«ایران حماسی»؛ جلوه‌ پنج هزار سال شکوه کشورمان در لندن

گوشه‌ای از پنج هزار سال هنر و فرهنگ ایرانی در قالب ۳۰۰ اثر در نمایشگاهی با عنوان «ایران حماسی»، در دل اروپا برای هنردوستان به نمایش درآمده است.

فرزاد مظفری: اگر می‌خواهید پنج هزار سال فرهنگ و هنر ایران را در یک گردش جذاب تماشا کنید، باید سری به نمایشگاه «ایران حماسی» در موزه «ویکتوریا&آلبرت»  بزنید. 

جاناتان جونز از گاردین، این نمایشگاه را ایده‌ای بسیار بلندپروازانه می‌داند که هدفش معرفی فرهنگ ایران از هزاره سوم پیش از میلاد تا امروز است. 

این نمایشگاه به خوبی نشان می‌دهد که در هزاران سال با تمام فراز و فرودها، هیچگاه هنر و فرهنگ ایرانی از میان نرفته و تا امروز در شکل‌های گوناگون به زندگی ادامه داده است. 

بخش‌های گوناگون نمایشگاه

«ایران حماسی»، ۱۰ بخش با طراحی‌های مسحورکننده دارد. بخش نخست «سرزمین ایران» است که تماشاگران با تنوع اقلیمی کشوری کهن و پهناور آشنا می‌کند. 

از پی آشنایی با چشم‌اندازهای بی‌نظیر، سفر با «سربرآوردن ایران» ادامه می‌یابد. در این بخش می‌بینیم که قرن‌ها پیش از ظهور امپراطوری هخامنشی، تمدن ایرانی چیزی از بزرگترین تمدن‌های آن روزگار، از مصر گرفته تا میان‌رودان کم ندارد. 

جلوه‌ پنج هزار سال شکوه ایرانی در لندن

پس از آن، «امپراتوری پارسی» است که به دوران هخامنشیان اختصاص دارد و از ۵۵۰ پیش از میلاد آغاز می‌شود. منشور کوروش بزرگ از جمله آثاری است که در این بخش به نمایش گذاشته شده‌اند. 

«آخرین امپراتوری‌های باستان»، چهارمین بخش نمایشگاه است که به دوران پس از هخامنشیان می‌پردازد و با نمایش آثاری از دوران سلوکی،‌ پارتی و ساسانی به پایان می‌رسد. مجسمه‌ها، زیورآلات طلا و نقره در کنار شمایل زرتشتی در این بخش به نمایش گذاشته شده‌اند. 

«کتاب پادشاهان»، در ادامه سفر خودنمایی می‌کند. این‌جا فهم مردمان از تاریخ گذشتگانشان را می‌بینیم. شاهنامه، بزرگ‌ترین منظومه حماسی تاریخ، ستاره درخشان این بخش است. 

در ادامه مسیر به «تغییر مذهب» می‌رسیم که جایگاه اسلام در فرهنگ ایرانی را به خوبی نمایان می‌کند. قرآن مجید بنیان بسیاری از آثار هنری این دوران است و نقش زبان عربی پررنگ. قرآن‌های نفیس در کنار سجاده‌های زیبا، لباس‌های رزم و نگارگری‌های بی‌نظیر از جمله «زیج اسکندر سلطان» در این بخش خودنمایی می‌کنند. 

جلوه‌ پنج هزار سال شکوه ایرانی در لندن

برای گفتن از فرهنگ ایرانی باید جایگاه ویژه‌ای را به ادبیات اختصاص داد. اینجا هم «تعالی ادبیات» به این مهم می‌پردازد. ادبیات فارسی که از قرن دهم میلادی با الفبای عربی می‌رود تا یکی از درخشان‌ترین بخش‌های فرهنگ ایرانی شود، بر سایر هنرها تاثیر می‌گذارد و نقش‌های نگارگری حتی تار و پود فرش را شکل می‌دهد. 

