دیدار کوتاه وزیر خارجه جنبش فتح و متکی در حاشیه اجلاس شرم‌الشیخ، این احتمال را قوت بخشید که مقامات ایران در صدد ایجاد ارتباط با رهبران فتح هستند.

دیدار کوتاه وزیر خارجه جنبش فتح و متکی در حاشیه اجلاس شرم‌الشیخ، این احتمال را قوت بخشید که مقامات ایران در صدد ایجاد ارتباط با رهبران فتح هستند در حالی که بحث میانجیگری میان رهبران فلسطینی و حل اختلافات فتح و حماس مسئله صلح میان فلسطین و اسرائیل را به حاشیه برده است. احتمال دیدار مقامات فتح و ایران به امیدی برای تلاش جدید در خصوص وحدت فلسطینیان تعبیر می‌شود در شرایطی که به نظر می‌رسد عربستان، مصر و ترکیه از این تلاش ناکام ماندند.

هر چند که بسیاری از کارشناسان ایران‌ و عرب‌ احتمال دیدارهای بعدی جنبش فتح و دولت ایران را تأیید می‌کنند اما سخنگوی وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با «خبر» با تأکید بر اینکه ایران در جهت حمایت از آرمان‌های فلسطین از همه گروه‌ها و احزاب فلسطینی حمایت می‌کند، گفت: ‌در حال حاضر برنامه مشخصی برای دیدار مقامات ایران و فتح وجود ندارد.

سخنان قشقاوی نشان داد که دولت در حال حاضر برنامه‌ایی برای تغییر مواضع خود در خصوص فلسطین ندارد و هر چند که جنبش فتح در مواضع عمومی ایران مورد حمایت است‌ اما موضع حمایتی ایران در فلسطین اشغالی در موضع خاص با محوریت حمایت از جنش حماس پیش خواهد رفت.

در این میان تداوم اختلافات قدیمی فتح و حماس که اخیراً با ممانعت خروج اعضای کنگره فتح از غزه توسط حماس در پاسخ به عدم آزادی اعضای حماس از زندان‌های کرانه غربی رود اردن به اوج خود رسیده این ضرورت را قوت بخشد کشورهای منطقه که تأثیر بیشتری به جریانات فلسطین دارند میان این دو جنبش سیاسی اتحادی به وجود بیاورند و در حالی که پیش از این عربستان، مصر و ترکیه به نتایج قابل توجهی در این خصوص نرسیدند، ایران امید تازه‌ایی برای تلاش دوباره تعبیر می‌شود.

اما اینکه چرا پیش از این عربستان، مصر و ترکیه نتوانستند به نتایج برای صلح میان فلسطینیان دست یابند به اعتقاد دکتر علی خرم، کارشناس مسائل استراتژیک، نگاه یکجانبه آنان در مسائل فلسطینیان بود.

خرم معتقد است کشور‌هایی که قبلاً سعی کردند میان فتح و حماس میانجیگری کنند یکطرفه مواضع فتح را حمایت می‌کردند و برنامه‌های پیشنهاد شده آنان مورد حمایت حماس نبود و اگر بحث میانجیگری ایران با این تئوری شکل بگیرد که ایران از مواضع حماس حمایت یک‌جانبه می‌کند نباید منتظر نتایجی متفاوت از تلاش عربستان و مصر باشیم.

وی با تأکید بر اینکه احتمال میانجیگری میان فتح و حماس از سوی ایران در حال حاضر بیشتر شبیه یک توصیه از سوی کارشناسان است و برنامه مشخص و تأیید شده‌ای ندارد، گفت:‌در صورت دخالت ایران در مسائل فلسطینیان،‌باید لزوم انعطاف‌پذیر بودن را در نظر داشت و ایران باید بتواند موضع فتح را نیز مورد بحث و مذاکره قرار دهد.

وی درخصوص اینکه آیا آمادگی میان رهبران فلسطینی برای اتحاد وجود دارد، گفت: باید ابتدا مشخص کرد که آیا فتح نیازی به حماس دارد و برعکس آیا حماس نیز به وجود فتح احساس نیاز می‌کند و همچنین باید مشخص شود آیا ایران آمادگی نزدیک کردن مواضع فتح و حماس را دارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 14933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بسیجی زمان جنگ IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۸
    0 0
    چراغی به خانه رواست به مسجد حرام اسسسسسست .