تفرشی در کلاب هاوس خبرآنلاین: زمانی ایران می تواند از تحریم بیمی نداشته باشد که سهمی در تولید اقتصاد جهانی داشته باشد

مجید تفرشی با حضور در نشست مجازی خبرآنلاین در کلاب هاوس به بررسی جزئیات مذاکرات وین و نتایج حاصل از آن پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، تفرشی اظهار داشت: وقتی درباره مذاکرات صحبت می کنیم باید به مذاکرات قبلی برجام نگاه کنیم و تجربه آن ماجرا و درس های دوطرف را به یاد بیاوریم. در برخورد با قضیه مذاکرات کنونی مانند هر رخداد بین المللی با سه لایه تحولات ملی، منطقه ای و بین المللی روبرو هستیم. 

وی افزود: در بعد ملی ما در آستانه انتخاباتی هستیم که احتمالا روند بعدی دولت را تغییر می دهد.  کمتر کسی بخت زیادی را به دو رقیب نیمه اصلاح طلب که مانده در رقابت ها هستند، قائل است. در این شرایط گمانه زنی ها باید روی معیار انتخاب یک رئیس جمهور اصولگرا بنا شود. چه این مذاکرات قبل از انتخابات و قبل از آغاز دولت بعدی و چه بعد از آن، طبیعتا ساز و کار اجرایی شدن آن به دولت بعدی موکول می شود. 

این کارشناس ادامه داد: در بعد منطقه ای تجربه آن را داریم، علی رغم اینکه برجام قبلی اگر تردیدی برای اعراب منطقه و حامیان غرب وجود داشت که ایران به دنبال جنگ افزار هسته ای است و در برجام این شبهه از بین رفت اما کشورهای عربی بعد از برجام عصبی تر شدند و بیشتر ترسیدند. دلیلش این بود که آنها شاهد بودند ایران با 6 قدرت جهانی سر میز نشسته و علی رغم فشار حیثیت و اعتبار ایران بیشتر شده است.
 
این کارشناس تصریح کرد: در اوج اقتدار اوباما در کنگره و سنا با ترفندهای حقوقی و قانونی مانند اطاله بررسی و قانون های دورزننده ماجرا به تصویب رسید اما به سادگی پیش نرفت. لابی اسراییل و سعودی و نئوکان های اروپایی علیه برجام فعال بود. از این طرف هیچ نامزدی جرات نکرد بیان کند که ایران از برجام خارج می شود. صحبت های رویایی زیاد زده می شود که آمریکا را وادار به قبول تمام خواسته هایمان می کنیم ولی گفتمان عمومی در بین دست راستی ها اینطور نیست که ایران توان نادیده گرفتن تحریم ها را دارد. از آن دوره صحبت های آسمانی عبور کرده ایم. تصوری که برخی از نامزدها می گویند این است که ما مذاکره می کنیم تا دنیا بگوید چشم که این تصورات رویایی است. این که همه دوست دارند تمام ثمرات را ببرند ولی امتیازی ندهیم آن هم به کسانی که به ما صدمات زیادی زده اند رویایی است که شاید به کابوس منجر شود.

وی اضاف کرد: یکی از مشکلات اینجاست که در دوران اخیر از زمان روی کارآمدن خاتمی و کلینتون شاهد آن بودیم زمانی که دولت های میانه رو سر کار بودند از طرف تندروها کارشکنی شده است و در زمان حضور دولت های تندرو، فرصت سوزی ها باعث شد مذاکرات به ثمر نرسد. در چند ماه کوتاه باقیمانده خواست طرفین توافق است ولی زمان کافی و امیدی به آینده وجود ندارد. به نظر می رسد در صورت توافق، باز هم دولت بعدی مشکلاتی را برای آن به وجود می آورد. مسئله ایران با جامعه بین المللی فقط مساله تحریم های هسته ای نیست. مسئله موشکها، حقوق بشر، مسایل منطقه ای و ابزارهای جدی برای فشار علیه ایران وجود دارد که بخش هایی حتی از دست دولت های اروپایی و آمریکا خارج است که حتما ادامه خواهد یافت. 

تفرشی ادامه داد: تصوری که خیلی ها دارند و حتی در رسانه های بین المللی می شنویم تحریم های ایران از زمان برنامه های هسته ای آغاز شده است. یادآوری می کنم تحریم های نظامی و مالی حتی قبل از پیروزی انقلاب در زمان دولت بختیار آغاز شد و بخش هایی از معاهدات ایران با غرب لغو شد. انگلیس بعد از سالها دروغگویی و کلاهبرداری یکی از این ناوها را به ایران داد که دیروز غرق شد (ناو خارک) . بخش دیگری به خروج بختیار از پیمان سنتو بود که بسیاری اشتباها می گویند تصمیم جمهوری اسلامی ایران بود. اجرایی شدن این خروج به بعد از انقلاب موکول شد و طبیعتا بر اساس آن برخی از پیمان های ایران با غرب لغو شد. 

وی خاطر نشان کرد: طبیعتا توافق هسته ای مربوط به همه تحریم ها نیست و توافق هم همه تحریم ها را برنمی دارد ولی تحریم های هسته ای گسترده ترین، عمیق ترین و کارامدترین تحریم ها علیه ایران بوده است. ما متاسفانه در بسیاری موارد همه هستی خود را در گرو لغو تحریم های هسته ای و توافق با آمریکا گذاشته بودیم ولی واقعیت دوران محدود برجام قبل از خروج ترامپ نشان داد اگر به معضلات جدی مانند کمبود شفافیت، حسابرسی، نظارت و عدالت در اجتماع و اقتصاد وسیاست توجه نکنیم و بی اعتنا به حس تعلق ایرانیان باشیم صدها برجام نمی تواند مشکلات ما را حل کند. نشستن برای اینکه برجام تمام مشکلات ما را حل کند تفکر نادرستی است. ضمن این که نمی شود همه چیز را در داخل حل کرد و به خودکفایی فکر کنیم. بی اعتنایی به بین الملل و انزوا هم مشکلات ما را حل نمی کند و صدها برابر مشکلاتمان را افزایش می دهد. زمانی ایران می تواند از تحریم بیمی نداشته باشد که سهمی در تولید اقتصاد جهانی داشته باشد که نبود ایران به جامعه بین المللی ضرر بزند.

این کارشناس در پایان گفت: تا ایران تبدیل به یک بازیگر مهم اقتصادی و سیاسی در جامعه بین المللی نباشد، ماجرای تحریم ایران می تواند بارها تکرار شود. تصور این که مذاکرات می تواند همه مشکلات را حل کند بدون تغییر جدی تصوری واهی است.

مشروح کامل تحلیل کارشناسان در کلاب هاوس خبرآنلاین به زودی منتشر می شود.
 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1521529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =