این دیدار،بیش از یک سفر تشریفاتی و «رسولی» است

سفیر اسبق کشورمان در واتیکان به خبرآنلاین گفت: این سفر از آنجا برای عراق مهم بشمار می رود که نشان می دهد دارای نظام و حکومت مدنی و باثباتی است که حقوق اقلیت ها را نیز رعایت می کند.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر محمد مسجد جامعی کارشناس و سفیر اسبق ایران در واتیکان و مراکش و کارشناس جهان عرب در تشریح اهمیت سفر تاریخی رهبر کاتولیک های جهان به عراق  و دیدار با آیت الله علی سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق در پاسخ به این سوال که چرا سفر رهبر کاتولیک های جهان به عراق مهم است؟گفت: پاپ فرانسیس مانند دیگر پاپ ها در گذشته سفرهای زیادی داشته است و برای اولین بار است که پس از همه گیری بیماری کووید ـ ۱۹به خارج سفر می کند. به دلیل شرایط عراق، منطقه و جامعه بین المللی این سفر از اهمیت بسزایی برخوردار است. به خصوص پس از ورود جو بایدن به کاخ سفید که آمریکایی ها هنوز تعریفی از سیاست های عمومی و منطقه ای خود ارائه نکرده اند. جو بایدنی که کاتولیک بوده و نقاط اشتراک زیادی با پاپ فرانسیس دارد و زمانی که معاون اوباما بود عکس دیدارش با پاپ را در اتاق کاری خود قرار داده است.

مسجدجامعی در بیان اهمیت این سفر تاریخی و بی سابقه افزود:«این سفر از آنجا برای عراق مهم بشمار می رود که نشان می دهد دارای نظام و حکومت مدنی و باثباتی است که حقوق اقلیت ها را نیز رعایت می کند. این سفر برای اقلیم کردستان، شیعه و سنی، مسیحی، ایزدی، صابئین مهم به شمار می رود. همچنین شاهد بودیم که عموم گروه ها و شخصیت های شیعی از انجام این سفر استقبال کردند. از بُعد منطقه ای این سفر برای رژیم های منطقه و همچنین افکار عمومی منطقه پراهمیت است. منطقه در دو سال اخیر در شرایط انتقال قرار گرفته و یکی از ویژگی های آن به خصوص در بخش عربی خاورمیانه این است اقلیت ها در آن نقش مهمتر و ثبات بیشتری داشته باشند. از بُعد افکار عمومی جهان نیز از این جهت حائز اهمیت است که در دو دهه اخیر مسأله عراق و سوریه همیشه یک دغدغه بوده است. ضمن اینکه طی این سفر پاپ با مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله سیستانی دیدار و گفتگو می کند. دیداری که همه گروه های عراقی و دولت این کشور خواستار برگزاری آن هستند. در بلوک غرب نیز برای آمریکا با توجه به انتخاباتی که اخیرا داشته است مهم ارزیابی می شود. به احتمال فراوان موجب بهبود روابط بین حزب الله و مارونی های لبنان که اخیر تنش زا شده، بشود.»

سفیر اسبق کشورمان در واتیکان با اشاره به اینکه این سفر برای واتیکان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است بیان کرد:«به قول آنها این بیش از یک سفر تشریفاتی و «رسولی» است. از دیدگاه آنان این سفر موجب تقویت موقعیت مسیحیان در عراق و منطقه خواهد شد. به عبارت دیگر آن را می توان یک امتیاز برای واتیکان تلقی کرد به این دلیل که بخشی از اهمیت واتیکان در نزد افکار عمومی به ویژه غربی ها به دلیل گفتگو و تعاملی است که  با جهان اسلام دارد.»

وی با اشاره به دیدار پاپ با شیخ الازهر رهبر اهل سنت افزود: «قطعا از این منظر و دیدگاه موقعیت واتیکان و پاپ ارتقا پیدا خواهد کرد به ویژه به دلیل دیدار با آیت الله سیستانی. پاپ حدود ۴ سال پیش سفری به مصر داشت و در آنجا با رئیس الازهر به عنوان مهمترین مرکز آموزشی وپژوهشی و تبلیغی جهان سنی گفتگویی داشت و در سال بعد سندی نیز به امضای طرفین رسید. به طور خلاصه این سفر برای همه طرفین به ویژه برای آمریکای بایدن، عراق و منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.»

>>> مشروح این گزارش را بخوانید:
بررسی یک سفر تاریخی؛ انگیزه پاپ از سفر به عراق چه بود؟

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1490078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =