ارباب رجوع و ارتباط مستقیم مسئولان قضایی با مردم

رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری در نشست فصلی روسا و دادستان های حوزه های قضایی تعامل با مردم و رضایتمندی ارباب رجوع را یکی از شاخصه های مهم دستگاه قضایی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری به نقل ازروابط عمومی دادگستری استان ، احمدرضا بهرامی در آخرین نشست روسا و دادستان های حوزه های قضایی استان در سال ۱۳۹۹ با تقدیر از زحمات و تلاش‌های قضات و کارکنان دستگاه قضایی اظهار داشت: خط مشی مدیریت در یک دستگاه بر اساس تلاش بیشتر برای خدمت رسانی به مردم است و در این راستا یک مدیر در دستگاه قضایی باید ضمن نظارت بر روند رسیدگی به پرونده ها و اجرای عدالت در زمان هایی معین پذیرای مردم و شنونده صحبت‌های آنان باشد. وی افزود: همه مسئولان و مدیران قضایی باید حداقل یک روز در هفته را برای ملاقات عمومی با شهروندان اختصاص دهند.
رئیس کل دادگستری استان در ادامه با تأکید بر رسیدگی مستقیم مسئولان قضایی به پرونده های مهم گفت: در پرونده های کثیرالشاکی و یا پرونده هایی که جنبه اجتماعی داشته و مورد توجه افکار عمومی است روسا و دادستانهای حوزه ها باید مستقیماً وارد عمل شده و در اسرع وقت نتیجه را به مردم اعلام نمایند. وی در خصوص پرونده های معوق نیز بیان داشت: گاهاً مشاهده گردیده تأخیر در انجام امورکارشناسی و یا برخی از مراحل دادرسی موجب بلاتکلیفی و معوق ماندن پرونده ها در دراز مدت شده است؛ دراین خصوص مدیران حوزه های قضایی لازم است ضمن هماهنگی با قضات مجموعه، به صورت دوره ای موجودی پرونده های هر شعب را ارزیابی و چنانچه اهمال و یا تخلفی مشاهده کردند سریعاً رسیدگی نمایند.
بهرامی یکی از وظایف مهم دادگستری را اجرای به موقع احکام برشمرد و اظهار کرد: پرونده هایی که در دوایر اجرای احکام معطل مانده و مرتبط با ادارات دولتی هستند باید در اسرع وقت پیگیری و مدیران ادارات مکلف به اجرای احکام قضایی شوند. وی متذکر شد: بخش مهمی از کار قضا مرتبط با دوایر و شعب اجرای احکام است و از این رو باید در این شعب از کارکنانی توانمند و با تجربه استفاده شود.
رئیس کل دادگستری در خصوص تقسیم کار میان مدیران و کارکنان شعب نیز گفت: تقسیم کارها در بین کارکنان دفاتر شعب باید به گونه‌ای باشد که در غیاب یک نفر کار مردم بر زمین نماند و روند رسیدگی به پرونده ها مختل نشود. وی همچنین پیرامون ارجاع برخی پرونده ها به شوراهای حل اختلاف خاطرنشان کرد: ملاک عمل در شوراهای حل اختلاف ایجاد صلح و سازش است و از این رو هنگامی که یک پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع می گردد باید تا زمان حصول نتیجه و ایجاد تفاهم میان اصحاب دعوی از سوی مدیران قضایی در دادگاه تحت نظارت باشد.
رئیس کل دادگستری استان در پایان سخنان خود بر رعایت اصول اخلاق حرفه ای و نظم و انضباط اداری در محاکم تأکید کرد.
گفتنی است در این نشست عبدالرضا علیمحمدی دادستان مرکز استان نیز طی سخنانی در خصوص ارجاع پرونده ها به کارشناسان رسمی دادگستری جهت وصول نظریه، از مسئولان قضایی خواست در زمان اخذ نظریات کارشناسان، استفاده از همه کارشناسان صلاحیتدار مد نظر قرار داده و پرونده ها را برحسب موضوع و به نسبت مساوی میان ایشان توزیع نمایند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1492874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =