۰ نفر
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
چه وکیلی برای پرونده­ ما بهتر است؟

همانگونه که می ­دانید، نظام قضایی کشورها، شامل دادسراها و دادگاه­های مختلفی است که هرکدام مربوط به گروه خاصی از پرونده ­ها و همچنین شکایات و جرایم خاصی می ­باشند فلذا وکلایی متخصص و آشنا با روند و قوانین هر یک از این دادگاه­ها نیز فعالیت می­کنند. انتخاب درست نوع شکایت و به طبع آن وکیل متخصص و مرتبط با آن، یکی از ارکان مهم احقاق حقوق از طریق دادگاه و نظام قضایی است و برخلاف تصور برخی، با ردیف نمودن اتهامات و نوشته ­های سخت، نمیتوان صرفا چیزی را اثبات کرد، بلکه آشنایی با قوانین و شناخت انواع شکایات است که دارای اهمیت می باشد.

از طرفی، در کلان شهرهایی مانند تهران، که تعداد شکایات و همچنین تعداد مشکلات آن بیش از بسیاری از شهر­ها است، آشنایی با روند قضایی و همچنین شناخت قانون اهمیت بیشتری می ­یابد. به طبع وکیل تهران نیز باید از توانایی بیشتری در تسلط بر قوانین برخوردار باشد و سابقه­ درخشانی در زمینه­ وکالت موفق پرونده ­های قضایی داشته باشد.

وکلایی که در شاخه­های مختلف دستگاه قضایی فعالیت دارند، بر اساس آن شاخه و تخصصشان نامیده می­شوند. وکلایی که در پرونده ­هایی در خصوص جرم و کیفر فعالیت می­ کنند را وکلای کیفری، وکلای فعال در زمینه­ی پرونده­های جاری در دادگاه خانواده را وکیل خانواده و وکلای پرونده­های حقوقی را وکیل حقوقی می­نامند.

همانطور که برای هرکدام از این مسائل، نیاز به طرح دعوا در  یک دادگاه خاص است، وکیل شما نیز باید دارای آن تخصص بوده و به قوانین این حوزه آشنایی کامل داشته باشد و باید به وکیل مربوط به پرونده­ی خودتان رجوع کنید و از مشاوره­ها و همکاری او بهرمنده شوید.

وکیل کیفری و وظایف تخصصی او

به پرونده هایی که موضوع آن رسیدگی به یک اتهام و تشخیص مجرمیت و تعیین مجازات است ، پرونده­ی کیفری می­گویند. پرونده­های کیفری پس از طرح شکایت از سوی شاکی، از سوی دادرس و دادسرا، به دادگاه­های کیفری حوزه­ی مربوط به جرم ارسال شده و در آن­جا روند رسیدگی به پرونده ادامه می­یابد.

وکیل کیفری در تهران

برای طرح شکایت و یا دفاع از متهم، تنها وکلای کیفری و یا وکلای پایه­­ یک دادگستری، اجازه­ی حضور در دادگاه کیفری را دارند و دیگر وکلا نمی­توانند وکالت پرونده­های کیفری را بر عهده گیرند. وکیل کیفری وکیلی است که به روند رسیدگی به پرونده­ های کیفری آشنا است و به قوانین این حوزه تسلط کافی داشته باشد و با کسب پروانه­ فعالیت مربوط، امکان حضور در دادگاه­های کیفری را داراست.

چه زمان احتیاج به داشتن وکیل کیفری است؟

چنانچه زمانی فردی قصد طرح دعوی کیفری را داشته باشد، می­تواند با رجوع به یک وکیل کیفری از جزئیات شکایت و همچنین طرح مستندات خود به او و گرفتن راهنمایی های لازم  از او برخوردار شود. چنانچه شخصی وکیلی را به استخدام خود در آورد و نیازی به حضور شخص در دادگاه نباشد، وکیل به جای شخص در دادگاه حضور پیدا می­کند.

چنانچه قصد طرح دعوی کیفری، مانند کلاهبرداری، ضرب و شتم، تصرف اموال، چک بی­محل و از این دست را دارید و یا اینکه علیه شما در دادگاه کیفری دعوایی طرح گردیده و قصد دفاع از خود را دارید، توصیه می­کنیم که یک وکیل کیفری را در کنار خود داشته باشید. زیرا پرونده­های کیفری دارای نکات قانونی خاص و پیچیدگی ­های مهمی است و همچنین صادر شدن حکم نادرست چه برای شاکی و چه برای مشتکی عنه ، مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. چرا که،  هیچکس امکان طرح دوباره­ی یک دعوای کیفری را نداشته و همچنین صدور حکم کیفری علیه شخصی، در کنار مجازات، مسائلی مانند سوء پیشینه را نیز مطرح می­کند.

تفاوت وکیل خانواده با وکیل کیفری چیست؟

دعاوی مربوط به حوزه­ی خانواده، اگرچه بسیاری از  آن­ها می­توانند دارای احکام کیفری باشند و مجازات در پی داشته باشند، اما هیچکدام در ابتدای امر، در دادگاه کیفری مطرح نمی­گردند، بلکه به شعب دادگاه خانواده ارجاع داده می­شوند. وکلایی که در دادگاه خانواده حضور می­یابند، باید به تمامی قوانین و انواع دعوی خانواده اطلاع داشته باشند.

https://rahjooyan.org/wp-content/uploads/2020/11/%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87.jpg

وکیل خانواده با استفاده از دانش و آگاهی خود به قوانین این حوزه و آشنایی به روند قضایی نقش به سزایی در نتیجه­ی دادگاه برای موکل خود ایفا می­کند. در پرونده­ها دادگاه خانواده از قبیل طلاق، مهریه، نفقه، دعواهای زن و شوهری، وجود وکیل برای کسب نمودن حکم مطلوب، بسیار اهمیت دارد.

نقش وکیل خانواده در دادگاه

از آنجایی که بسیاری از پرونده­های خانواده، ناشی از اختلافات زن و شوهری و پرونده­های مربوط به طلاق است و در شمار زیادی از موارد، افرادی که به دادگاه خانواده می­آیند، دارای سابقه­ی درگیری و یا حداقل قابلیت درگیری را دارا هستند، لذا بسیاری علاقه­ای به حضور در دادگاه و رو به رو شدن با یکدیگر را ندارند. مضاف بر این مسئله، اهمیت نگاه قانونی و آشنایی به مفاد قانونی دعوی مرتبط با خانواده، باعث می­شود افراد، وکلایی برای خود استخدام کنند. وکیل خانواده با حضور یافتن در دادگاه به جای موکل خود و همچنین آشنایی­اش با قوانین، همانطور که بیشتر گفته شد، نقش بسزایی در نتیجه­ی احکام صادر شده خواهد داشت.

منبع : ره جویان عدالت

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492188