«سایه همایونی»، قرن سیزدهم میلادی به این سو که نشانه‌های بازگشت سنت‌های پادشاهی در ایران پس از اسلام قابل مشاهده است را پوشش می‌دهد. 

دوران سلطنت قاجار و بروز نخستین نشانه‌های تجدد در «کهن و نو» دیده می‌شود. نخستین نمونه‌های هنر عکاسی از جمله آثار مهم این بخش است. 

از دهه ۱۹۴۰ میلادی تا امروز در آخرین بخش نمایشگاه با عنوان «ایران مدرن و معاصر» پایان این سفر پنج هزار ساله است. 

نظر منتقدان چیست؟

«پنج هزار سال عظمت عرفانی» عنوانی است که جاناتان جونز، نویسنده گاردین برای مطلبش درباره این نمایشگاه برگزیده است. جونز می‌نویسد: «این‌جا فرهنگی وجود دارد که مردمان امروز ایران را به ساکنان این سرزمین در پنج هزار سال پیش متصل می‌کند. برای مقایسه، این‌جا در بریتانیا، باید تاریخ را از ماقبل برپا شدن استون‌هنج تا امروز روایت کنیم و امیدوار باشیم که اتصال برقرار بماند. در فرهنگ ایرانی این اتصال پس از پنج هزار سال همچنان برقرار است.»

جلوه‌ پنج هزار سال شکوه ایرانی در لندن

راشل کمپل از نشریه تایمز از تجربه مکاشفه‌گونه‌اش می‌نویسد و درباره «ایران حماسی» می‌گوید: «ایران محل تکثرگرایی فرهنگی شگفت‌انگیزی است.» او با اشاره به حرکت مداوم فرهنگی از پنج هزار سال پیش تا کنون تاکید می‌کند که این‌ سرزمین، هیچ‌گاه به ماندابی برای فرهنگ تبدیل نشده است.

آلستر سوک از دیلی‌تلگراف، گنجاندن حجمی عظیم از تاریخ و فرهنگ در این نمایشگاه را تا حدودی «گیج‌کننده‌» توصیف کرده است: «در فاصله‌ای کوتاه، کوروش بزرگ، امپراتوری پرعظمت اشکانیان و پیچیدگی‌های آئین‌ زرتشتی از آتشکده تا برج سکوت از برابر چشم‌مان می‌گذرد. دوران قاجاریه در مکانی کوچک نزدیک به انتهای نمایشگاه گنجانده شده است و بسیاری از نکات مربوط به این دوران ناگفته باقی مانده است.» 

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1531313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 68
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    نگو تمدن ايران به بعضی ها بر میخوره
    • بهرام IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      58 5
      چرا از ۱۹۴۰ به بعدش توضیح ندادین ؟؟ مگه نمیگین تمدن ایرانی .پس چرا از زمان مدرنیزه شدن به بعدش کات زدین ..منصف باشیم .تاریخ رو تحریف نکنیم. هیچ چیز جز صداقت اعتماد نمیاره
    • حکیم IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      45 10
      واقعا برای شما متاسفم که فرهنگ و تمدن و اصالت چند هزارساله خودت و مارو زیر سوال بردی سواد و شعور شما در حد همون بلال گاز زده هم نیست به جای اینکه بشینی ضد نقیض ایران باستان صحبت کنی سطح سوادتو بالا تر ببر عمو من با ایران فعلی کاری ندارم اما کافیه بفهمی ایران باستان چی بوده ⁦(ー_ー゛)⁩
  • US ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    عاليست. بهتر هم ميشد اگه اون جلوه رو نگه ميداشتيم. الان كه فقط بايد به هزاران سال پيش خود افتخار كنيم. بابا اين همه دزد و يا به قول سياست مدار ها "اختلاسگر" و جانى كه بجون مردم ايران افتادن رو سراپا كنيد.
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      55 13
      اگرم نگه میداشتیم مثل دریای خزرو چیزای دیگه میفروختنشون به بیگانگان پس همون بهتر اونجا بموبه
  • ح IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    در داخل هم مسولین عزیز علاوه بر از بین بردن آثار تمدن کهن ایرانی در حال ایجاد ایران هراسی هستند و گناه آنرا گردن آمریکا و انگلیس و.. می اندازند
  • محمدرضا IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    132 6
    کشور عزیزم ایران... ای کاش ریشه بیکار جوانان از این سرزمین پاک کنده بشه و آرزو و امید هرچه بیشتر در جوانان دوچندان بشه..
  • مهسا IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    منشور کورش آخرین سرباز به جامانده هخامنشی است که همچنان از عزت و شکوه ایرانیان پاسداری میکند
  • کیارس IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    48 4
    زبان پهلوی باستان چندین شاخه و گویش داشته که در نقاط مختلف ایران رواج داشته است. در اوایل قرن ششم هجری که نظامی می زیسته، بسیاری از این گویش ها همچنان بوده است که او و قبل از او کسی مثل قطران تبریزی هم به آن زبان ها سخن می گفته اند. با همه گیر شدن پارسی دری، بسیاری از اهل فرهنگ و ادب به این زبان شعر گفته و کتاب نوشته اند.
  • سرباز ایران و اسلام،حسنوند IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    31 46
    منشور کوروش تو انگلیس چیکار میکنه؟؟؟چرا باید توی انگلیس باشه ؟؟؟من از مسئولینِ با غیرت و با وفا خواهش میکنم اون و از دزدای انگلیسی پس بگیرن
    • عباس از تبریز IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      36 2
      آقای سرباز ایران،من این را با دلی درد مند میگویم خداوند ما را ببخشد در حق نیاکان خویش سخت ستم کردیم،اما اگر این منشور درایران میماند آیا اصلاً سالم میماند؟! شاید بعضی ها به من بگویند تو غریبه ای اما من با افتخار میگویم ایرانی اما به زبان تُرکی سخن میگویم.
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      58 4
      پس بگیرن وبه دزدای داخلی بفروشن خب جاش خوبه بزار ین بمونه بلکه فردای پس فردای بچه هامون نگن ازتاریخ مون هیچی نمونده
    • بیژن IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      22 3
      قربان، قبل از اینکه خونت از جوشش زیاد تبخیر بشه باید بعرض شما برسونم که منشور کوروش هیچوقت در ایران نبوده!! !!
  • ... IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    18 5
    تمدن ارتَ و شهر سوخته و سیلک و ... همه و همه به 5 هزار سال قبل بازمی گردند. نخستین تمدن شهرهای فلات ایران. آثار این تمدن ها هم در این نمایشگاه هست که cnn هم یک گزارش مفصل از آن پخش کرد.
  • عطا IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    66 5
    اگر گفتار نیک پندار نیک کردار نیک پیشه کنیم اونوقت میتونی با افتخار ایرانی باشی
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      8 11
      اگر نکنیم یعنی نیستیم
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    57 12
    فعلا ک مسعولین عزیز کشور ایران عزیزمان چشم دیدن این ریشه و تاریخ رو ندارن وسعی بر محو آن دارن ...
  • محمدصادق عنصری IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    12 11
    همین نظر خواهی هم گزینشی. است انتخابات معنی ندارد
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      24 33
      خخخخ چه ربطی به انتخابات داره!داداش انتخابات تموم شده! مردم هم گل کاشتن و ریشه و امید منافقان رو خشکاندن
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    31 13
    مچکرم که دزدی هاشونو یاد آوری می کنی:)
  • محسن IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    84 7
    همونجا جاش امنه . اگه اینجا بود لاشخورا بفکر فروختنش بودن
  • بختیاری IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    77 2
    درود بر کورش که جهان هم به بزرگی آن معترف است
  • رضا IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    24 47
    تیترت مصداق بارز وطن فروشیه..‌.. مصداق خود باختگی و استحاله فکری و فرهنگی.... باید بگی نمایشگاه دزدی آثار تمدن ایران توسط دزدان.... البته شیفتگان غرب همیشه سعی در بزک کردن داشتن و بس....
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    84 2
    ایران چه تمدنی داشته و الان به کجا رسیده خدا باعث بانیش نابود کنه یک مشت دزد لجن
  • ✔️ IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    35 19
    چرا باید آثار باستانی ما توی کشور های دیگه باشه؟؟ اینا رو خودما باید به جهان معرفی کنیم نه اونا!
    • .. IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      50 2
      همونایی که مونده درحال تخریبه یا در دست تخریبه پس بهتره سپاس گذار باشیم
    • کاوه IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      36 5
      خب اگ اینجا بود که میفروختنش به خارنج که همونجا بمونه امن تره
    • پاسخ به .. و کاوه IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      7 12
      اگه آثار باستانی‌مون تو روسیه یا چین بود بازم همینو میگفتید؟! #غربزدگی
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    33 6
    بالاخره تاریخ منشور کوروش 2500سال قدمت داره یا پنج هزار سال یا هفت هزارساله.
    • امیر IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      35 3
      قدمت منشور کوروش حدود ۲۵۰۰ ( به گفته‌ی پیرنیا با تاریخ امروز : ۲۷۷۵ سال) قدمت تمدن های ایران ( عیلام و ...) حدود پنج هزار سال اجساد یافت شده در نقاط مختلف ایران همچون مازندران هم نشان میدهد که تمدن ۷و ۸ هزار سال است
  • ایرانی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    47 4
    چقدر مردم دیگر کشورها هستند که حسرت همچین اثری بزرگ چون منشور کورش را می خورند.
  • امیر IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    50 3
    من به عنوان یک آذری افتخار میکنم که ایرانی هستم و از طرف همه‌ی مردم آذربایجان از تمامی هم وطنانم به دلیل گستاخی تعدادی پان ترک نا آگاه عذر خواهی میکنم به یاد کوروش بزرگ به یاد کور اوغلو به یاد ستار خان و باقر خان یاشاسین آذربایجان یاشاسین وطنیم ایران
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    15 82
    اون فقط یه تیکه سنگه ... امروز تمدن ما و اقتدار و حماسه ما در مردان میدان ماست . و قدرت جهانی و به ویژه منطقه ای ایران .
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    42 6
    تو لندن بمونه جاش امن تره ..
  • Yaassiinn IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    39 2
    ایران ایران قدیم ایران، ایران دوره هخامنشی دوره کوروش کبیر ..
  • سیما IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    44 2
    بهتره بگیم تمدن نابود شده ایران هیچ اثری از اون نمونده ، نه ایران جایگاه جهانی قبل رو داره و مردمش اخلاق و منش پیشینیان رو همون بهتر که منشور کوروش هم در داخل کشور نیست وگرنه تا حالا حتما بلایی سرش اومده بود
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    6 31
    چرا اینها در کشور های خارجی است، ان‌شاءالله مسولان مربوطه برشون گردونند
  • مادر IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    12 0
    کاش زمان حال هم مثل قبل بود
  • امیر IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    23 0
    در واقع ما باید جزو بزرگترین قطب های گردشگری جهان باشیم ولی هر روز در حال تخریب این آثار با ارزش هستیم و کشور های دیگه دارن از این آثار بزرگ استفاده می کنند.فقط به فکر چیز های دیگر هستیم...
  • علی IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    11 1
    بعد از این همه قرن که سرزمینی بنام ایران هنوز وجود داره و مردم افتخار میکنند. ریشه در این هست که با افتخار میگم من ایرانی .فقط ایران
  • فیروز IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    21 6
    خدا خیر انگلیسی ها بده که از تاریخ تمدن ما نگهداری میکنند و گرنه دولت اسلامی اوایل انقلاب از بین میبردش همونجا باشه جاش امنتره
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 17
    آقا به ‌شعور ما توهین نکن. حماسی ما در ‌شورای نگهبان است... خبرجان داری بیراهه میری تاريخ گذشته برای نان نمیشه..
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    24 3
    خدا رو شکر حداقل اونجا زیر دست افراد وارد و تحصیل کرده ازش درست مراقبت میشه
  • سعید IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    9 2
    چرا آثار تمدن و فرهنگ چند هزار ساله ایران باید در بریتانیا باشه . وقتی میگید یه سری به موزه بریتانیا بزنید مگه میشه رفت . همه چیه این مملکت و فرهنگ و تمدن این خاک به غارت رفته
  • شهلا IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    17 0
    آثار باستانی ما را با بی لیاقتی بدست دیگر کشورها دادید اگر تمدنی هم بوده گذشته الان ایران ویرانه ای بیش نیست
  • X IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    17 2
    خوبه اونجا جاش دیگه لااقل یه شبه گم نمیشه یا با فیکش عوضش نمیکنن اگر هم داخل کشور بود تا حالا فروخته بودنش
  • کوروش IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    5 2
    از تمدن ایران از سال۵۷ به بعدم صحبت کنید چون داستان تازه شروع میشه
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    9 4
    قدرت منطقه ای که قدرت تامین برق مردم کشور خودش را نداره.قدرت منظقه ای که تمام دنیا واکسنش را زدند از دو هزار واکسن داخلی رونمایی کرده ولی فقط کمتر از 3 درصد مردمش واکسینه شدن.و مردم مجبورن برای واکسینه شدن به خارج از کشور بروند.قدرتی که قدرت تامین آب آشامیدنی مردم را نداره و هنوز مثل صد سال قبل با تانکر به مردم آب میرسانند.قدرتی که شاعرش دفاع از مستضعفان دنیاست ولی انگار مردم سیستان و بلوچستان چابهار کولبرهای غرب یا مستضعف نیستند یا جزو دنیا محسوب نمیشن خلاصه بیرونش مردم را کشته داخلش خودمون
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    3 2
    کاش نبرده بودی لندن الان اثری ازش نبود حالاناریخ ایران رفته لندن فقط حرف و افتخار
  • محمد IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    7 0
    یعنی جای تاسف داره بعضی ها اصلا میگن تو بلدی خط منشور کورش رو بخونی این منشور ترجمه شده اگه خیلی ادعا داری برو سرچ کن تا بفهمی ایران چی بوده هر کس به وطنش ایمان داشته باشه این حرفا رو نمیزنه و این یه نظر منفی که یکی داده باید افتخار کنی که یک اریایی هستی
  • امیر IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    4 1
    چرا نباید ای آثار در ایران باشد تا خود ما ایرانی ها از تاریخمان محافظت کنیم چرا نباید خودمان این آثار را ببینیم
  • ... IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    5 4
    باز خوبه تو انگلیسه اگه داخل ایران بود که هیچی ازش نمیموند
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    7 1
    کاش به چند ده سال قبل برگردیم ،الان فرهنگ و ایین ایرانی درگیر یک لقمه نان هست
  • امین IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    4 0
    واقعا حیفه که همچین چیز با ارزشی پیش خودمون نیست البته این شاید یه حسنه همون طور که دوستمون گفت داخل ایران هر چیزی مربوط به پادشاهی باشه نابود میشه مثل مجسمه شاه عباسی کبیر که اونم نابودش کردن. نمیدونم ریشه این دشمنی بین اقوام کی تموم میشه ایرانی عرب لر ترک کرد ... همه از خاکیم ارزش انسان ها به قومشون نیست این منشور افتخاری برای بشریته حالا هی بعضیا بیان توهین کنن این چیزیو عوض نمیکنه.یه اریایی میشه کوروش کبیر یه اریایی هم میشه هیتلر
  • مبین IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    5 6
    بسیاری از آثار تاریخی ایران در زمان سلطنت پهلوی به سرقت رفته و به موزه های اروپا انتقال پیدا کرده دولت هم برای برگردوندن این آثار تلاش هایی داشته و قسمت خیلی خیلی کمی ازشون به کشور برگشته همچنین انقلاب هیچوقت مشکلی با آثار دوران ایران باستان نداشته و اون رو بخش مهمی از تاریخ کشور میدونسته ( کسانی که این حرف های غیر منطقی رو میزنند لطفا مستند پرسپولیس رو ببینید )
  • علی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    26 2
    قابل توجه آقای علی لاریجانی که گفته ایرانیان قبل از اسلام بی سواد و وحشی بودن
  • ناصر IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    1 0
    ملت وملک درحال مرگ دسته جمعی است وشماهاچسبیدیدبه سنگ نبشته کاش جان مردم اینقدربراتان مهم می بود
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    1 0
    دل گرمت بودیم ایران عزیز ، اما دیگر رمقی برای عرق ایران پرستی نداریم، مایی که همه چیزمان شده گران و جانمان ارزان چه فرق میکند که تمدن مان چه بوده و چقدر قدمت داشتیم، انان که هم دینمان هم مالمان و جوانیمان و شوق زندگیمان به یغما بردند حتما به موزه انگلیس که میروند کهنگی سنگ تمدن رو میبینند، انان جای تمام ما مردم ایران زندگی میکنند و ارزش قدمت ایران و معادن و واههای نفت و گازش رو میدانند ا
  • ایرانی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    6 0
    والا شما خوبین؟ فقط از اسم و اعتبار و قدمت ایران وام میگیرین ولی وقتی بحث فرهنگ سازی برای بهتر شناساندن فرهنگ غنی و قدیمی خودمون به فرزندانمون میشه از یه چیزای دیگه اسم میبرید! قدمت کشور مارو موزه های دنیا نشون میدن ولی تو کشور خودمون اسم یه خیابون یه بلوار یه مدرسه و....از بزرگان کشورمو وجود نداره! به یزدان که گر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم! برادر سانسور چی لطفا زحمت نظر مارو بکش!!!
  • من IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    1 0
    حیف از ایران
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    4 0
    اینها چجوری از ایران خارج شدن . اول میفروشن بعد میان میگن تمدن ایرانه . چون خارج کردنشون برای ادمای عادی سخته .
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    1 0
    احتمال زیاد اینم طبق روال توطئه ی دشمنه
  • کامران IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    0 4
    سلام.به گذشته ایران وکوروش.وباستانو تمدنو.این چیزا فکر نکنین به عقب برگردیم.همینه که عقب موندیم .روبه جلو باشین
  • رضا CA ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    0 3
    میراث ما در خارج جاش امن تره!
  • شیطون بلا IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    1 0
    مطمعن باشین جاش خیلی ام تره اینجا میفروختن به چین تازه هخامنشیان اگه ایران نیس پس کجاس دانمارکه؟ ببینید قبلا جای ایران کنونی توسط کشور دیگری تصرف نشده پس اینجا همون ایرانه
  • حیدر IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    0 0
    برای تخت جمشید و پاسار گاد و نقش رستم و تاق بستان وووو که داخل کشور هستند . چه کرده ایم که سنگ لوح گلی را به سینه میزنیم با یه گرایدل میشه اطراف نقش رستم و پاسار گاد را دوروزه زیبا سازی کرد اما...باور کنید اگر چنین شود درامدش برای حیب اقازاده ها به مراتب از نفت بیشتره
  • US ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    اگه مربوط به ایران هست، پس چرا در موزه های خارج نگهداری می شود.بیارید بزار سرجاش ماهم بریم از نزدیک ببینیم
  • ابرام IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    1 0
    ایران کهن