۰ نفر
۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
خرما پیارم، طلای پنهان جنوب

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان است که سالانه مقادیر قابل توجهی از ارقام خرما را تولید و در بازارهای داخلی و خارجی توزیع می کند. خرمای تولید شده در ایران شامل ارقام مختلفی مانند خرمای پیارم، خرمای کبکاب، خرمای ربی، خرمای مضافتی و غیره می باشد که هر یک از آنها دارای طعم، ویژگی و خصوصیات مختص به خودشان می باشند.

خرمای پیارم از جمله با کیفیت ترین و گران قیمت ترین خرماهای صادراتی ایران به حساب می آید که از آن با نام های خرمای شکلاتی یا مریمی نیز یاد می شود. صادرات خرمای پیارم یکی از ارز آورترین زمینه های تجاری ایران به حساب می آید و در حال حاضر این محصول به بیش از ۷۰ کشور دنیا از جمله روسیه، آلمان، اندونزی، ترکیه و غیره صادر می شود. همانطور که اشاره شد، خرما پیارم یکی از گران قیمت ترین ارقام خرما در کشور می باشد، که تفاوت قیمت این محصول با ارقام دیگر به دلیل کم بودن سطح زیر کشت خرمای پیارم در کشور می باشد. خرمای پیارم تولید شده در مناطق و استان های مختلف، دارای کیفیت های متفاوتی می باشند.

از جمله مشخصه های خرمای پیارم می توان به پوست نازک و چروکیده، رطوبت کم و رنگ قهوه ای تیره پوسته اشاره کرد. خرمای پیارم از جمله خرماهای نیمه خشک تولید شده در کشور به حساب می آید و ماندگاری بالایی دارد، بنابراین می توان از آن به عنوان یکی از بهترین گزینه های صادراتی یاد کرد که در طول مسیر رسیدن به مقصد، کیفیت و ظاهر آن دستخوش تغییر نخواهد شد. خصوصیات خرمای پیارم مانند طعم بی نظیر، ظاهر زیبا و ماندگاری بالا توجه بازارهای جهانی را به سمت خود معطوف کرده است و در حال حاضر کشورهای مختلفی به دنبال خرید خرمای پیارم از ایران می باشند.

خرمای پیارم به صورت بسته بندی و فله در بازار توزیع می شود. قیمت خرمای پیارم در بازه زمانی شهریور تا آبان ماه که فصل برداشت آن است در پایین ترین میزان خود قرار دارد. به همین دلیل معمولا شرکت های سورت و بسته بندی، در فصل برداشت اقدام به خرید خرمای پیارم از تولیدکنندگان کرده و محصولات خریداری شده را به سالن های سورت و بسته بندی ارسال می کنند. خرمای پیارم بعد از بررسی کیفیت و بسته بندی توسط برندهای مختلفی در بازار به فروش می رسد. لازم به ذکر است که خرید و فروش و قیمت خرما بر اساس معیارهایی مانند نام برند توزیع کننده، بسته بندی، رنگ، سالم بودن، اندازه، تازه بودن و غیره تعیین می شود.

 

خواص خرمای پیارم

خرمای پیارم ارزش غذایی بالایی دارد و قند موجود در آن از نوع طبیعی یعنی فروکتوز می باشد، به همین دلیل افراد زیادی برای تامین انرژی مورد نیاز خود از این رقم خرما استفاده می کنند و افرادی که دارای مشکل دیابت هستند نیز برای مصرف آن مشکلی نخواهند داشت. خرمای پیارم دارای مقادیر قابل توجهی پروتئین گیاهی، ویتامین A، پتاسیم و آهن می باشد. به همین دلیل مصرف این محصول برای درمان یا پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان، آلزایمر، تقویت بینایی، مشکلات دستگاه گوارش، کم خونی و غیره توصیه می شود. ویتامین C یکی از مهم ترین مواد موجود در خرمای پیارم می باشد که اثرات درمانی بالایی دارد و می توان از آن برای درمان یا پیشگیری از برخی بیماری ها مانند بیماری های ویروسی، بیماری اسکوربوت و غیره استفاده کرد. آنتی اکسیدان ها یکی از مهم ترین مواد مغذی موجود در خرمای پیارم می باشند، وجود درصد بالایی از آنتی اکسیدان در این میوه، سبب شده تا افراد زیادی خرمای پیارم را به منظور جلوگیری از سرطان استفاده کنند.

با توجه به موارد ذکر شده و خواص بی نظیر خرمای پیارم، می توان از این میوه به عنوان یک جایگزین برای قندهای مصنوعی یاد کرد. همین موضوع منجر شده است تا خرمای پیارم به یک گزینه عالی برای مبتلایان به دیابت و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، تبدیل شود.

 یکی از مشخصه های بسیار مهم که خواص خرمای پیارم را در نظر خریداران دو چندان کرده است، نحوه تولید آن می باشد. درصد بالایی از خرمای پیارم تولید شده در کشور ارگانیک می باشد، به این صورت که در تولید و پرورش این محصول، از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نشده است، همین موضوع در نهایت منجر افزایش خواص این میوه خواهد شد. این ویژگی منحصر به فرد، خرمای پیارم را به یکی از میوه های بازار پسند در جهان تبدیل کرده است.

خواص خرمای پیارم سبب شده تا صادرات و میزان فروش خرمای پیارم با رشد مثبت همراه باشد و همواره بازار خرید و فروش این محصول رونق فراوانی داشته باشد. البته رونق این بازار در بازه های زمانی خاص مانند فصل برداشت، ماه مبارک رمضان و ایام محرم، نسبت به مقاطع زمانی دیگر متفاوت می باشد.

خرما پیارم، طلای پنهان جنوب

محل های تولید

خرمای پیارم یکی از محصولات اصلی شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان می باشد و این منطقه بیشترین سطح زیر کشت خرمای پیارم را به خود اختصاص داده است. از جمله مهم ترین ویژگی های نخل این خرما، مقاومت بالای آن در برابر شوری آب و خاک، تغییرات دما و غیره می باشد که این موضوع در نهایت منجر به سازگاری و تولید خرمای پیارم در استان هرمزگان شده است. نخل پیارم برای رسیدن به باردهی و راندمان تولید بالا نیاز به شرایط آب و هوایی مختص به خودش دارد. تولید خرمای پیارم در مناطق مختلف هرمزگان از جمله دهستان بالا، برآفتاب، درآگاه، گنج، جائین، شهدادی، سرچاهان، معدنوئیه، نیزار و غیره در حجم های مختلف صورت می گیرد. لازم به ذکر است که کیفیت خرمای تولید شده در شهرستان های ذکر شده با یکدیگر تفاوت دارند و درصد کمی از آنها در زمینه تولید خرمای پیارم درجه یک فعالیت دارند و بیشترین میزان خرمای پیارم درجه یک تولید شده در این نواحی برای صادرات در نظر گرفته می شود.

 یکی از مشکلات عمده ای که صادرات این محصول را با مشکل مواجه ساخته و ممکن است در نهایت منجر به صدمه رساندن تولید خرمای پیارم در کشور شود، عدم همخوانی بین میزان صادرات خرمای پیارم و تولید آن می باشد. با توجه به اینکه خرمای پیارم از کیفیت بسیار بالا و طعم بی نظیری برخوردار است، تقاضا برای خرید آن در بازارهای جهانی با رشد بسیار بالایی همراه بوده است که در نهایت این موضوع سبب افزایش بدون برنامه ریزی کشت خرمای پیارم در استان های تولید کننده این محصول از جمله استان هرمزگان شده است؛ این مشکل در نهایت ممکن است خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. برای اطلاع از آخرین قیمت خرما در بازار و  خرید خرما مستقیم از تولیدکنندگان به صورت عمده می توانید از سایت باسکول buskool استفاده کنید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1536369