۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۸

یک کارشناس مسائل پاکستان و شبه قاره دیروز در کافه خبر گفت یکی از اهداف آمریکا از ترور بن لادن بدون هماهنگی با آی.اس آی ایجاد تغییر در ساختار این قدرت امنیتی و اطلاعاتی بزرگ است.

پیرمحمد ملازهی که دیروز مهمان کافه خبر بود گفت : آمریکایی ها دریافته اند که قدرت اول پاکستان دولت این کشور نیست بلکه ارتش و ساختار پیچیده آی. اس آی است و آنها تصمیم دارند این ساختار را به گونه ای تغییر دهند که منافع آنها تامین شود.

این کارشناس با این همه اذعان می کند که انجام این امر بسیار مشکل است چرا که آی. اس. آی هرگز تن به این تغییر نخواهد داد و حتی ممکن است وضعیت ازاین نیز بدتر شود.

مهمان کافه خبر تاکید کرد که بدون تردید دولت پاکستان از ماجرای اقامت بن لادن در ابوت آباد مطلع نبوده اما آی. اس آی کاملا به این موضوع اشراف داشته و حتی تردیدی نیست که با کمک عوامل آنها بن لادن در آنجا اقامت یافته بوده است.

به گفته ملازهی آمریکایی ها این بار راسا و بدون هماهنگی با آی اس آی وارد عمل شدند تا از این طریق محبوبیت و شهرت آی.اس آی را مخدوش کنند که خود می تواند زمینه ساز بی اعتباری و فروپاشی این سازمان باشد.

 ملازهی، کارشناس شبه قاره و میهمان کافه خبر می گوید: یکی دیگر از مشکلات آمریکا با آی اس. آی در افغانستان است چرا که طالبان نگاهش به این سازمان است و تازمانیکه آنها چراغ سبز نشان ندهند طالبان حاضر به همکاری با کرزی نخواهد بود. از این منظر بقا و حیات طالبان به سیاست پاکستان و نوع تعامل آنها باز می گردد. در صورتی که ارتش پاکستان دست از تعامل با آنها بردارد طالبان روند آشتی ملی با دولت کرزی را می پذیرند. 26349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =