۰ نفر
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸

مهر نوشت:

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه با حضور در برابر شبکه های تلویزیونی خبر کشته شدن اسامه بن لادن را به عنوان دستآورد بزرگ نظامی آمریکا به جهانیان اعلام کرد.

اسامه بن لادن رهبر القاعده که از وی به عنوان معمای قرن نام برده می شود به پاشنه آشیل 3 رئیس جمهوری آمریکا در طول 20 سال گذشته تبدیل شد. سازماندهی چندین عملیات از سوی رهبرالقاعده علیه نیروهای آمریکائی در جهان بویژه عملیات تاریخی 11 سپتامبر 2001 نشان داد که اسامه بن لادن را نباید تنها یک عنصر تروریستی ساده تلقی کرد.

بهره گیری رهبر القاعده ازدو عنصر زمان ومکان برای ضربه زدن به نیروهای امریکا وغرب مهمترین ویژگی اسامه بن لادن برای مبارزه فرسایشی با آمریکا بشمار می رود.

اسامه بن لادن که اهل عربستان سعودی است ، پرورش یافته محیط غیر دموکراتیک ، قبیله ای و بشدت خشن عربستان است.
اما غرب وآمریکا به جای تلاش برای تغییر محیط سیاسی عربستان وایجاد یک ساختار دموکراتیک در نظام قبیله ای وقرون وسطائی این کشور تنها به ترور اسامه بن لادن اکتفا کرده است.

اما چرا آمریکا پس از حادثه 11 سپتامبر ولشکر کشی به افغانستان وعراق نتوانست اسامه بن لادن را دستگیر ویا به قتل برساند؟ نظریه های متفاوتی در زمینه اختفای 10 ساله بن لادن وجود دارد که می تواند زمان قتل رهبر القاعده را مورد تردید قرار دهد.

اولا آمریکا در آستانه برگزاری پر هزینه ترین انتخابات تاریخ ایالات متحده آمریکا قرار دارد و بطور طبیعی به پیش زمینه های زیادی برای برگزاری با شکوه این انتخابات نیاز دارد. بخشی ازاین پیش زمینه ها می تواند خروج نیروهای آمریکا از عراق و افغانستان در پایان سال 2011 باشد که در واقع خواست عمومی ملت آمریکا است.

لذا تیم باراک اوباما بویژه پنتاگون برای توجیه خروج نیروهای خود از افغانستان و عراق نیاز به توجیه افکار عمومی دارد.
یکی از این اقدامات که بر افکار عمومی آمریکا تاثیر فزاینده ای خواهد داشت مساله دستآورد در خصوص مبارزه با تروریسم جهانی است. طبیعی است قتل اسامه بن لادن می تواند افکار عمومی آمریکا وغرب را قانع کند که لشکر کشی به عراق و افغانستان بدون دست آورد نبوده است.

موضوع دیگری که به عنوان یک برگ برنده در دست دموکرات ها وتیم باراک اوباما تلقی می شود بزرگنمائی اهمیت قتل اسامه بن لادن است. بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده هستند که بن لادن سالها پیش درکوه های "تورا بورا" در افغانستان فوت کرده ودر همانجا دفن شده است. اما زمان اعلام مرگ اسامه بن لادن در واقع نوعی بازی تبلیغات انتخاباتی باراک اوباما با جنازه پوسیده اسامه بشمار می رود.

از سوی دیگر اگر حقیقتا اسامه بن لادن طی 10 سال توانسته در اسلام آباد پاکستان زندگی کند این امر به نوعی می تواند نشانه ضعف اطلاعاتی وجاسوسی آمریکا باشد. چگونه می توان تصور کرد که دستگاه های جاسوسی امریکا و پاکستان علیرغم حضور گسترده نظامی در اسلام آباد نتوانستند در طول این ده سال محل اختفای بن لادن کشف کنند؟

سوال دیگری که مطرح می شود این است که چرا نیروهای مشترک آمریکا و پاکستان که در ترور اسامه بن لادن شرکت داشتند او را زنده دستگیر نکردند؟

طبیعی است دستگیری زنده اسامه بن لادن می توانست به کشف زوایای پنهان حادثه تروریستی 11 سپتامبر وسایر عملیات تروریستی کمک کند. لذا موضوع قتل اسامه بن لادن یک پروسه کاملا تبلیغاتی برای پیروزی مجدد باراک اوباما در انتخابات سال 2012 ریاست جمهوری آمریکا به حساب می آید.

همچنین خبر کشته شدن اسامه بن لادن می تواند به بهبود وضعیت دلار آمریکا در جهان وسر انجام خروج اقتصاد شکننده وفلج امریکا از رکود فعلی کمک کند زیرا با اعلام خبر کشته شدن اسامه بن لادن قیمت دلار در سطح جهان افزایش یافت.

اگر چه رقبای انتخاباتی باراک اوباما از حزب جمهوریخواه درماه های آینده واقعیت های پشت پرده قتل اسامه بن لادن را فاش خواهند کرد اما به نظر می رسد که این پروسه تبلیغاتی کارآئی خود را ازدست داده است.

در چنین فرایندی جهان در آستانه آغاز مبارزه انتخاباتی میان دو حزب رقیب دموکرات وجمهوریخواه آمریکا شاهد شکل گیری پروسه های تبلیغاتی گوناگونی خواهد بود. هر یک از دو حزب تلاش خواهند کرد تا دستآوردهای خود را برای ملت آمریکا بزرگنمائی کنند تا رای های بیشتری را جذب کنند.

در این بازی تبلیغاتی طبیعتا نباید نقش سیاسی لابی صهیونیستی و نقش تبلیغاتی هالیوود را نادیده گرفت زیرا صهیونیستها و کارگردانان هالیوود تاثیرگذارترین عناصر انتخابات آمریکا هستند.

26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 148171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۲
    0 0
    اين دنياي سياست است شما هم بلدين