختومه شدن پرونده بازداشتی‌های اخیر.

شایع شده است که پذیرفتن ریاست قوه قضائیه از سوی آیت‌الله صادق لاریجانی با شروطی همراه شده از جمله مختومه شدن پرونده بازداشتی‌های اخیر. هرچند این شایعات به طور رسمی تأیید نشده اما اخبار ضد و نقیض هنوز از گوشه و کنار شنیده می‌شود. حجت‌الاسلام محمد ابراهیم نکونام، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت وگو با خبر به این شایعات پاسخ داده و نقاط ضعف قوه قضائیه را در دوره قبل برشمرده است.

عملکرد آیت‌الله هاشمی شاهرودی را در دوره ده ساله ریاست قوه قضائیه چه طور ارزیابی می‌کنید؟
انواع فعالیت‌های آیت‌الله شاهرودی با یک سری محسنات همراه بود، مانند قانون حقوق شهروندی، شورای حل اختلاف، وکلا و کارشناسان حقوقی. این فعالیت‌ها کم نیستند.

اولویت‌های قوه قضائیه را در دور جدید چه می‌دانید؟
ما تا به حال روی پوسته خیلی کار کرده‌ایم. الان خوب است که به لایه‌های زیرین هم بپردازیم. رسیدگی به لایه‌های زیرین، احیای عدالت و احقاق حق و باطل و حرکت به سمت محتوا تاجایی که ظالم واقعاً از قانون بترسد.

اینها در دوره قبل محقق نشده بود؟
تنها بخشی از اینها محقق شده. البته در دوره آیت‌الله شاهرودی زیرساخت‌ها فراهم شده که با درایت آیت‌الله لاریجانی باید قوام پیدا کند.

شایعه شده بود که شرط قبول ریاست قوه قضائیه از سوی آیت‌الله لاریجانی مختومه شدن پرونده بازداشتی‌های اخیر است. آیا با آمدن ایشان این پرونده‌ها مختومه می‌شود؟
اصلاً دست ایشان نیست. دست شخص رئیس قوه قضائیه نیست. سازوکار اجرای بهینه قانون به عهده رئیس قوه قضائیه است اما نماد اجرای عدالت قاضی است. در ثانی کسی نمی‌تواند مدعی شود که آشوبی اتفاق نیفتاده و حتماً باید مسبب این اتفاق‌ها پیدا شود و به مجازات هم برسد.

درباره تسریع در اجرای احکام پیش از ریاست ایشان چطور؟
من در این باره چیزی نشنیدم.

نقاط قوت قوه قضائیه را شمردید؛ نقاط ضعف آن در دوره ده ساله آیت‌الله شاهرودی چه بوده؟
ماندن در لایه‌های سطحی و نپرداختن به عمق طرح‌های اجرا شده از نقاط ضعف این دوره بوده است. اجرای عدالت باید از سطح عبور کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14787

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =