آراء خاموش به کمک همتی می آیند؟ /رهامی: حتی یک رأی هم یک رأی است

محسن رهامی گفت: میزان مشارکت نسبت به فضای سرد و دلخوری مردم، کمی بهتر شده است و با اقدام نامزدها برای ثبت‌نام، فضا بهتر نیز شده بود اما با ردصلاحیت کاندیداهای متعدد جریان اصلاح‌طلب، به فضای مشارکت آسیب زد. 

حجت الاسلام محسن رهامی در پاسخ به این سوال که "انصراف کاندیداهای پوششی تا چه اندازه بر رای مردم به یک فرد خاص تاثیر دارد؟" به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: تصور برخی بر این است که ثبت نام برخی کاندیداها واقعی نبوده و تنها قصدشان داشتن تریبون برای تخریب اصلاح‌طلبان بوده است.

وی افزود: تلویزیون حتی پس از انصراف آقای زاکانی، مستندی از ایشان در جهت تخریب آقای همتی به عنوان متهم پخش کرد. به همین دلیل مردم بدبین می‌شوند و فکر می‌کنند آن‌ها نامزد واقعی نبوده و برای گروکشی و فضاسازی آمده‌اند.

وی ادامه داد: هر نامزد باید برنامه و دیدگاه خود را ارائه دهد و در جهت اثبات خود باشد. برخی از نامزدها به جای اثبات خود، به تخریب کاندیدای متمایل به اصلاح‌طلبان می‌پردازند. در حالی که ما تنها یک نامزد داریم و دیگر نامزدهای ما را ردصلاحیت کردند. اگر نامزدها اولیه را تایید کرده بودند، امکان این نوع هجمه از سوی چند نامزد وجود نداشت اما مردم این قضایا را صحنه‌آرایی می‌دانند تا تبلیغاتی انتخاباتی‌ که نامزدها به ارائه برنامه خود بپردازند.

رهامی با پیش‌بینی‌اش در مورد میزان مشارکت مردم بیان کرد: میزان مشارکت نسبت به فضای سرد و دلخوری مردم، کمی بهتر شده است و با اقدام نامزدها برای ثبت‌نام، فضا بهتر نیز شده بود اما با ردصلاحیت کاندیداهای متعدد جریان اصلاح‌طلب، به فضای مشارکت آسیب زد.

فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: در حال حاضر در مردم رونق و رمقی ایجاد شده است که شاید رای‌های خاموش (اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی)، بتوانند پشت سر تنها کاندیدای باقی مانده از مجموعه بایستند. 

وی با اشاره به این که برخی تصور می‌کنند فعالیت‌های اصلاح‌طلبان نتیجه‌ای ندارد، اذعان کرد: ما باید بر این فضا غلبه پیدا کنیم و آن‌ها را قانع کنیم که حتی یک رای هم یک رای است و دولت اجازه تقلب در انتخابات را نمی‌دهد، آقای روحانی و وزارت کشور بر صندوق‌ها مسلط است و آرای شما شمرده می‌شود. باید به مردم اطمینان داد که حضورشان بی‌ثمر نخواهد بود و همان یک نفر باقیمانده می‌تواند انتخابات را به دور دوم بکشاند. اگر چنین فضای ایجاد شود، امکان بالا رفتن میزان مشارکت در انتخابات افزایش وجود داشته باشد اما تاکنون بالاترین آرای واصله، به ۵۰ درصد نیز نرسیده و تقریبا ۴۰ درصد است که درصد بالایی نیست!

وی تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، حدود ۴۰ درصد مشارکت در کشور اعلام شده که البته در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشارکت پایین‌تر و در شهرستان‌ها تا حدی بالاتر است.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1526288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =