نحوه محاسبه مالیات صرافی ها؛ آموزش صفر تا صد

نحوه محاسبه مالیات صرافی هاچگونه است؟ چه قوانینی برای مالیات صرافی‌ها در نظر گرفته شده است؟ هر شغلی که داشته باشید اگر میزان درآمد شما از مقداری که در بودجه سالیانه تعیین می‌شود بیشتر باشد، شامل مالیات است.

قوانین مالیات در هر کشوری اجرا می‌شود و می‌توان اصلاحات و زیرساخت‌های زیادی را به واسطه‌ی آن ایجاد کرد. در واقع پرداخت مالیات کمکی است که در نهایت به خودمان بر می‌گردد. اگر می‌خواهید بدانید که محاسبه مالیات صرافی‌ها چگونه انجام می‌شود، این مقاله برای شما نگارش شده است.

مهمترین نکاتی که باید درباره مالیات صرافی‌ها بدانید

با توجه به همکاری بانک مرکزی و سازمان مالیات، کلیه‌ی داد و ستدهای ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه سنا ثبت و در اختیار سازمان مالیات قرار داده می‌شود؛ طبق قانون مالیات بر درآمد از صرافی‌ها کلیه اشخاصی که خرید و فروش ارزی دارند، باید مالیات بپردازند. قوانین و نحوه محاسبه مالیات صرافی‌ها ممکن است هر سال با تغییراتی مواجه شود به همین دلیل لازم است که همیشه از آخرین قوانین آن مطلع بود که دچار زیان و خسارت نشویم. مالیات صرافی‌ها بر اساس نوع و حجم معاملاتی که صرافی‌ها انجام می‌دهند، محاسبه می‌شود.

 البته لازم به ذکر است که سازمان مالیات در هر مرکز استانی برای رسیدگی به پرونده‌های صرافی‌ها باید نیروهای متخصصی داشته که از نحوه عملکرد و امورات مالی و ارزی صرافی‌ها مطلع باشد؛ تا بتواند علاوه بر تسلط به نحوه درآمد صرافی‌ها در پایان هر ماه گزارش‌های لازم را برای معاونت مالیات ارزش افزوده ارسال کند.

 با توجه به اینکه سازمان مالیات کشور اطلاعات تمامی اشخاصی که در حوزه ارز خرید و فروش می‌کنند را نزد خود دارد؛ بهتر است از مخفی کردن درآمد خود خودداری کنید. همانطور که سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه‌های خود اعلام کرده است، اشخاصی که صرفا جهت دریافت سود بیشتر معاملات ارزی خود را مخفی می‌کنند، طبق قانون مالیات بر درآمد، مالیات آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. صرافی‌ها هم مثل همه شرکت‌ها قوانین مالیاتی خاصی دارند. پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به صفحه نحوه محاسبه مالیات شرکت‌ ها با قوانین مالیاتی شرکت‌ها بیشتر آشنا شوید.

نحوه محاسبه مالیات صرافی ها؛ آموزش صفر تا صد

صرافی‌ها برای کدام خدمات خود باید مالیات بپردازند؟

قبل از اینکه به قوانین و نحوه محاسبه مالیات صرافی‌ها بپردازیم، ذکر چند نکته لازم است. صرافی‌ها باید کلیه‌ی معاملات ارزی خرید و فروش خود را در سامانه سنا ثبت کنند و معاملات بالای ۱۰ میلیون ریال باید با احراز هویت فروشنده انجام پذیرد. کلیه‌ی صرافی‌هایی که در سراسر کشور مشغول انجام خدمات ارزی هستند اگر در سال ۸۶ درآمدشان بیش از ۳۰ میلیارد ریال بوده و یا در ۵ ماه نخست سال۱۳۸۷ مجموع درآمد آن‌ها ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال بوده، شامل قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند. این دست از افراد با توجه به فراخوان مرحله اول در ۰۱/۰۷/۱۳۸۷ موظف به رعایت و پرداخت مالیات هستند.

 آن دست از صرافی‌هایی که مشمول مالیات نبوده‌اند از تاریخ ۰۱/۰۷/۱۳۸۷ موظف به رعایت قانون سازمان مالیات هستند. سایر صرافی‌هایی که مشمول فراخوان مرحله اول نبوده‌اند مکلف به اجرای مقررات قانون ذکر شده از تاریخ ۰۱/۰۷/۸۸ می‌باشند. صرافی‌ها باید برای کلیه‌ی خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند رسید ارائه دهند. لازم به ذکر است که کلیه‌ی صرافی‌ها باید قوانین ناظر بر پولشویی را رعایت کنند.

صرافی‌هایی که خدماتی همچون تبدیل ارز را در دستور خود دارند برای فروش ارز خود از مابه تفاوت قیمت روز مشمول مالیات بوده و باید طبق قانون مالیات بر درآمد، برای این دست از درآمد خود نیز مالیات بپردازند. صرافی‌هایی که خدماتی ارزی همچون کارمزد ارسال حواله ارزی را انجام می‌دهند، کل کارمزد دریافتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد. با داشتن نرم‌ افزار حسابداری همسو با فعالیت‌های صرافی خود می‌توانید با توجه به آخرین بروزرسانی‌های قوانین مالیاتی، مالیات خود را به راحتی محاسبه و بپردازید.

نحوه محاسبه مالیات صرافی ها؛ آموزش صفر تا صد

چرا احتکار ارزی سودی ندارد؟

اگر قوانین مالیاتی را بدانیم شاید دیگر خود را به زحمت نمی‌اندازیم و دچار دردسرهای مالیاتی هم نمی‌شویم. در بالاتر اشاره شد که سازمان مالیات کشور به کلیه‌ی اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی که خرید و فروش ارزی دارند، دسترسی مستقیم دارد. ارزی که از بانک مرکزی دریافت می‌شود، اگر دپو شود با بالا رفتن قیمت آن ارز، باید مالیات قیمت افزایش یافته پرداخت گردد. پس دیگر دپو کردن ارز چندان فایده‌ای ندارد که بتوان از آن به نفع خود سودجویی کرد.

سپیدار سیستم؛ معتبرترین نرم افزار مالی

بزرگترین و معتبرترین صرافی‌های سراسر کشور برای انجام امورات مالی و حسابداری خود از نرم افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که با داشتن بهترین نرم ‌افزار حسابداری شرکتی می‌توانید کلیه‌ی امورات حسابداری خود را ثبت کنید و گزارش‌های متنوعی را به منظور تحلیل بهتر و دقیق‌تر داشته باشید.

سپیدار سیستم شرکتی خوشنام در حوزه نرم افزارهای حسابداری است. با استفاده از نرم ‌افزار حسابداری سپیدار همیشه با آخرین ورژن بروزرسانی‌ها همراه خواهید بود؛ همچنین می‌توانید کلیه‌ی فرایندهای حسابداری اعم از مالیات، دستمزدها، خرید و فروش ارزی و... خود را در نرم‌افزارهای سپیدار سیستم ثبت کنید. با گزارش‌هایی که از این نرم‌افزار قدرتمند ‌می‌گیرید می‌توانید تحلیل‌های بسیار دقیق و شفافی را از حسابداری و بخش مالی صرافی خود داشته باشید. اگر در خصوص تهیه نرم‌افزار حسابداری صرافی خود سوال یا نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با متخصصان مجرب و فنی سپیدار سیستم با شماره تلفن  ۰۲۱-۸۱۰۲۲۲۲۲ تماس بگیرید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1532236