پنج سلاحی که عربستان علاقه‌مند به خرید از روسیه است

ایسنا نوشت: عربستان سعودی ممکن است نگاه مجددی به تسلیحات و سامانه‌های دفاعی روسیه نظیر اس-۴۰۰ بیندازد.

به نقل از پایگاه نشنال اینترست، دولت جو بایدن توقف موقت فروش تسلیحات به عربستان را در راستای تلاشهای ادامه دار این رئیس جمهور آمریکا برای ارزیابی مجدد روابط دفاعی واشنگتن-ریاض اعلام کرده است. اما دیگر صادرکنندگان سلاح که به دنبال تجارت با ریاض باشند کم نیستند؛ مهمترین آنها روسیه است. در اینجا به پنج سلاح روسیه که علاقه عربستان را تحریک کرده‌اند، اشاره می‌کنیم:

سامانه اس-۴۰۰

عربستان مکررا دورنمای خرید سامانه دفاع موشکی قدرتمند روسی اس-۴۰۰ تریامف را بررسی کرده است. در سال ۲۰۰۹ و مجددا در سال ۲۰۱۷ اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه عربستانی‌ها به توافقی با مسکو به منظور خرید چند بخش از سامانه اس-۴۰۰ دست یافته‌اند. آن توافق در مراحل پایانی خود بود اما تا سال ۲۰۱۹ همچنان نهایی نشد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تابستان سال ۲۰۱۹ گفت: "ما آماده کمک به عربستان برای محافظت از مردمش هستیم. آنها لازم است تصمیمات هوشمندانه اتخاذ کنند همانطور که ایران چنین تصمیمی با خرید سامانه اس-۳۰۰ گرفت و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تصمیم به خرید پیشرفته‌ترین سامانه اس-۴۰۰ گرفت." تا سال ۲۰۲۱ به نظر می‌رسد تنها مانعی که جلوی امضای توافق وارد کردن اس-۴۰۰ را گرفته نگرانی عربستانی‌ها از اقدام تلافی جویانه آمریکا به شکل تحریمها و کاستن از بودجه کمکهای خارجی است.

جنگنده سوخو اس.یو-۳۵

نیروی هوایی عربستان در زمینه تسلیحات برتری هوایی، متشکل از تنها کمتر از ۲۰۰ جنگنده در حال فرسوده شدن اف-۱۵ ایگل است. در سال ۲۰۱۷ کرملین پیشنهاد نوسازی نیروی هوایی عربستان با جنگنده‌های اس.یو-۳۵، یکی از پیشرفته ترین تسلیحات روسیه در زمینه برتری هوایی و در زمره موفقترین جنگنده‌های صادر شده این کشور را داد. در سال ۲۰۱۷ گزارش شد که مسکو و ریاض در مراحل پیشرفته مذاکرات بر سر یک قرارداد واردات شامل بین ۱۲ و ۱۸ مدل جنگنده اس.یو-۳۵اس هستند. مشخص نیست که از آن زمان تا کنون این مذاکرات تا کجا پیش رفت، هر چند که عربستان همچون مورد سامانه اس-۴۰۰، در صورت داشتن برنامه تامین این جنگنده‌ها از روسیه، احتمالا با واکنش شدید واشنگتن مواجه خواهد شد.

کلاشنیکف آ.کا-۱۰۳

عربستان جزو چند کشور حوزه خاورمیانه است که به ابراز تمایل نسبت به مجوز تولید انواع مسلسل کلاشنیکف آ.کا پرداخته است. ریاض در سال ۲۰۱۹ با شرکت بزرگ نظامی روسی "روستک" توافقی را به منظور تولید مسلسلهای آ.کا-۱۰۳، از مشتقات آ.کا-۷۴ام برقرار کرد، در حالی که همچنین با وارد کردن تعداد زیادی از این تفنگ موافقت کرد.

سلاح تی.او.اس-۱آ

در سال ۲۰۱۷ صنایع نظامی عربستان سعودی (SAMI) به امضای یک قرارداد قابل توجه با شرکت روسوبورونکسپورت، سازمان اصلی صادر کننده تسلیحات در روسیه، به جهت تولید سیستمهای شعله افکن سنگین تی.او.اس-۱آ امضا کرد؛ سلاحی طراحی شده بر مبنای تانک رزمی اصلی تی-۷۲ شوروی. این سیستم تسلیحاتی به جهت استفاده علیه تسلیحات با زره سبک طراحی شده و از یگانهای مکانیزه موتوری عربستان پشتیبانی خواهد کرد. سازمان SAMI در چارچوب یک ابتکار کلی تر عربستان برای ایجاد صنایع نظامی داخلی با هدف بلندپروازانه داخلی سازی میزان ۵۰ درصد از بودجه تامین تسلیحات این کشور تا دهه ۲۰۳۰ تشکیل شد.

موشک کورنت ۹M۱۳۳

یکی از محبوبترین اقلام نظامی صادراتی روسیه به خاورمیانه، موشکهای ضد تانک هدایت شونده کورنت ۹M۱۳۳ است که بر طبق توافق انتقال تکنولوژی سال ۲۰۱۷ از سوی سازمان صنایع نظامی عربستان سعودی با مجوز ساخته می شود؛ همان توافقی در آن سلاح تی.او.اس-۱آ نیز مورد پذیرش قرار گرفت. سازمان SAMI مدل پیشرفته موشک کورنت-ای.ام را تامین کرده و تدابیر دفاعی در برابر تکنولوژی مختل سازی را علاوه بر بهبود رهگیری، تقویت کرده که به آن قابلیت "شلیک کن و فراموش کن" را می دهد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1481984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =